Komu fandit? Přehled bývalých jezdců F1, které uvidíme o víkendu v Le Mans

Již o tomto víkendu nás čeká slavný čtyřiadvacetihodinový maraton na trati La Sarthe nedaleko Le Mans. I letos se tohoto proslulého závodu zúčastní několik ex – pilotů formule 1, konkrétně devatenáct.

André Lotterer – Porsche 919 Hybrid #1 (LMP1)

Zkušený pětatřicetiletý Němec zasvětil svoji kariéru především závodům sérií Super Formula (dříve Formula Nippon) a Super GT v Japonsku, které od roku 2010 kombinoval s působením u Audi v LMP 1. Po odchodu „čtyř kruhů“ z WEC přestoupil Lotterer k Porsche a zůstal tak ve světovém vytrvalostním šampionátu. V roce 2014 si německý pilot také vyzkoušel formuli 1, pro belgickou grand prix nahradil u Caterhamu Kamuje Kobajašiho. V Le Mans se bude André Lotterer střídat za volantem Porsche 919 Hybrid #1 s Neelem Janim a Nickem Tandym.

Ve formuli 1: 2014

lott.jpg

Foto: Getty Images / Mark Thompson, Peter Fox, Paul Gilham, Steve Powell, Clive Mason, Andrew Hone, Bryn Lennon, Anton Want, Pascal Rondeau

Pokračování 2 / 19

Kamuj Kobajaši – Toyota TS050 Hybrid #7 (LMP1)

Kobajaši je jedním ze čtyř ex – pilotů formule 1, kteří v této sezóně závodí pro japonskou Toyotou v LMP 1. Třicetiletý japonský jezdec poprvé závodil s monopostem F1 v závěru sezóny 2009. Největšího úspěchu se dočkal s týmem Sauber v roce 2013, kdy v domácí velké ceně na Suzuce obsadil třetí místo. Poslední sezónu strávil ve formuli v roce 2014 se stájí Caterham. S týmem Toyota letos pojede své druhé Le Mans, v prototypu TS050 Hybrid #7 se bude střídat s Mikem Conwayem a Stéphanem Sarrazinem.

Ve formuli 1: 2009 – 2012, 2014

GettyImages-456509356.jpg

Pokračování 3 / 19

Stéphane Sarrazin - Toyota TS050 Hybrid #8 (LMP 1)

Jednačtyřicetiletý Stéphane Sarrazin je již v Le Mans veteránem. Velmi všestraný jezdec, který ve své kariéře zkoušel i rally, se letos chystá už na své šesté Le Mans. V absolutním pořadí zde získal čtyři druhá místa (z toho dvakrát s Peugeotem a dvakrát s Toyotou), na vítězství však zatím stále čeká. V roce 1999 si Sarrazin také připsal jeden start ve formuli 1, brazilskou grand prix však s vozem Minardi nedokončil.  

Ve formuli 1: 1999

1-_W6I7485.jpg

Pokračování 4 / 19

Sébastien Buemi – Toyota TS050 Hybrid #8 (LMP 1)

Švýcarská hvězda továrního týmu Toyota kombinuje své angažmá ve WEC s působením u stáje Renault ve Formuli E. Osmadvacetiletý rodák ze švýcarského Aigle spojil svoji kariéru ve formuli 1 s týmem Toro Rosso, za který závodil tři sezóny. V roce 2014 se Buemi stal Mistrem světa ve vytrvalostních závodech spolu se svým parťákem a další bývalým pilotem F1 Anthonym Davidsonem.

Ve formuli 1: 2009 – 2011

GettyImages-154042937.jpg

Pokračování 5 / 19

Anthony Davidson – Toyota TS050 Hybrid #8 (LMP 1)

Již osmatřicetiletý veterán závodních okruhů Anthony Davidson působil ve formuli 1 s přestávkami v letech 2002 až 2008. První dva starty si připsal s týmem Minardi, následně působil jako testovací jezdec i závodní pilot u Hondy (týmy Lucky Strike BAR Honda, Lucky Strike Honda Racing F1 Team, Super Aguri F1). Od roku 2009 se Davidson angažuje na scéně vytrvalostních závodů, dva roky závodil za tovární Peugeot, po jehož konci v Le Mans se přesunul k Toyotě. Je šampiónem FIA WEC z roku 2014.

Ve formuli 1: 2002, 2005, 2007 – 2008

daviodson.jpg

Pokračování 6 / 19

Kazuki Nakadžima – Toyota TS050 Hybrid #8 (LMP 1)

Japonec Kazuki Nakadžima působil v „královně motorsportu“ tři roky u týmu Williams. Nejlépe se mu dařilo v sezóně 2008, kdy se ziskem devíti bodů obsadil celkové patnácté místo. Největších úspěchů v kariéře dosáhl dvaatřicetiletý Nakadžima v rodném Japonsku, kde se stal dvojnásobným šampiónem série Super Formula. Na domácí půdě se účastní i závodů Super GT. Od roku 2012 je členem sestavy týmu Toyota ve FIA WEC.

Ve formuli 1: 2007 – 2009

GettyImages-91325757.jpg

Pokračování 7 / 19

Nelson Piquet ml. – Oreca 07 Gibson #13 (LMP2)

Nelson Piquet ml. se do historie formule 1 zapsal především nechvalně proslulou „naplánovanou“ nehodou během Velké ceny Singapuru roku 2008, kterou pomohl k vítězství svému stájovému kolegovi u Renaultu Fernandu Alonsovi. Od roku 2014 závodí jednatřicetiletý Piquet mimo jiné ve Formuli E, ve které se stal jejím první celkovým vítězem. Za volantem prototypu Oreca 07 Gibson #13 týmu Vaillante Rebellion se bude Piquet v Le Mans střídat s Dánem Hanssonem a Švýcarem Bechem. 

Ve formuli 1: 2008 - 2009

GettyImages-88269878.jpg

Pokračování 8 / 19

Jean-Éric Vergne – Oreca 07 Gibson #24 (LMP2)

Podobně jako Sébastien Buemi, tak i Jean-Éric Vergne strávil ve formuli 1 tři sezóny ve službách stáje Toro Rosso. Zároveň je sedmadvacetiletý Vergne jedním z pilotů, kteří v této sezóně kombinují sérii FIA WEC s působením ve Formuli E. V Le Mans uvidíme Jeana-Éric Vergne za volantem prototypu Oreca 07 Gibson týmu CEFC Manor TRS Racing, jehož kokpit bude sdílet s Torem Gravesem a Jonathanem Hirschim.

Ve formuli 1: 2012 – 2014

GettyImages-459408572.jpg

Pokračování 9 / 19

Vitalij Petrov – Oreca 07 Gibson #24 (LMP2)

Dalším ex – pilotem formule 1, jehož služby ve WEC v této sezóně využívá tým Manor, je Rus Vitalij Petrov. Dvaatřicetiletý rodák z ruského Vyborgu se v roce 2010 se stal první ruským jezdcem ve formuli 1, kde během tří sezón závodil za Renault, Lotus a Caterham. S Lotusem dosáhl roku 2011 v Austrálii svého největšího úspěchu v kariéře, když dokončil úvodní závod sezóny na třetím místě. Letos závodí druhým rokem v sérii FIA WEC. Za volantem prototypu #25 se Petrov střídá se Simonem Trummerem a Robertem Gonzalezem.

Ve formuli 1: 2010 - 2012

GettyImages-155093518.jpg

Pokračování 10 / 19

Jan Lammers – Dallara P217 Gibson #29 (LMP2)

Jan Lammers bude letos v Le Mans po Tracy Krohnovi druhým nejstarším jezdcem ve startovním poli. Jednašedesátiletý veterán závodil ve formuli 1 již v roce 1979, závod 24 hodin Le Mans potom poprvé vyzkoušel v roce 1983. Na trati La Sarthe si Lammers za svoji kariéru připsal celkem dvaadvacet startů. Pro letošní rok založil spolu s Fritsem van Eerdem stáj Racing Team Nederland a jako třetího člena posádky pro Le Mans a závody Evropské Le Mans série angažoval další bývalé jezdce F1 Rubense Barrichella.  

Ve formuli 1: 1979 – 1982, 1992

lammers.jpg

Pokračování 11 / 19

Rubens Barrichello – Dallara P217 Gibson #29 (LMP2)

Pětačtyřicetiletý Rubens Barrichello se zapsal do historie formule 1 jako pilot s nejvíce starty v grand prix, celkem jich má na kontě 322. Během dlouhých devatenácti let v „královně motorsportu“ získal tento Brazilec jedenáct vítězství a dalších osmašedesát pódiových umístění. Po konci kariéry ve formuli 1 vyzkoušel Barrichello sérii IndyCar, několikrát se zúčastnil závodu 24 hodin v Daytoně a rovněž závodí i na domácí půdě v sérii Stock Car Brasil. Čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans se letos společně s Lammersem a van Eerdem zúčastní poprvé. Pokud bychom sečetli věk všech tří členů posádky týmu Racing Team Nederland, dostali bychom se k výsledku 156 let!

Ve formuli 1: 1993 - 2011

GettyImages-134159722.jpg

Pokračování 12 / 19

Brunno Senna – Oreca 07 Gibson #31 (LMP2)

Bruno Senna je synovcem legendárního Ayrtona Senny, jeho matkou je Ayrtonova starší sestra Viviane. Třiatřicetiletý Bruno závodil ve formuli 1 v letech 2010 až 2012 za stáje Hispania, Lotus a Williams. Jeho poslední sezóna byla zároveň jeho nejúspěšnější, ve dvaceti závodech získal jednatřicet bodů a skončil na celkovém šestnáctém místě. Kromě F1 má Senna rovněž již mnoho zkušeností s Le Mans a se šampionátem FIA WEC, ve kterém působil na příklad jako tovární pilot týmu Aston Martin Racing. Letos ve WEC závodí pro tým Vaillante Rebellion (dříve Rebellion Racing) ve třídě LMP 2 a za volantem prototypu Oreca #31 se střídá s Nicolasem Prostem a Julienem Canalem.

Ve formuli 1: 2010 - 2012

senna.jpg

Pokračování 13 / 19

Karun Chandhok – Ligier JSP217 Gibson #34 (LMP2)

Karun Chandhok se po Narainovi Karthikeyanovi stal druhým Indem, který závodil ve formuli 1. Ve dvou sezónách však u týmů Hispania a Lotus nezískal ani jeden bod. Závodu v Le Mans se letos zúčastní popáté, z toho počtvrté ve třídě LMP 2. V Ligieru týmu Tockwith Motorsports ve speciálních barvách značky Gulf se bude Chandhok střídat s Nigelem Moorem a Philem Hansonem.

Ve formuli 1: 2010 – 2011

GettyImages-103068243.jpg

Pokračování 14 / 19

Lucas di Grassi – Ferrari 488 GTE #51 (LMGTE-PRO)

Lucas Di Grassi nakonec letošní Le Mans vynechá kvůli zranění kotníku, které si přivodil při fotbale. S tímto poraněním přitom již absolvoval dva závody Formule E v Berlíně o minulém víkednu. 

Zkušený Lucas di Grassi se chystal na své první Le Mans, které neměl jet v barvách Audi ve třídě LMP 1. Po odchodu německé automobilky ze série FIA WEC již Di Grassi v tomto šampionátu nepokračuje – tým AF Corse ho původně angažoval pouze pro závod v Le Mans. Za volantem Ferrari 488 GTE #51 se měl střídat s Jamesem Caladem a Alessandrem Pier Guidim. Ve formuli 1 strávil dvaatřicetiletý rodák Sao Paula jednu sezónu s týmem Virgin. Po odchodu Audi z LMP 1 závodí pro „čtyři kruhy“ i nadále, a to v sérii Formula E.

Ve formuli 1: 2010

di grassi.jpg

Pokračování 15 / 19

Jan Magnussen – Chevrolet Corvette C7.R #63 (LMGTE-PRO)

Velezkušený Dán Jan Magnussen, otec pilota týmu Haas Kevina Magnussena, již řadu sezón neodmyslitelně patří ke žlutým továrním vozům Corvette. S těmi závodí především v USA v šampionátu, který v letošním roce nese název IMSA WeatherTech Sportscar Championschip. Díky tomu má třiačtyřicetiletý dánský jezdec množství zkušeností se závody, jako jsou 24 hodin v Daytoně nebo 12 hodin na Sebringu. Ve svém životopise má i pětadvacet startů ve formuli 1, které nasbíral v devadesátých letech. V Le Mans bude letos sdílet vůz Corvette #63 s Antoniem Garciou a Jordanem Taylorem.

Ve formuli 1: 1995, 1997 – 1998

GettyImages-481255039.jpg

Pokračování 16 / 19

Giancarlo Fisichella – Ferrari 488 GTE #82 (LMGTE-PRO)

Čtyřiačtyřicetiletý Giancarlo Fisichella nasbíral během své kariéry úctyhodných 229 startů ve formuli 1. Dokázal třikrát zvítězit a devatenáctkrát dojet na stupních vítězů. Svých posledních pět závodů ve formuli 1 v kariéře absolvoval v roce 2009 u týmu Scuderia Ferrari. Od roku 2010 poté s rudými vozy z Maranella závodí na poli sportscar. Se speiály Ferrari 458 a následně 488 působil Fisichella ve FIA WEC i v IMSA v USA. Letos pojede v Le Mans podruhé v řadě s týmem Risi Competizione, jeho parťáky budou Toni Vilander a Pierre Kaffer.

Ve formuli 1: 1996 - 2009

GettyImages-98208391.jpg

Pokračování 17 / 19

Olivier Beretta – Ferrari 488 GTE #54 (LMGTE-PRO)

Za tři roky již padesátiletý Monačan Olivier Beretta se v letošní sezóně chystá již na své jednadvacáté Le Mans. Zároveň se Beretta na trať La Sarthe vrací po roční pauze, v roce 2016 se nejslavnějšího vytrvalostního závodu nezúčastnil. Kokpit speciálu 488 GTE #54 švýcarského týmu Spirit of Race bude sdílet s Thomasem Flohrem a Francescem Castellaccim. Ve formuli 1 strávil Olivier Beretta jednu sezónu s týmem Larrousse v roce 1994.

Ve formuli 1: 1994

bereta.jpg

Pokračování 18 / 19

William Stevens - Ferrrari 488 GTE #84 (LMGTE-AM)

Stále mladý pětadvacetiletý britský pilot William Stevens pojede o tomto víkednu své druhé Le Mans v kariéře. V loňském roce se na trati La Sarthe objevil s prototypem Oreca 05 Nissan týmu G-drive a s Romanem Rusinovem a René Rastem získal druhé místo ve třídě LMP 2. Letos pojede Stevens s Ferrari 488 GTE stáje JMW Motorsport ve třídě LMGTE-AM. Ve formuli 1 debutoval v Grand Prix Abu Dhabi 2014 s týmem Caterham, v následujícím roce poté absolvoval kompletní sezónu s týmem Manor Marussia.

Ve formuli 1: 2014 - 2015

GettyImages-494825672.jpg

Pokračování 19 / 19

Pedro Lamy – Aston Martin Ventage #98 (LMGTE-AM)

Portugalec Pedro Lamy strávil čtyři sezóny ve formuli 1 v týmech Lotus a Minardy. Známý je ovšem také díky svému působení na scéně Le Mans, a to především ve službách továrního týmu Peugeot. V současnosti závodí Lamy pro Aston Martin, se kterým se poprvé objevil na trati La Sarthe již v roce 2005. Tehdy utvořil pětačtyřicetiletý Portugalec posádku s Nizozemcem Peterem Koxem a Čechem Tomášem Engem. Letos se bude za volantem vozu #98 střídat se synem Nikiho Laudy Mathiasem a Kanaďanem Paulem Dalla Lanou.

Ve formuli 1: 1993 - 1996

GettyImages-1630920.jpg

Doporučujeme

Články odjinud