Komise F1 bude jednat o zákaznických vozech, názory se různí

Komise F1 bude jednat o zákaznických vozech, názory se různí

Tento týden čeká formuli 1 další debata o zákaznických vozech, které jsou v současnosti zakázané. Není úplně zřejmé, jaký je její cíl.

Na programu čtvrtečního jednání Komise formule 1 se objevila položka zákaznické vozy. Ne ale všichni vědí, proč. Předmětem diskuzí má být upřesnění definice konstruktéra a umisťování zaměstnanců do jiných týmů. Jednání se může v zásadě vyvíjet dvěma směry. Buď někdo považuje za nutné probrat současné vazby mezi týmy, nebo jde o pokračování snahy pravidla změnit.

Podle pravidel musí být každý tým formule 1 konstruktérem, což znamená, že si své vozy musí stavět sám a nesmí je od nikoho kupovat, jako to v minulosti dělalo Toro Rosso s Red Bullem Racing.

Přesto existuje napříč startovním polem několik technických partnerství, McLaren pomáhá Force Indii a Virginu, HRT spolupracuje s Williamsem a Lotus s Red Bullem. Jisté vazby jsou díky motoru a převodovce také mezi Sauberem a Ferrari.

Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe může těžko být předmětem čtvrtečního jednání právě tento typ spolupráce. "Jsem přesvědčený, že pravidlům vyhovujeme," řekl s tím, že do smlouvy s Force Indií nahlížela FIA a FOM (Formula One Management).

Pokud by měla Komise F1 jednat o povolení zákaznických vozů, čeká ji dlouhá debata. Protože zatímco Ferrari dlouhodobě prosazuje tento koncept, podle jiných by to bylo škodlivé pro malé týmy, které by si své vozy stavěly nadále samy.

"Pokud umožníte zákaznické vozy, tak tu bude zákaznický red bull, mclaren, ferrari a možná mercedes. A to by bylo pro některé ostatní týmy moc těžké," vysvětloval Whitmarsh.

"V tuto chvíli máme 12 účastníků a měli bychom se soustředit, aby byl náš obchodní model rozpočtově udržitelný pro všech 12 týmů. To je podle mě lepší cesta, ale je to jen můj názor. Respektuji, že ostatní mají jiné názory."

Zákaznické vozy by pro malé týmy znamenaly ještě těžší cestu za dobrými, případně bodovanými umístěními.

Doporučujeme

Články odjinud