Komentář: Zkratky a důstojnost

"Dnes se nikdo nepozastavuje nad tím, že se pro druhý závod závodního víkendu v kdejakých sériích (včetně GP2) obrací prvních osm na startu."

Volal mi kolega novinář a pro jeden ze svých materiálů se mě zeptal na názor ohledně zkratek, které si oblíbil Bernie Ecclestone. Psali jsme o nich zde. Do té doby jsem nebyl nucen se nad touto záležitostí nijak seriozně zamyslet. Přeci jen, Bernieho už trochu známe a mnohé z věcí nelze brát u něj vážně.

Zajímavou informací ale pro mě bylo, že s tímto nápadem zkratek přišel jeden z fanoušků do pořadu České televize Den D, Zdeněk Janík. Všimla si toho tisková mluvčí televize Hana Orošová, která o tom napsala tento příspěvek.

Ať už se Bernie nechal inspirovat Janíkovým nápadem či jde o pouhou náhodu, se nejspíš nikdy nedozvíme. I kdyby tomu tak bylo, Bernie to nikdy nepřizná.

Zpátky ale k problematice samotné, tedy nápadu zkratek. Jde o prvek z kategorie umělých opatření, která mají za cíl garantovat zajímavost podívané. Ostatně takové povinné pitstopy například ve formuli GP2 jsou přesně takovým opatřením, která mají do závodů přinést další dramatický prvek.

Dnes se nikdo nepozastavuje nad tím, že se pro druhý závod závodního víkendu v kdejakých sériích (včetně GP2) obrací prvních osm na startu. Přijde vám snad spravedlivé, aby vítěz kvalifikace a současně prvního závodu nesměl startovat do druhého závodu z lepšího než osmého místa? Nebo je fér, abyste za vítězství byli v dalším závodě o několik desítek kilogramů lehčí než soupeř? Nejspíš ne, ale jsou to již zažité prvky.

Vítězem závodu se v raných dobách stal ten, kdo z místa A dojel do místa B jako první. Jelikož ale v takovém případě divák viděl auto se štěstím jen jednou a s ohledem na těžkosti zajistit pořadatelství a bezpečnost, spojilo se místo A s místem B a trať se podstatně zkrátila. Zato se jela několikrát. A tak vzniklo okruhové závodění.

Lidé přicházeli s dalšími nápady, jak toto "kroužení" učinit ještě zajímavější. V dnešní F1 je to například povinný pitstop daný povinností použít v závodě dvě různé směsi pneumatik. Debatuje se nad myšlenkou dvou povinných zastávek. Otázkou je, co přijde v dalších letech a kde je pomyslná hranice únosnosti?

Zkratky by určitě učinily závody F1 zajímavějšími. Ale hodily by se lépe pro divoké bláznoviny typické spíše pro Ameriku. Formule 1 je primadona, a nikoli ve špatném slova smyslu! Také díky své nepřístupnosti se těší současné popularitě.

A také proto by zkratky pro tuto primadonu byly extrémně nedůstojné. Formule 1 je nepotřebuje.

 

Diskuze (53) Další článek: Náš start v šampionátu ohrožen není, ujišťuje Force India
17. července | Antonio Giovinazzi nahradí v prvním tréninku Ericssona.
17. července | Mallya chce, aby u týmu zůstali Ocon a Pérez.
17. července | odkaz
17. července | Před třemi lety zemřel Jules Bianchi.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10