Komentář: Zkratky a důstojnost

"Dnes se nikdo nepozastavuje nad tím, že se pro druhý závod závodního víkendu v kdejakých sériích (včetně GP2) obrací prvních osm na startu."

Volal mi kolega novinář a pro jeden ze svých materiálů se mě zeptal na názor ohledně zkratek, které si oblíbil Bernie Ecclestone. Psali jsme o nich zde. Do té doby jsem nebyl nucen se nad touto záležitostí nijak seriozně zamyslet. Přeci jen, Bernieho už trochu známe a mnohé z věcí nelze brát u něj vážně.

Zajímavou informací ale pro mě bylo, že s tímto nápadem zkratek přišel jeden z fanoušků do pořadu České televize Den D, Zdeněk Janík. Všimla si toho tisková mluvčí televize Hana Orošová, která o tom napsala tento příspěvek.

Ať už se Bernie nechal inspirovat Janíkovým nápadem či jde o pouhou náhodu, se nejspíš nikdy nedozvíme. I kdyby tomu tak bylo, Bernie to nikdy nepřizná.

Zpátky ale k problematice samotné, tedy nápadu zkratek. Jde o prvek z kategorie umělých opatření, která mají za cíl garantovat zajímavost podívané. Ostatně takové povinné pitstopy například ve formuli GP2 jsou přesně takovým opatřením, která mají do závodů přinést další dramatický prvek.

Dnes se nikdo nepozastavuje nad tím, že se pro druhý závod závodního víkendu v kdejakých sériích (včetně GP2) obrací prvních osm na startu. Přijde vám snad spravedlivé, aby vítěz kvalifikace a současně prvního závodu nesměl startovat do druhého závodu z lepšího než osmého místa? Nebo je fér, abyste za vítězství byli v dalším závodě o několik desítek kilogramů lehčí než soupeř? Nejspíš ne, ale jsou to již zažité prvky.

Vítězem závodu se v raných dobách stal ten, kdo z místa A dojel do místa B jako první. Jelikož ale v takovém případě divák viděl auto se štěstím jen jednou a s ohledem na těžkosti zajistit pořadatelství a bezpečnost, spojilo se místo A s místem B a trať se podstatně zkrátila. Zato se jela několikrát. A tak vzniklo okruhové závodění.

Lidé přicházeli s dalšími nápady, jak toto "kroužení" učinit ještě zajímavější. V dnešní F1 je to například povinný pitstop daný povinností použít v závodě dvě různé směsi pneumatik. Debatuje se nad myšlenkou dvou povinných zastávek. Otázkou je, co přijde v dalších letech a kde je pomyslná hranice únosnosti?

Zkratky by určitě učinily závody F1 zajímavějšími. Ale hodily by se lépe pro divoké bláznoviny typické spíše pro Ameriku. Formule 1 je primadona, a nikoli ve špatném slova smyslu! Také díky své nepřístupnosti se těší současné popularitě.

A také proto by zkratky pro tuto primadonu byly extrémně nedůstojné. Formule 1 je nepotřebuje.

 

Diskuze (53) Další článek: Náš start v šampionátu ohrožen není, ujišťuje Force India
14:40 | Giovinazzi nahradí Ericssona. Zatím tedy jen pro FP1 v Soči.
21. září | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.
20. září | Leclerc odjel na okruhu Paula Ricarda s aktuálním vozem Ferrari v rámci testů pro Pirelli 120 kol. Testoval i Bottas s Mercedesem (102 kol).
20. září | Buemi se do F1 nevrátí, zůstává ve formuli E a bude jezdit za Nissan.

GP Ruska 2018

Pátek 28. září 2018
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. září 2018
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. září 2018
Závod 13.10