Poslední, co lze od Badoera čekat, je soudnost...
Nejsem schopen odhadnout, jak dlouho si lidé budou povídat o vystoupení Lucy Badoera v závodech ve Valencii a Belgii roku 2009. Možná že dlouho ne, ale občasné narážky se budou objevovat ještě léta.
Přitom si troufnu říci, že za celou aféru nemůže ani tak Luca Badoer, jako (pochopitelná) nesoudnost Ferrari. Na obhajobu Ferrari je ale nutné říci, že se stalo první zjevnou obětí zákazu testování.
Ferrari na určitou dobu přišlo o Felipeho Massu. Maranello má v záloze dva záložní piloty. Takový luxus si v posledních letech mohly dovolit jen bohaté týmy. Ty ostatní spíše podporovaly mladíky v nižších sériích: McLaren, Renault, Red Bull, BMW, a tak dále.
Ale Ferrari si nepotřebovalo vychovávat vlastní jezdce. Je to natolik exkluzivní a bohatý tým, že si vždy může dovolit koupit ty nejlepší závodníky dostupné na trhu, které již vychoval někdo jiný. A kdyby se některému z nich něco stalo, nasadí bez problémů jednoho ze dvou náhradníků: mají při testech odjeto tisíce kilometrů ve stejných autech jako závodní piloti.
To se ale se zákazem testů změnilo a trend nabral jiný směr. Trend, který sice všichni kritizovali, ale nebylo možné jej podložit. Tedy takový, že příprava na start v závodech formule 1 zejména prostřednictvím testů prakticky vymizela.
A právě praxe se současným vozem je to, co Badoerovi chybí. Ano, výsledkové listiny tréninků, kvalifikací a závodů ukazují, jak je pomalý. Ale pomalý není proto, že je neschopný, nýbrž proto, že potřebuje kilometry. Avšak právě pouze výsledky tréninků a kvalifikací stačí médiím k tomu, aby Lucu Badoera proprala ze všech stran několikrát. Vytvoří tak o něm mediální obraz, který znamená jediné: trapas desetiletí.
Ruku na srdce: kdo z vás by odřekl šanci startovat za Ferrari v grand prix formule 1 jen proto, že by riskoval možnost znemožnění se? Možná většině tazatelů by to bylo jedno. Protože právě ten, kdo dostane šanci, není z pochopitelných důvodů soudný. Je to tým, který má povinnost zabránit tomu, aby nevystavil svého pilota riziku fenomenálního ztrapnění se. Nebyl to Luca Badoer, který by to dokázal odhadnout. Bylo to Ferrari, které mělo povinnost to odhadnout. Ale to Ferrari nemohlo, protože v čerstvém období zákazu testů nebylo pořádně vidět, jak rychle se rozevírají výkonnostní nůžky mezi závodními a náhradními piloty.
Ferrari má jen tu neuvěřitlenou smůlu, že dostalo jako první šanci to reálně otestovat.
Pojďme se podívat na srovnání jezdců Ferrari od prvních tréninků Velké ceny Evropy až do belgické kvalifikace:
GP Evropy - 1. trénink: + 2,456 sekundy (Badoerova ztráta na Räikkönena - délka okruhu: 5148 metrů)
GP Evropy - 2. trénink: + 1,278
GP Evropy - 3. trénink: + 1,938
GP Evropy - 1. kvalifikace: + 2,570
GP Evropy - nejrychlejší kolo: + 1,383
GP Belgie - 1. trénink: vynecháme pro skutečnost výrazného ovlivnění počasím (délka okruhu: 7004 metrů)
GP Belgie - 2. trénink: + 1,926
GP Belgie - 3. trénink: + 0,646
GP Belgie - 1. kvalifikace: +1,378
GP Belgie - nejrychlejší kolo: ?
Kdyby Badoer v Belgii dokázal do jednoho kola poskládat nejrychlejší časy z jednotlivých sektorů okruhu, dostal by se na + 0,200 až +0,300 na dosah Räikkönena. A to už rozhodně není ostuda... A dejte Badoerovi stovky až tisíce testovacíh kilometrů mezi závody a kdo ví, jak daleko od Räikkönena by v Monze byl? Navíc na okruhu, který z testování velmi dobře zná?
Pokud se podíváme na maximální rychlosti z kvalifikace na Velkou cenu Belgie, nejrychlejším je Luca Badoer (324,3 km/h). Druhý pak Adrian Sutil z obrovskou ztrátou na hodnotě 315,6 km/h. Tyto rychlosti se měří na pevném místě na konci rovinky před zatářkou Les Combes, tedy tam, kde Badoer boural na konci první části kvalifikace. Snažil se totiž předjet Sébastiena Buemiho na toro rosso - v aerodynamickém pytli nabral extrémní rychlost a s ohledem na svůj nedostatek zkušeností se závoděním zcela neodhadl brzdný bod. Chyba pro člověka, který startuje ve svém prvním závodě po více než deseti letech, naprosto pochopitelná...
Luca Badoer podle vlastních slov nelituje, že využil příležitosti startovat za Ferrari ve velké ceně formule 1, s výjimkou jedné věci: média. Bez ohledu na realitu totiž 90 % mediálních zdrojů píše o Badoerovi negativně zaměřené články ani ne z důvodu jeho odstupu na Räikkönena, ale protože se potřebují prodat. A to bez ohledu na skutečný vývoj událostí.
Představte si, jakou aféru by média vytvořila z toho, kdyby byl Michael Schumacher permanentně o půl sekundy za Räikkönenem.
Ale nečekejme od médií, že si sáhnou na svědomí a začnou hlásat pravdu. Média žijí vlastním životem a ti nejlepší marketingoví a PR pracovníci týmů formule 1 to samozřejmě vědí. Včetně Ferrari. Právě ti měli vědět, jaké mediální reakci je Badoer vystaven. Přesto jej vyslali do jámy lvové... A my obviňujeme Badoera, který více než deset let sní o tom, jak nastoupí v barvách Ferrari do závodu F1?
Dnes je to Badoer, zítra to bude Marc Gené, Jules Bianchi, Giancarlo Fisichella, nebo bůhví kdo to za Ferrari na Monze vlastně nastoupí...