Komentář: Surtees a Massa jsou varovným signálem

Barrichello: Něco se musí udělat.

Ti prozíravější již volají na poplach. Zlepšování bezpečnosti je nekonečný příběh a neměli bychom usnout na vavřínech jen na základě faktu, že ve formuli 1 nezahynul nikdo již 15 let.

Přesto je až bizarní skutečnost, že v rozpětí pouhého týdne dojde ke dvěma vážným incidentům, které jsou jakoby přes kopírák. Ten první dopadl o poznání hůře: na Brands Hatch utržené kolo po nárazu jedné formule do bariéry přeskákalo trať tak, že do něj svou přilbou narazil v rychlosti 200 km/h Henry Surtees, syn mistra světa formule 1 Johnyho Surteese. O chvíli později v nemocnici zemřel.

V sobotní kvalifikaci nejsledovanějšího motorsportu světa upadl Barrichellovi kousek tlumiče. Poskakující součást auta pak narazila v rychlosti hodně převyšující 200 km/h (teoreticky se v tomto místě jezdí 280 km/h) do přilby Felipeho Massy. Tedy... abychom byli striktní, přilba Felipeho Massy narazila do ní. Snímek pořízený chvíli po nárazu nahání hrůzu...

Ve vší poctivosti je potřeba říci, že možná chyběly milimetry či centimetry a výsledek mohl být úplně jiný. Nehody z poslední doby ukazují na potenciální Achillovu šlachu bezpečnosti formulových soutěží: hlava jezdce. Vzpomeňme si na nehodu mezi Alexem Wurzem a Davidem Coulthardem před dvěma lety v Austrálii: nepotřebujete ani kus vozu, spokojíte se s celým autem...

Koho kritizovat? Netřeba nikoho. Motorsport je adrenalin a tím jdete dobrovolně vstříc smrti. Nejlepší prevencí je motorsport nedělat vůbec, ale to bych se společně s vámi unudil k smrti. Receptem je neustálé zlepšování. Ale i v této snaze se člověk občas uspokojí vlastními výsledky, než přijde varovný signál. Případy Surteese a Massy jsou právě takovými varovnými signály.

Rubens Barrichello, z jehož vozou pocházela součást, která vážně Massu poranila, nevěří, že by se dvě diskutované události odehrály tak krátce po sobě díky náhodě.

"Je to zpráva. Podobně, jako byla Imola 1994," říká Barrichello. "Auta se hodně zlepšila, ale přišli jsme o chlapce, což je hodně smutné. Včera (v pátek) jsme o tom s jezdci hodně mluvili a něco se musí udělat."

Otázkou nyní zůstává, co přesně?

http://twitter.com/f1sports

Další článek: Alonso chce především body. Tuší, že Red Bull bude rychlejší

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.