Komentář: Schyluje se k válce?

K válce o peníze mezi FOTA a Ecclestonem.

Atmosféra mezi týmy formule 1 a majitelem komerčních práv reprezentovaným Berniem Ecclestonem houstne. A pokud se trend nezmění, čekají nás podobné přestřelky, jako ty před několika lety. Tenkrát se týmy sdružily pod hlavičkou GPMA (Asociace Grand Prix výrobců automobilů) a hádaly se zejména s FIA a Ecclestonem kvůli pravidlům a penězům. Důvod k tomu byl, protože v té době platná smlouva mezi FIA, Ecclestonem a týmy, které se říká Concordská dohoda, s rokem 2007 vypršela a chystala se nová verze.

GPMA se de facto rozpadla, aby loni vznikla v základech daleko pevnější FOTA (Asociace týmů formule 1). Téma zůstává stejné: pravidla a hlavně peníze. Jelikož novou Concordskou smlouvu nepodepsaly všechny týmy (mělo by jít o BMW, McLaren, Renault, Toyotu a Hondu), není podle čeho by jim byly vypláceny podíly z celkových příjmů formule 1. Přesto konkrétní dohoda existuje, ačkoli nemá právně závazný aspekt: v květnu 2006 bylo v Mnichově podepsáno Memorandum porozumění (MoU), které distribuci peněz mezi týmy řeší. Podle ní mají dostat týmy přibližně 50 % celkových příjmů. Má to ale dva háčky: našly se týmy, které již novou Concordskou dohodu, jejíž podmínky nejsou veřejnosti známy, podepsaly (podle všeho Ferrari a nezávislé týmy Williams, Red Bull/Toro Rosso a Force India; Ferrari jako první strhlo lavinu díky onomu známému finančně motivačnímu prostředku), jiné ne. To je důvod současných zmatků, ve kterých některé týmy tvrdí, že Concordská dohoda existuje, jiné ne. A ten druhý háček: Bernie Ecclestone ani podle MoU nevyplácí peníze všem.

Šéf Hondy Nick Fry dokonce veřejně přiznal, že Ecclestone týmu dluží peníze již od konce roku 2005 (žalovat jej ale nemůže, není podle čeho). O to sympatičtější je současný boj prezidenta Ferrari a současně FOTA Lucy de Montezemola, který se pere za příjmy pro všechny týmy, ačkoli zrovna Ferrari je relativně za vodou. O slíbené peníze týmy nepřijdou, jen jsou shromažďovány na zvláštních účtech a budou vyplaceny po podpisu nové Concordské dohody a schválením ze strany FIA.

Avšak i když Ferrari patří mezi týmy, kterým je vyplácena část z oněch 50 % příjmů, i to není spokojeno. A není se co divit, vždyť například prestižní fotbalová Liga mistrů, resp. týmy, které v ní hrají, vydělají na obrovských příjmech, protože téměř všechny peníze, které do soutěže tečou z podobných zdrojů jako u formule 1, skončí (po zásluze) v kapse těch, které dělají soutěž soutěží. U formule 1 to jsou přirozeně samotné týmy formule 1. Ale právě ty mají z celkových příjmů jen polovinu navzdory skutečnosti, že nebýt jich, Bernie Ecclestone si koupí sotva koloběžku.

Kde mizí ta druhá polovina? V kapse majitele komerčních práv (který si na jejich koupi vzal velké úvěry), jejichž část Ecclestone vlastní. (Majitelem komerčních práv jsou firmy CVC Partners s většinovým podílem, banka JP Morgan, Lehman Brothers, resp. její věřitelé a právě Ecclestonova rodina. Ecclestone byl navíc loni v létě potvrzen v roli šéfa společnosti Formula One Group, ve vlastnictví právě těchto firem). Zůstává otázkou, zda je fér, že pořádá-li Mezinárodní automobilová federace soutěž (Mistrovství světa vozů formule 1), vypisuje přihlášky, zajišťuje uspořádání závodů, aplikuje a kontroluje dodržování bezpečnostních standardů, týmy nasazují velké prostředky, aby kromě prezentace své značky učinily soutěž zajímavou podobně jako to dělají týmy fotbalové a ve výsledku jsou to ony, kdo předvádí celou šou, nakonec půlku všech peněz dostane ten, kdo se na popularitě, kterou vybudovaly týmy formule 1 ve spolupráci s FIA, jen přiživuje vlastnictvím značky F1 (ačkoli název Mistrovství světa vozů formule 1 je ve vlastnictví FIA).

Fér to samozřejmě není, ale to Ecclestona mrzet nemusí. Je však logické, že vztah 50:50 při poměru zásluh dejme tomu 10:90 dlouho udržitelný není. A proto je "válka", jak to nazval jeden italský žurnalista po rozhovoru s Montezemolem, nevyhnutelná. FOTA nemá jednoduchého soupeře, a navzdory tomu, že je podporována FIA, podle které by se měly týmy uživit právě z pěněz od Ecclestonovy FOM plus nějaké drobky od sponzorů, nemusí uspět. CVC má své povinnosti vůči bankám (nemalá část z 50 % jde právě jim) a změna v distribuci financí by oslabila její pozici. Navíc není důvod, aby CVC šla týmům na ruku, protože ti nemají žádné trumfy v ruce. Možná... s výjimkou hrozby konkurenční série po roce 2012.

Podle všeho se zdá, že to není nevraživost mezi FIA a týmy formule 1, která hýbala světem královny motorsportu v různých intenzitách prakticky mnohá desetiletí a která je teď ustupujícím tématem (FIA a týmy v současné době spíše spolupracují). Bernie Ecclestone je přesvědčen, že má navrh a může si dělat téměř co chce. Svědčí o tom mnohé jeho komentáře tisku.

"Nyní, když týmy vlastními opatřeními ušetřily tolik peněz, jim můžeme dávat méně," řekl například nedávno.

Zjevná arogance nemůže nemít příčinu. Buď je Ecclestone vážně přesvědčen o tom, co říká, nebo si z toho všeho dělá patřičnou legraci. Ale další jeho názor, tedy že automobilky by neměly být tlačeny do omezování rozpočtů výměnou za to, že se zaváží formuli 1 "tak na sedm až deset let", svědčí spíše o tom druhém. Automobilky přeci nemají zájem na tom utrácet nehorázné sumy peněz - musí tak činit s ohledem na současnou koncepci F1, ve které se jinak uspět nedá. Tudíž, proč by se výměnou za něco, po čem dvakrát netouží, zavazovaly formuli 1 na sedm nebo deset let?

Nabídnout týmům možnost svévolně utrácet výměnou za to, že se F1 zaváží na léta dopředu (já ti dovolím utrácet, pokud mi slíbíš, že tak budeš dělat minimálně deset let) tak může jen někdo, kdo buď ztratil kontakt s realitou, nebo - můžeme-li použít podobně arogantní příměr - někdo, komu zkrátka měkně mozek.

Diskuze (9) Další článek: Připomínka legendy (2)
22:00 | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
18:52 | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
17:25 | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.
17:23 | Americký jezdec Logan Sargeant, který závodí ve F3 za tým Charouz Racing System, se stal členem jezdecké akademie Williamsu.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00