KOMENTÁŘ: Případ Pérez. Slušná dvojka, nebo vyzyvatel nejlepších?

KOMENTÁŘ: Případ Pérez. Slušná dvojka, nebo vyzyvatel nejlepších?

Málokterý závodník budí při hodnocení jezdeckých schopností tolik emocí jako Sergio Pérez. Je Mexičan „pouze“ solidním pilotem F1, nebo se může měřit s nejlepšími?

Sergio Pérez již patří ke stálicím formule 1. Mexičan má za sebou v královně motorsportu 235 startů a pokud se nestane něco nečekaného, bude mu v této statistice v historických tabulkách na konci letošní sezony patřit devátá příčka za vicemistrem světa z roku 2008 Felipe Massou.

Brzy třiatřicetiletý Mexičan většinu své dosavadní kariéry strávil v menších týmech. Výjimkou byl v tomto ohledu rok 2013, strávený v McLarenu, a samozřejmě poslední dvě sezony u Red Bullu, kde bude pokračovat i letos.

Fanoušci Péreze, ale i někteří experti, často diskutují o tom, že kdyby měl Mexičan více podpory od týmu a nemusel by se podřizovat týmové jedničce Maxi Verstappenovi, mohl by mít v barvách Red Bullu mnohem více úspěchů.

Je jistě pravdou, že kdyby dostával Pérez od Red Bullu stejnou péči, jako Verstappen, byly by jeho výsledky lepší. A když mluvíme o podpoře, nemusíme mít na mysli pouze strategii během závodů, ale třeba i směr, jakým probíhá vývoj vozu. Ostatně i Verstappen vloni přiznal, že nebyl zpočátku sezony spokojen s vyvážením vozu, jehož chování neodpovídalo jeho preferencím. Ihned ale Red Bull zapracoval a potíže byly vyřešeny.

Byl by však Pérez schopen Verstappenovi konkurovat, i kdyby měli v týmu srovnatelné podmínky?

Podle mě rozhodně ne. Pérez bezpochyby patří k nadprůměrným pilotům současné F1, ale výsledky hovoří o tom, že nejlepším není schopen konkurovat.

Potvrzují to i čísla. Pérez měl v kariéře celkem šest týmových kolegů, po jejichž boku odjel alespoň jednu kompletní sezonu a kterými byli:

  • Kamuji Kobajaši (Sauber) 2011-2012
  • Jenson Button (McLaren) 2013
  • Nico Hülkenberg (Force India/Racing Point) 2014-2016, 2020
  • Esteban Ocon (Force India/Racing Point) 2017-2018
  • Lance Stroll (Force India/Racing Point) 2019-2020
  • Max Verstappen (Red Bull) od 2021

Z této šestice vyzněl pro Péreze interní souboj jednoznačně lépe pouze v porovnání se Strollem, kterého jasně zastínil v obou společných letech.

Souboje s Kobajašim, Hülkenbergem a Oconem skončily pro Péreze víceméně remízami, pokud vezmeme v potaz všechny okolnosti (kvalifikace, bodovaná umístění, celkové pořadí). Ze srovnání s Oconem byl Pérez sice o něco úspěšnější, ale nesmíme zapomenout na fakt, že Francouz byl tehdy ve F1 de facto nováčkem.

S mistry světa – Jensonem Buttonem a Maxem Verstappenem – Pérez vždy poměrně jasně tahal za kratší konec provazu.

Všechny tyto faktory mě tak vedou k názoru, že je Péréz velmi spolehlivým jezdcem, který dělá minimum chyb a dokáže využívat příležitostí, když přijdou (ne nadarmo získal ve středně velkých týmech celkem sedm pódií, zatímco například Nico Hülkenberg žádné). Navíc je Pérez chytrým závodníkem, který umí dobře šetřit pneumatiky (i díky tomu se několikrát dočkal nečekaného pódia – např. při VC Kanady 2012) i dobře bránit pozice (Verstappen by měl dodnes Mexičanovi děkovat za Abú Zabí 2021).

Jsem však toho názoru, že těm úplně nejlepším prostě nestačí. O všem svědčí bilance proti Verstappenovi, kterého Pérez bez přispění příznivé shody okolností za dva roky ještě ani jednou regulérně neporazil.

Statisticky sice Mexičan za dvě sezony Nizozemce zdolal 8krát, ale vždy to bylo po problémech Verstappena:

  • 5x Verstappen nedojel do cíle (v roce 2021 2x kolize s Hamiltonem a defekt v Baku, v roce 2022 technické problémy v Bahrajnu a v Austrálii)
  • 1x měl Verstappen poškozený vůz (Británie 2022)
  • 2x Pérez vydělal na nezaviněných problémech Verstappena v kvalifikacích (Monako a Singapur 2022)

Mexičan v tomto ohledu zaostává za jinými „jezdci číslo 2“ u top týmů, kteří čelili síle dominantního pilota. Zmínit můžeme například Valtteriho Bottase a jeho angažmá u Mercedesu, kde občas dokázal potrápit i Lewise Hamiltona. Pérez tak vedle Verstappena působí spíše jako Heikki Kovalainen ve srovnání s Hamiltonem v roce 2008 či jako Eddie Irivine proti Michaelu Schumacherovi, pokud se podíváme více do minulosti.

Z toho všeho plyne, že Pérez může být pro Red Bull velmi dobrým týmovým hráčem, díky němuž může rakouská stáj bojovat o triumf v Poháru konstruktérů (což je přesně Pérezův popis práce). Jakékoliv úvahy o tom, že by snad mohl být Pérez vyrovnaným soupeřem Verstappena, jsou však nepodložené.

Doporučujeme

Články odjinud