Do bodované desítky se v Baku vešli i dva nováčci: Franco Colapinto a Oliver Bearman.
Městský okruh v Baku nepatří v rámci kalendáře F1 mezi nejjednodušší, proto bylo před letošní Velkou cenou Ázerbájdžánu otázkou, jak si s touto výzvou poradí dva mladí jezdci Franco Colapinto a Oliver Bearman.
Ačkoliv oba dva ještě před pár týdny nemohli vůbec tušit, že se letos v Baku neobjeví v závodě F2, ale rovnou v F1, oba „náhradníci“ prokázali své kvality.
Musím se přiznat, že když Williams po Velké ceně Nizozemska oznámil, že Logana Sargeanta nahradí Argentinec Franco Colapinto, vnímal jsem tuto volbu rozpačitě. Když pak šéf britské stáje James Vowles mluvil o tom, že Colapinto je tím nejlepším řešením k tomu, aby mohl Williams získávat body, bral jsem to spíše jako klasické PR vyjádření.
Colapinto však zatím jasně ukazuje, že si šanci zasloužil. Vždyť mu stačily pouhé dva závodní víkendy k tomu, aby překonal prakticky vše, co za necelé dva roky dokázal jeho předchůdce! Byť mu samozřejmě pomáhá i skutečnost, že je Williams po nasazení upgradu podstatně konkurenceschopnější.
Už v Monze si vedl Colapinto velmi solidně. Dojel dvanáctý a po startu ze zadních pozic za kolegou Alexem Albonem zaostal jen o nějakých 14 sekund. Jenže to byla Monza, která rozhodně nepatří z jezdeckého hlediska k největším oříškům...
V náročnějším Baku si však Colapinto vedl ještě lépe. Pokud zapomeneme na jeho nehodu v tréninku, vedl si skutečně znamenitě. V kvalifikaci dokázal překonat kolegu Albona (nesmíme však zapomenout, že thajsko-britského jezdce ovlivnila chyba týmu, který ho nechal z boxů odjet s ventilátorem) a skvěle si vedl i v závodě, který dokončil na skvělém osmém místě – opětovně jen pár sekund za Albonem.
V případě Colapinta tedy klobouk dolu.
Podobné uznání si zaslouží také 19letý Oliver Bearman, který v Baku u Haasu zaskakoval za suspendovaného Kevina Magnussena.
Také Bearman si vedl obdivuhodně. V kvalifikaci si poradil s velezkušeným týmový kolegou Nikem Hülkenbergem a zajistil si jedenáctou příčku, po jejímž zisku se ještě sympaticky naštval kvůli tomu, že se nedostal do Q3... Brit, který debutoval v F1 v březnu s Ferrari v Saúdské Arábii, se následně neztratil ani v závodě, v němž mj. sváděl souboje i s Lewisem Hamiltonem.
Bearman nakonec skončil desátý poté, co jel většinu závodu na úrovni Hülkenberga. Toho navíc v závěru udolal, i když to bylo možná kvůli tomu, že Němec až příliš zpomalil kvůli velké kolizi Sergia Péreze a Carlose Sainze.
Ať tak či tak, Bearman i Colapinto si za své výkony v Baku zaslouží velké absolutorium. Oba ukázali, že i velmi nezkušení jezdci mohou v dnešní F1 uspět (přestože nejde po pár odjetých závodech dělat definitivní závěry). Do královny motorsportu navíc nemusí ani přicházet v roli naprostých vládců F2...
To jistě není příliš dobrá zpráva například pro Valtteriho Bottase, jenž bojuje o udržení sedačky u Sauberu. Sauber (respektive Audi) by se totiž příklady Bearmana či Colapinta mohl inspirovat k tomu, aby místo něj dali příležitost třeba mladému Brazilci Gabrielovi Bortoletovi.