Komentář: Mediální tornádo o závodě formule 1 v Praze

Pár minut slávy pro Českou republiku

Stačí jiskra a v dalších minutách se v době internetu lavinovitě šíří bombastická zpráva o tom, že Česká republika usiluje o pořádání velké ceny formule 1. Přesně to se děje v těchto hodinách.

Zprávu s citacemi otce myšlenky Antonína Charouze jako první otiskl britský magazín Autosport tento týden, o pár hodin později už letí světem internetu jako lavina.

Sluší se připomenout, že o závod formule 1 neusiluje Česká republika ani Hlavní město Praha, protože v případě Prahy narozdíl například od kandidatury na pořádání Olympijských her se na tom žádným oficiálním krokem neusnesla ani česká vláda ani pražská radnice. O pořádání závodů na pražském okruhu usiluje Antonín Charouz, který k tomu využívá patřičných PR prostředků, jako je jednou za čas zaručit, aby se tyto plány řádně propraly v médiích, a tím nalákal případné zájemce o partnertsví (a tím pádem spolufinancování).

"Naší ambicí je získat F1," cituje Autosport Charouze. "Když se nám podaří zazářit se závodem DTM, tak se možná dostane i na velkou cenu F1. Na papíře ale nic nemáme."

Nejedná se o nic nového. Jen chvíli po představení Rubense Barrichella s jeho ferrari před pěti lety v Praze byl Antonínem Charouzem představen plán okruhu v Praze 10, jehož část bude permanentní tratí a zbytek by vedl ulicemi města. Myšlenku tehdy podpořil také primátor Prahy Pavel Bém, což pro něj nebylo zas až tak těžké, neboť celý projekt měl být financován ze soukromých peněz.

Charouz si dokonce od známého architekta závodních tratí Hermanna Tilkeho koupil náčrtek okruhu. Přípravné fáze jsou podle Charouze zrealizovány "z devadesáti procent". Bývalý závodník, podnikatel, majitel práv na hokejovou extraligu a závody DTM a majitel motoristické televizní stanice SPORT5 by nejprve rád na nový okruh dostal závody DTM. Sérii se mu podařilo v letech 2004 a 2005 dokonce dostat na brněnský Masarykův okruh.

Cena realizace je odhadována na 2,7 miliardy korun. Ty musí Charouz někde sehnat. Ve zdravých dobách by se tak nejspíše stalo prostřednictvím úvěrů a státních nebo městských dotací. To se v těchto dobách ale nepovedlo ani brněnskému okruhu, který už navíc existuje. V současné době zhavarovaly plány postavit stánek pro formuli 1 v Bulharsku. Důvod? Nejsou peníze.

Banky se na projekt s nejistou výnosností budou zdráhat půjčit a město bude mít, stejně jako v současných dnech, velké problémy vůbec zafinancovat dopravu, která by diváky na okruh dovezla, natož aby investovala do jeho výstavby.

Na formuli 1 nejspíš nedojde, tím spíš, že ve frontě jsou bohatší a atraktivnější země než ty evropské. Ale i kdyby šlo jen o DTM, myšlenka špičkového závodu v ulicích Prahy zní velmi lákavě.

Na tenhle druh zábavy ale teď jaksi není vhodná doba.

Další článek: Glock jedná se třemi týmy, jedním z nich je Manor