V poslední době se čím dál častěji ozývají hlasy, které kritizují Red Bull za to, že staví auto šité na míru Maxi Verstappenovi. Je ale tak tvrdá kritika úplně oprávněná?
Těžko někdo zvenčí posoudí, do jaké míry je vůz opravdu stavěn podle Maxova stylu. Ale jedno je jisté – Red Bull v něm poznal výjimečný talent a udělal všechno pro to, aby z něj vytěžil maximum. A výsledky? Mluví samy za sebe. Od chvíle, kdy na něj vsadili, trefili jackpot. Vyhráli bingo. A teď z toho těží. Proč by to měnili?
Samozřejmě by bylo hezké, kdyby se dařilo i druhému jezdci. Ale realita F1 je tvrdá – proč riskovat, že případné úpravy auta pro druhého pilota zpomalí Verstappena? Protože šance, že by toto nastalo je obrovská. Nezapomínejme také, že v současné éře monopostů měly všechny týmy propady – jen kombinace Verstappen/Red Bull je stále v popředí.
Vyplatilo by se Red Bullu, aby měl Verstappena čtvrtého a druhého jezdce šestého? Nebo je lepší mít jednoho dominantního lídra, který vozí tituly (případně o ně bojuje), a druhého, který prostě sbírá, co jde? Samozřejmě v případě, že tým nemá velký výkonností náskok (viz rok 2023). Odpověď je jasná.
A co až Max odejde?
Možná se Red Bull opravdu sesype. To je ale věc budoucnosti a vůbec s tím nebude souviset to, že se v minulosti roky trápila jejich týmová dvojka. Rozhodovat budou jiné věci (motory, vyrovnání se s novými pravidly) – samozřejmě vedle odchodu Verstappena.
Nikdo už Red Bullu nevezme úspěchy mezi lety 2021–2024 (a dost možná i 2025). Navíc po roce 2026 přichází úplně nový svět – nová pravidla, nové motory, nový balíček. Všechno, co platí teď, může být brzy úplně bezcenné. A platilo by i pro to hypotetické přestavení vozu tak, aby s ním byl i druhý jezdec úspěšný.
Zaslouží si tedy Red Bull tak velkou kritiku za přístup, který má podíl na jejich obřích úspěších v posledních letech?