Zbývající členové FOTA jsou pod enormním psychickým tlakem.
Blíží se konec. Je to cítit. FIA tento týden nevídanou záplavou tiskových informací dala najevo, že tento pátek bude skutečně rozhodující. Ta navíc minulý týden chytře rozhodila jednotu FOTA, která už tak byla chudší o Williams a Force India.
Zbývajících osm týmů rozdělila na dva tábory: třem týmům pod Concordskou dohodou dala pevné místo na soupisce (Ferrari, Red Bull, Toro Rosso - podobně jako dobrovolně Williams a Force India), zbývajícím dala ještě šanci. McLaren, Brawn, Renault, Toyota a BMW (týmy s hvězdičkou) mají čas do tohoto pátku, aby upustily od svých podmínek. FIA jim totiž dnes dala jasně najevo, že žádná další jednání už nebudou.
Osm týmů FOTA tak má nerovné podmínky a navíc se nacházejí na potápějící se lodi. Ke cti FOTA nutno přiznat, že k záchraně cestujících udělala vše (i když si to FIA nemyslí). Přirozenou otázkou ale zůstává, kdy vyprší čas na hrdinství ve stylu když ty, tak my taky a po vzoru katastrofických filmů pět týmů s hvězdičkou vycítí, že je čas myslet na sebe? Přeci jen to není o lidech jako jsou Luca di Montezemolo, Christian Horner, Franz Tost, Martin Whitmarsh, Ross Brawn, Flavio Briatore, John Howett a Mario Theissen. Tito lidé mají zodpovědnost za tisíce dalších s rodinami, hypotékami, půjčkami a svými starostmi. McLaren podobně jako Williams existuje proto, aby závodil, Mercedes neMercedes. Red Bull nenajde výhodnější platformu pro propagaci své značky, což pochopil i Vidžaj Mallya.
O Toyotě a Renaultu se ví, že beztak zvažovaly odchod z formule 1. A jakékoli úvahy o konkurenční sérii nemají smysl bez Ferrari. To je vázáno platnou smlouvou s FIA a FOM a spor o její porušení jednou nebo druhou stranou se může táhnout měsíce. McLaren, podobně jako Ferrari, postavily svůj byznys na základě úspěchů ve formuli 1. Jak se v takové situaci spolehnout na soudržnost s týmy, jako jsou Toyota, Renault či BMW, tedy továrními stájemi, jež rozhodnutím správní rady mohou ze dne na den opustit formuli 1 přesně tak, jak to udělala Honda, a na úspěších F1 jen parazitují?
A co pak? Nemusíte být finanční expert, abyste si spočítali, že sestavení konkurenční série je dražší a méně výnosnou záležitostí než zůstat v současné formuli 1 za podmínek Concordské dohody podepsané v roce 1998. A to ponechme stranou, že F1 zní skutečně jinak než GPWC. F1 je prostě F1. Co to vlastně je GPWC? Víte vy, naši čtenáři, ale - s veškerou úctou - vás je zlomek těch, kteří F1 dnes ve skutečností živí.
Spekuluje se, že za opuštění FOTA je nasmlouvaná pokuta 50 milionů eur. Představte si ale, že jste zodpovědný za chod (například) firmy McLaren Racing nebo Brawn, jejíž hlavní činností je závodění ve formuli 1. A tento pátek se ocitnete bez živnosti, která vám zajišťuje existenci. A pro co vlastně? Proto, že se vám nelíbí, jak funguje Živnostenský úřad? Uvěřím, pokud nemáte na svědomí manželku a dítě, nebo nesplácíte hypotéku...
Odsud už není daleko podlehnout tlaku současných událostí, vzdát se svých podmínek a zajistit si místo na soupisce, na kterou se cpe 13 dalších zájemců. A práve McLaren a Brawn mají hodně těžkou pozici. Mají jiné životní podmínky než Renault, Toyota a BMW. Ty, když nebudou závodit ve formuli 1, půjdou dělat to, co dělaly před tím, než do F1 vstoupily.
Napětí kulminuje a je těžké udržet nervózní šik vojáků, aby nezahájil palbu. Stačí ale jeden výstřel a lavina se snadno spustí.
Uvidíme, zda se nějaký takový výstřel v pátek objeví.