Komentář: Honda neopustila F1 kvůli krizi, nýbrž díky ní

Ekonomická recese jí ve skutečnosti přišla vhod.

Člověk by se až pozastavil nad tím, jak úzce je žití lidí propojeno: v Americe někteří bankéři vyrobí fatální chybu v koncepci hypoték a Honda musí opustit formuli 1. Jenomže jakkoli mohla být americká hypoteční krize rozbuškou pro světovou finanční recesi, našlo se pár subjektů, kterým přišla vhod. Jedním z nich byla právě Honda.

Honda: tým i dodavatel motorů

Honda nebyla jako tým ve formuli 1 nikdy příliš úspěšná. Snaha tu byla v historii celkem čtyřikrát: během částečné účasti v roce 1965 získal Američan Paul Richie Ginther vítězství v Mexico City. V roce 1966 se Honda zúčastnila pouze tří posledních závodů, bodovala opět v Mexiku (čtvrté místo znovu v podání Ginthera). Počínaje rokem 1983 dodávala motory Williamsu, McLarenu a Lotusu (s prvními dvěma jmenovanými slavila tituly) a pak od roku 2000 do prosince 2008, ke konci opět jako vlastní tým.

Při pohledu zpět zjistíme, že Honda uměla být úspěšná pouze jako dodavatel motorů (zapomenout bychom neměli ani na památné dvojí vítězství Jordanu v Belgii 1998), nikoli jako samotný tým. Vítězství z roku 1965 a 2006 se navíc řadí spíše k těm šťastnějším.

Cigaretový tým

Poslední dějství nastartoval rok 1999 a tabáková firma BAT prostřednictvím závodního týmu British American Racing (BAR). To bylo zhruba v době, kdy Toyota oznámila své záměry vstoupit do formule 1 - pro Hondu konkurence, nad kterou musela dvakrát přemýšlet.

Honda totiž plánovala již v té době celý tým, avšak podobně jako v prosinci 2008 se stejně nečekaně rozhodla od těchto aktivit upustit a místo toho dodávat pouze motory týmu, který se ve formuli 1 prezentoval jen proto, aby prodal více tabáku. Základy, které nelze nazvat perspektivními.

Na konci nejúspěšnější sezony BAR v roce 2004, kdy stáj skončila druhá za Ferrari, došlo k řadě přinejmenším divných změn ve vedení týmu (Craiga Pollocka vystřídal v F1 s Prodrivem neúspěšný David Richards), než přišel Nick Fry a Honda s koncem tabákové reklamy převzala BAR úplně. Takto jednoduše to vypadá skoro jako nechtěné dítě...

Země coby sponzor

To se narodilo jako posel životního prostředí, přesněji řečeno kampaně na jeho ochranu místo toho, aby se na vozech objevila loga sponzorů, kteří pomohou financovat chod týmu. I na tak velkou automobilku jako je Honda je financování týmu formule 1 čistě ze svých zdrojů velkým luxusem. Vždyť Ferrari čerpá od sponzorů přibližně 180 až 200 mil. dolarů ročně, Honda podle odhadů z roku 2007 jen 2,5 milionu. Ve srovnání s finančním modelem BMW, jehož tým formule 1 mají živit pouze sponzoři, pak velkorysá (a tím pádem bláznivě drahá) kampaň na ochranu životního prostředí jen těžko zakryje neschopnost Hondy nasmlouvat si sponzory.

V sociálně smýšlejícím Japonsku je pak v takové konstelaci (2006: Honda čtvrtá s 86 body, 2007: osmá s 8 body a loni devátá se 14 body) velmi těžké ospravedlnit rozsáhlé investice do showbussinesu. Jak ovšem utéct a přitom neztratit tvář? Nečekaná ekonomická krize, která drtí prodejní čísla autombilek, pak nemusela přijít až tak úplně nevhod...

Lze s jistotou říci, že Honda formuli 1 neopustila kvůli ekonomické krizi, ale díky ní. S ohledem na její historii si pak lze položit otázku, zda by se tak stejně nestalo dříve nebo později. Ve světle postoje ostatních automobilek a aktuálních opatření FOTA a FIA se formule 1 nejeví finanční krizí ohrožena tak, jak to s odchodem Hondy vapadá.

Honda coby tým nebyla ve formuli 1 úspěšná, ale jako dodavatel motorů naopak ano. A tak je možná škoda, že Ross Brawn a Nick Fry, kterí hledají nového majitele, již mají předjednané motory Ferrari. S Hondou coby dodavatelem motorů by pak Brawnův a Fryův tým nemusel být vůbec neúspěšný.

Doporučujeme

Články odjinud