Hlavní otázka v celé kauze o možné změně jeho angažmá zní: co přechodem od McLarenu do Mercedesu z toho, co nemá, Hamilton získá?
S McLarenem dokázal vyhrát závod v každé z šesti sezon F1. Který závodník to může říci? S podporou McLarenu zářil v evropské F3 (šampionem) a také GP2 (šampionem). Mistrem světa F1 se stal v roce 2008. Rok poté, kdy mu vedení McLarenu svým přístupem vštěpilo nebezpečný pocit neohroženého a jedinečného. To když nedokázal navázat dobrý vztah s jeho kolegou Fernandem Alonsem, toho času dvojnásobným mistrem světa, ke kterému tým neprojevil dostatek respektu. A přišel tím o titul.
V jeho nastaveném vnímání světa byl po dvě sezony Heikki Kovalainen vyhovujícím inventářem, což se ale změnilo s příchodem Jensona Buttona. Dva Britové, oba mistři světa, vyrovnané postavení. Od té doby se Hamilton očividně necítí v McLarenu dobře. Coby šampion se navíc začal hodně věnovat bujarému dění mimo závodní okruhy a osobní vztahy vůči otci a partnerce byly jako na horské dráze.
Ona proklamovaná ‚šťastná bublina‘ pro letošní sezonu se nějak nedostavila. Minulý víkend v Belgii jen dokázal, jak je Hamilton nesvůj. Hned po kvalifikaci se nestačil divit své ztrátě osmi deseti sekundy na Buttona (What the fuck?!) a v neděli ráno – pravděpodobně pod vlivem neodolatelné touhy obhájit se – publikoval telemetrická data. Bezesporu selhání zdravého úsudku a nedostatečného uvědomění si role coby týmového hráče. Jako by ona šťastná bublina oddělovala Hamiltona nejen od skandálů, ale také od reality, včetně jeho vlastního týmu.
Hamiltonovi je 27 let a za celý život nepoznal, co to znamená bojovat o přežití. Mít takové zkušenosti jako Button, nesporně by přemýšlel jinak. Ale jako by ztrátu pozice miláčka týmu vnímal coby zhoršení životních podmínek. Nejenže je Hamilton překvapen tím, že si nemůže dělat co chce, ale ani mu nechtějí dát stejné, nebo vyšší peníze, které měl. Sedmadvacetiletý chlap by ale už mohl vycítit změnu ekonomického klimatu.
Dobře, jde-li o peníze, Mercedes je ochoten mu je nabídnout. Co tím ale získá? Stroj, který za poslední tři roky stál čtyřikrát v první řadě, dojel si pro jedno vítězství a troje stupně vítězů? (McLaren 25, 15, 43.) Bude jej těšit trápit se, jako se trápí Rosberg a Schumacher?
Nebo si myslí, že Mercedes coby tovární tým, má lepší perspektivu co do výsledků a své budoucnosti ve formuli 1? Ba právě naopak. Zatímco McLaren je ve formuli 1 nepřetržitě od roku 1966 (8 titulů, 179 vítězství), Mercedes byl ve formuli 1 jen v letech 1954, 1955 a pak od roku 2010. 10 vítězství, žádný titul.
McLaren má závodění jako jednu ze základních činností svého byznysu, automobilky ne. Na příkladu BMW (a Hondy a Toyoty) nám automobilky hezky demonstrovaly, jak prázdná jsou jejich slova o závazcích vůči F1. Odejdou ze dne na den a zrovna Hamilton, protože má za kolegu Jensona Buttona, by měl vědět, jaký je to pocit.
Hamilton chce změnu. Ne proto, že by ji potřeboval, ale protože je přesvědčen o tom, že nemá, co může mít. Ostatně pro člověka jeho věku je to i přirozené. Od toho má ale tým poradců, kteří by jej měli od mladických nerozvážných kroků spíše odrazovat, než jej do nich hnát.
Jasně že to neznamená, že Mercedes je špatná partie. Ale vedení automobilky jedná o tom, jak vůbec ve vztahu k F1 pokračovat (a tato jednání ještě neskončila!). Který pilot F1 by podepsal smlouvu s automobilkou v době, kdy ta nemá rozhodnuto o svém strategickém plánu? To je větší hazard než se pokoušet hladit lva skrze mříže.
A i kdyby měla o svém dalším plánu rozhodnuto, a výkonnostně se jí příští rok dařilo, co bude mít víc než McLaren? McLaren (a Martin Whitmarsh) je Hamiltonovým tátou již od malička. Po skončení aktivní kariéry F1 by si mohl skoro vybrat, co by chtěl v rámci skupiny McLaren dělat dál. Ale tak daleko jako kdyby Hamilton neviděl. Nebo nechtěl vidět.
Je to tedy nakonec opravdu jen o (krátkodobé) vizi peněz? Případně ve spojení s pozicí hýčkaného dítěte? Má snad pocit, že se s ním u Mercedesu budou mazat méně asertivně než u McLarenu? U McLarenu stačí promluvit se třemi lidmi a máte jasno. V automobilce vám vymění dva tři členy správní rady a ty nemusí Hamilton vůbec zajímat.
Je tu ještě jeden aspekt, který by přeci jen mohl posloužit jako vysvětlení: počínaje rokem 2014, tedy v nové éře turbomotorů, bude mít Mercedes svou vlastní vývojovou centrálu, zatímco McLaren si bude muset motory kupovat. Ale zase: pokud zůstane u mercedesů, pak by měl Hamilton vědět, že McLaren umí postavit lepší šasi než Mercedes.
Leda by v tom bylo něco jiného, pak Hamiltona pálí dobré bydlo. A v takové situaci se málokdy dělají racionální a správná rozhodnutí.