Komentář: FOTA vyhrála na celé čáře, navíc s bonusem

Max Mosley ale neprohrál. A my už vůbec ne.
Komentář: FOTA vyhrála na celé čáře, navíc s bonusem

Byl to týden, na který dlouho nezapomenu. V přípravě na víkendový komentář Velké ceny Velké Británie jsem měl na seznamu témat, se kterými s Pavlem chceme během přenosu seznámit běžné diváky a jež bývá dlouhý tak na tři čtvrtě strany, jen jednu položku: válka FOTA - FIA. Neměl jsem informace a novinky od jezdců, autech, od týmů, protože se o těchto věcech nechtěl nikdo bavit, nikoho to nezajímalo.

Během tréninků, kdy mají diváci možnost e-mailem posílat své názory (f1@nova-sport.cz), jsem vypozoroval, že více než 90 % z nich s konkurenční sérií souhlasí. Pravděpodobně to byli podobní lidé, kteří mi hubovali za komentáře, ve kterých jsem popisoval stanoviska, podle kterých je alternativní šampionát cestou do pekel pro všechny.

Není bez zajímavosti, že ti diváci, kteří s konkurenční sérií nesouhlasí, se vyznačovali dlouholetými zkušenostmi s formulí 1. Je dost dobře možné, že díky osvětě v posledních letech v České republice se na téma problematiky kolem F1 vyjadřují spíše diváci, jež pamatují pouze éru, ve které už dominovaly automobilky. Odpůrci konkurenční série také dávali za příklad Ameriku po roce 1996, která to zažila v plném rozsahu a ještě se z toho dodnes nevzpamatovala.

V mém on-line rozhovoru se mě pak jeden z diváků zeptal, jak si myslím, že to dopadne. Přes hodně špatnou situaci, která přes víkend panovala, jsem ale někde v hloubi duše prostě nepochyboval o tom, že konec bude dobrý, byť jsem jej čekal daleko později. A proto jsem odpověděl, že nepřijdeme o formuli 1, jakou známe.

Dobrá, pár odstavců, které popisují radost nad tím, že zvítězil zdravý rozum, protože už to vypadalo, že vážně dvě individua (Mosley a Montezemolo částečně s Briatorem) nechají zkrachovat multimiliardový byznys jen kvůli svým osobním zájmům. Ale možná se ptáte, co se najednou stalo, že FIA přistoupila prakticky beze zbytku na pravidla FOTA?

Jistě, tisková zpráva Světové rady Mosleyho prezentuje jako člověka, který v klidu může odejít do důchodu (jako vítěz), protože dosáhl toho, co si předsevzal. Ale bylo to skutečně tak? Proč to neudělal už před měsícem?

Nakonec, FIA byla ochotná na dohody přistoupit, když se týmy formuli 1 zaváží až do roku 2014, ale závazek je zatím jen do roku 2012. Pravidla zůstanou stejná, upravená o dohody z dubna letošního roku, ale na detaily si budeme muset počkat. Týmy se zavázaly ponížit náklady na úroveň začátku devadesátých let, přibližně 40 milionů liber, ale mají na to dva roky. Přesně, co chtěly. Na straně druhé není jasno jak Cosworth. Tři nové týmy jej budou používat, ale pod "technickou podporou" se dá představit ledasco.

Kritické jednání, které přineslo dohodu, se odehrálo před zasedáním Světové rady. Trvalo dvě hodiny a konalo se v budově FIA. Zúčastnili se jej šéf FOTA (a Ferrari) Luca di Montezemolo, šéf FIA Max Mosley a představitel majitele komerčních práv Bernie Ecclestone.

FIA dosáhla toho, že je nadále nezpochybnitelnou autoritou formule 1 a FOTA zase toho, že se v říjnu zbaví Maxe Mosleyho, což se jim nepodařilo loni, kdy se jej veřejně neznámý subjekt pokusil zdiskreditovat. Mosley zase dosáhl toho, že má ve formuli 1 nové týmy a že náklady půjdou výrazně dolů. A že den před zasedáním Světové rady napsal, že nemá jinou možnost než kandidovat na další období?

Inu, dnes v Paříži pochopil, že jeho politická podpora v posledních dnech výrazně klesla. Kdyby ji měl i nadále, podobně jako loni po sexuálním skandálu, pokračoval by dál v boji, který až do včerejška vedl. A jak jsem předpověděl v jednom ze svých komentářů, FIA mu takto nabídla odchod s velkou slávou a značkou vítěze.

FOTA se po dnešku stane silnější. Force India a Williams se možná vrátí. Jak dnes řekl Luca di Montezemolo: "Naši satisfakcí je skutečnost, že byly přijaty všechny naše požadavky."

Max Mosley zůstane členem Senátu FIA coby ex-prezident. Je tedy zřejmé, že jeho vliv zcela nezmizí, byť podle Montezemola se Mosley stáhne z aktivit kolem formule 1 již nyní a jeho roli do doby, než bude zvolen nový prezident, převezme právě Senát.

Max Mosley řekl:

"Týmy mají svá pravidla a stabilitu, my máme nové týmy a nízké náklady, to je velmi důležité. Nejsou žádné rozpočtové stropy, protože náklady půjdou na úroveň počátku devadesátých let. Je to jen jiná cesta, jak dosáhnout stejného cíle. Vždy jsem říkal, že mezi námi a týmy nejsou příliš velké rozdíly. A dnes jsme si to potvrdili."

FOTA vyhrála na celé čáře. Dostala svá pravidla, bude mít Komisi F1, skrz kterou jdou návrhy na změny v pravidlech a jíž jsou některé týmy členem, rozpočtové stropy jsou pryč, bude vyjednána nová Concordská dohoda a jako bonus odchod Maxe Mosleho.

Ale o co šlo Maxi Mosleymu? Usiloval jako blázen o to, aby formule 1 neztrácela týmy, příští rok jich bude mít 13! To se stalo naposled v roce 1992 (začátek devadesátých let!), kdy závodily týmy Williams, McLaren, Benetton, Ferrari, Lotus, Tyrrell, Footwork, Ligier, March, Dallara, Venturi, Minardi a Jordan.

Max Mosley také dosáhl snížení nákladů právě na úroveň typickou pro toto období. Další jeho cíl. Byly to špatné cíle?

Rozhodně ne. FOTA je vítězem na celé čáře, ale Max Mosley neprohrál. Skoro by se dalo říci, že je vítězem společně s FOTA. A s námi.

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
20. srpna | Pierre Gasly vyhrál první závod v japonské super formuli.
19. srpna | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.

GP Belgie 2017

Pátek 25. srpna 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. srpna 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. srpna 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 94 N/A
Technika v Rakousku, Británii a Maďarsku

Technika v Rakousku, Británii a Maďa…

Spalování oleje, předehřívání hydraulického zavěšení kol, ale také novinky, které v posledních třech závodech před letní přestávkou představily jednotlivé týmy.

včera | | 49 N/A
Räikkönen: Rychlost stále mám

Räikkönen: Rychlost stále mám

Kimi Räikkönen si myslí, že má stále rychlost na to závodit na čele startovního pole formule 1.

16.  8.  2017 | | 49 N/A
Wolff je překvapen vztahem Hamiltona s Bottasem

Wolff je překvapen vztahem Hamiltona…

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff podle svých slov nečekal, že spolu budou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas spolupracovat tak dobře, jak spolupracují.

20.  8.  2017 | | 47 N/A
Alonso nevylučuje odchod z F1, rozhodnutí o budoucnosti odkládá

Alonso nevylučuje odchod z F1, rozho…

Fernando Alonso se chce rozhodnout o své budoucnosti do prosince. Odchod z formule 1 nevyloučil.

18.  8.  2017 | | 155 N/A