Komentář: Formule 1 zažívá skvělé okamžiky

Hovořit neustále o pneumatikách se může třeba zdát někomu lehce otravné. Ale vždyť ony vedle aerodynamiky hrají hlavní roli nejen co do výsledku, ale také co do zajímavosti velkých cen formule 1!
Komentář: Formule 1 zažívá skvělé okamžiky

A jak dnešní závod v Číně ukázal, někdy jsou možná aerodynamika a pneumatiky na stejné úrovni.

Formule 1 začala klást na pneumatiky důraz, neboť pochopila, že tudy by mohla vést cesta k zatraktivnění průběhu velkých cen. Přesně tak, jak si to žádá čím dál tím více nenasytná konzumní společnost. Bridgestone odmítl tuto výzvu přijmout, a tak přišlo Pirelli.

Již v loňském roce dosáhlo Pirelli úžasných výsledků co do počtu předjížděcích manévrů na závodní dráze. Ale výsledek při pohledu zpět asi nebyl možná úplně ideální. Vždyť se nakonec vše točilo kolem žluté měkké pneumatiky, která nakonec musela být nasazena vlastně úplně ve všech závodech. Ostatní pneu (červená super-měkká, bílá střední a stříbrná tvrdá) byly jen do počtu.

Podle pravidel se pro individuální velkou cenu volí vždy kombinace dvou směsí. A v závodě je potřeba použít obě dvě alespoň prostřednictvím jedné sady pneumatik.

Jelikož byly pneumatiky výkonnostně od sebe poměrně hodně vzdálené, zjednodušeně řečeno byla žlutá měkká pneumatika jedinou, která se dala efektivně využít. Ostatní byly nutné zlo. Týmy to řešily tak, že se vždy doplňkové pneumatiky zbavily mandatorním použitím neoblíbené sady, což vedlo k tomu, že se strategie voleb pneumatik mezi týmy nijak nelišila.

Abyste mě špatně nepochopili: i tak jsme vloni byli svědky mnoha zajímavých závodů, i když byl průběh šampionátu jednoznačný. Ke konci sezony se ale Pirelli nechalo slyšet, že musí trochu upravit svůj přístup, aby byly závody zajímavějšími.

Upřímně?

Byl jsem skeptický.

Myšleno hlavně tak, že jsem tenkrát nevěřil, že lze dojít ještě dál. Že lze opravdu již od fáze návrhu pneumatiky až po její výrobu nastavit životnost pneumatik tak, aby byly možnosti volby strategií podstatně širší.

Závody v Austrálii a Malajsii ale nastínily, co přesně Pirelli zamýšlelo. A Velká cena Číny to ukázala v plné síle.

V cíli závodu boduje prvních deset. Přesně polovina závodníků (Button, Hamilton, Webber, Alonso, Kobajaši) zvolila strategii tří zastávek, zbytek (Rosberg, Vettel, Grosjean, Senna, Maldonado) strategii zastávek dvou.

Strategie tří pit-stopů byla v závěru závodu rychlejší, což dokázali Button, Hamilton a Webber, když odsunuli Vettela na páté místo. A daleko zřetelněji Kimi Räikkönen. Ve 47. kole (z celkových 56) byl druhý, o kolo později šestý, v 49. kole dvanáctý a v cíli závodu čtrnáctý.

Byl to ale Nico Rosberg, se strategií dvou zastávek v boxech, který závod vyhrál!

Jasně že Buttona zpomalil problém s upevňováním kola při jeho zastávce. S jistotou víme ale jen to, že by se s Rosbergem o vítězství popral, ne že by jej automaticky získal. Což je ještě lepší! Připomíná mi to skvělé souboje z dob Ferrari a McLarenu. Sem tam pilot zvolil strategii dvou nebo tří zastávek v boxech v závislosti na množství paliva. Tenkrát se totiž během závodu tankovalo. Strategie tří zastávek potřebovala lehčí auto, ale žádala si větší počet pit-stopů. Přesto se mnohdy stalo, že se třeba Häkkinen po své třetí a Schumacher po své druhé zastávce potkali na trati s odstupem jedné sekundy!

Tankování bylo zakázáno, ale Pirelli dokázalo tento fenomén různorodosti strategií vrátit zpět skrze pneumatiky. Ba co víc: je to podstatně nepředvídatelnější, a tedy zajímavější, než v případě lineárních predikcí palivových strategií. Jak ukazuje příklad Räikkönenova kolegy Romaina Grosjeana: ve stejném kole, kdy byl Räikkönen druhý, tedy ve 47. okruhu, byl Grosjean osmý. V cíli závodu byl klasifikován jako šestý. A přitom měl stejnou strategii jako Räikkönen! Důvod? Okolnosti závodu a hlavně zacházení s pneumatikami. To u spotřeby motoru moc neovlivníte.

Jak to že tedy dokázal Rosberg vyhrát se strategií dvou pitstopů? Vyhnul se problémům: získal pole position, to si po startu závodu udržel, čímž se vyhnul komplikacím v hloubi pole. A ze zvolené strategie vytěžil maximum. Získal v průběhu závodu takový náskok, že si mohl dovolit své pneumatiky ke konci závodu šetřit. Perfektní víkend. Výsledkem je fantastický sportovní příběh. Stejně jako před třemi týdny v Malajsii a o týden dříve v Austrálii.

Tři velké ceny, tři super závody. Není důvod se domnívat, že by to nemělo pokračovat.

Další článek: GP Číny 2012 - neděle

19:29 | Výkonný ředitel Alpine Marcin Budkowski prozradil, že sprintové závody budou mít název superkvalifikace.
18:22 | Alpine zítra uskuteční filmovací den v Silverstonu. S letošním vozem už jezdily také týmy McLaren, Red Bull Racing, AlphaTauri, Alfa Romeo a Williams. Naopak Mercedes chce vyjet až v testech...
17:41 | Romain Grosjean si nasadil kameru na svou helmu a ukáže vám okruh Laguna Seca z vozu IndyCar. odkaz
17:26 | Pro iOs už je aplikace k dispozici. Pro Android bude brzy. Jmenuje se Williams Racing AR Launch 2021.