Současná kampaň tento krok obhajuje.
Tiskovými prohlášeními se to v posledních dnech jen hemží, dnes ale nastal obrat. Jinak velmi stručné tisková oznámení FIA se dnes proměnila na rozsáhlý materiál, ve kterém FIA vytáhla na světlo spoustu detailních informací z dosavadních jednání s FOTA. Přestou jsou dvě zprávy v záplavě textu nepřehlédnutelné:
Po sérii neúspěšných jednání FIA oznámila, že "finanční pravidla zůstanou beze změny". Znamená to, že v platnosti zůstane dobrovolný rozpočtový limit 40 milionů liber.
V dalším materiálu, v odstavci, který je nadepsán (volně přeloženo) "Aby bylo jasno", se píše:
"FIA a FOM společně budují po celá desetiletí šampionát FIA formule 1, ze kterého vzešla nejsledovanější motoristická soutěž v historii. Ve světle úspěchu šampionátu si FOTA - složená z účastníků, kteří podle libosti odcházejí a přicházejí - stanovila dva cíle: převzít od FIA regulaci formule 1 a přivlastnit si obchodní práva. To jsou cíle, které FIA nemůže akceptovat."
Zvolený styl a skutečnost, že FIA zveřejnila také písemnou komunikaci mezi právními zástupci FIA a Ferrari, může naznačit pouze jediné: jedná se o závěrečný úder, jež má nepřítele definitivně zničit, a toto je pouze jeho obhajoba tohoto kroku.
Pokud McLaren, Brawn, Renault, BMW a Toyota neupustí od svých podmínek, které přilepily k přihlášce do formule 1 v roce 2010, FIA všechny tyto týmy nemilosrdně tento pátek ze startovní listiny vyřadí. Její důvody jsme detailně popsali zde.
Zůstanou pouze Force India, Williams a proti své vůli navíc Ferrari, Red Bull a Toro Rosso. Poslední tři týmy jsou ale stále členy FOTA a podle jejích slibů by Ferrari (plus Red Bull a Toro Rosso) nemělo nastoupit do závodu v Melbourne v březnu 2010. Tím poruší smlouvu, jejíž prodloužení do roku 2012 oznámily společním prohlášením FIA, FOM a Ferrari 19. ledna 2005.
Ferrari tvrdí, že ignorací jeho práva veta na změny v technických předpisech FIA tuto smlouvu porušila. To může být pravda, ale rozhodně to neznamená, že by tímto (a případně jakýmkoli jiným) porušením smlouva pozbyla platnosti. Ferrari tak ne zcela šikovně vyhrožuje odvetou (porušením jiné části smlouvy), tedy že nenastoupí do sezony 2010.
Čeká nás nejspíše tuhá právní bitva mezi FIA a Ferrari. Otázkou ale je, kdy začne? Tento pátek? Až Ferrari napíše FIA dopis, že svou přihlášku ze sezony 2010 stahuje? Nebo až se Ferrari neukáže při přejímce na Velkou cenu Austrálie 2010? Kdo ví, ale ve všech případech to bude na měsíce.
Týmy FOTA navíc instruovali své jezdce, aby pozitivně informovali o možné alternativní sérii (z roku 2005 oživená myšlenka Grand Prix World Championship?). Mark Webber z Red Bullu ve sloupku pro BBC píše o alternativní sérii jako "lákavé myšlence" a Felipe Massa z Ferrari na stránkách týmu jako "nejlepším možném řešení". Bylo by ji na čem postavit: Šampionát A1GP se od své čtvrté sezony jede pod hlavičkou Ferrari.
Za náš Otevřený dopis Maxi Mosleymu a členům FOTA jsem sklidil velkou kritiku. Troufám si ale říci, že jde o pouhé nepochopení. Text, který byl netradičně pojat stylem otevřeného dopisu (žádný samozřejmě na FIA ani FOTA nešel), popisuje historické události v Americe od poloviny devadesátých let do současnosti tak, jak se odehrály v nejvyšší formulové kategorii kontinentu za podobných okolností. Lidé, kteří usilovali o moc nad šampionátem, podobně jako dnes FOTA, nakonec založili svou vlastní sérii a následovalo dvanáct let mizerného a neúspěšného soužití dvou seriálů. Před dvěma lety došlo k jejich opětovnému spojení, ale výsledek se netěší takové popularitě, vážnosti a oblibě jako před rokem 1996.
Podobně nevydělá na soužití pokleslé F1 a divné soutěži automobilek pod hlavičkou GPWC vůbec nikdo. Konkurenční šampionát je tragédií pro vrcholový motorsport a smutné na tom je, že lidé nejsou ochotni si vzít ponaučení z podobné tragédie, která se donedávna odehrávala u sousedů, kteří stále pociťují její následky.
Lidé mají krátkou paměť. Kdyby neměli, světu by stačila jen jedna globální válka.