Komentář: Co vlastně zabránilo dohodě, když Max Mosley couvnul?

Cíl FOTA není ani tak nový šampionát jako Mosleyho odchod.
Komentář: Co vlastně zabránilo dohodě, když Max Mosley couvnul?

V turbulentním přívalu různých tiskových prohlášení během minulého týdne se trochu utopila jedna drobná a zdánlivá nelogičnost:

Max Mosley svým dopisem ze 17. června prakticky akceptoval požadavky týmů FOTA. Ty chtěly podepsat novou Concordskou dohodu, aby byly opět uvedeny v život postupy, podle kterých jsou schvalovány změny. Mosley řekl, že vyjednat novou smlouvu je práce na dlouhé měsíce, ale nabídl prodloužit tu z roku 1998 a využít ji jako základ pro vyjednání smlouvy nové.

"Koneckonců jsme s ní společně žili deset let, pár týdnů nebo měsíců navíc už nemůže být žádný problém," řekl týmům Mosley.

Druhým problémem je výše rozpočtového stropu. FIA byla připravena jednat, ale na inkriminovaném jednání FOTA - FIA 15. června zástupci FOTA řekli, že nejsou oprávněni finanční stránku věci vůbec diskutovat (!). FOTA dokonce ani nenabídla konkrétní výši rozpočtového stropu, ale FIA nabídla vstup do šampionátu pro zbývající týmy pod pravidly Concordské dohody 1998, aby tyto záležitosti byly upřesněny.

Max Mosley taktéž v dopise připomněl nabídku FIA na sjednocení technických pravidel s jedinou výjimkou ohledně motorů Cosworth. S tím dokonce FOTA na jednání 11. června souhlasila.

"Každý inženýr vám potvrdí, že to relevantním týmům nepřináší žádnou výhodu," napsal Mosley a nabídl, že pokud týmy FOTA do pátku 19. června tento dopis podepíší, stane se právně závazným aktem ze strany FIA, kterému by musela dostát.

V čem je tedy problém? Součástí diskutovaných dohod byl rozpočtový strop ve výši přibližně 100 milionů eur, částka přijatelná pro FOTA již kolem Velké ceny Monaka.

Někteří týmoví šéfové přesně na toto byli na Silverstonu dotázáni. Christian Horner z Red Bullu zdůvodnil zdrženlivost FOTA vůči velkorysé nabídce následovně:

"Není možné přijít a říct: Srovnáme to poté, až se přihlásíte."

Ale Max Mosley nabídl právně pevný dokument, ve kterém dohodu slíbil, takže Hornerovo vysvětlení působí spíše jako truc.

Podobně se vyjádřil Martin Whitmarsh, který se nechtěl vzdát nároků FOTA a vstoupit do šampionátu bez nejisté situace kolem Concordské dohody. Ale jak Max Mosley řekl, měli jsme od roku 1998 do roku 2007 Concordskou dohodu, podle které jsme relativně pohodlně žili, tak proč se od ní neodrazit?

Více jasno do motivace FOTA vnesl až Ross Brawn. Ten připomněl, že změny v pravidlech tak blízko šampionátu 2010 již dle Concordské dohody 1998 vyžadují souhlas všech týmů. Otázkou pak zůstává, jak Max Mosley může pouhým dopisem slíbit něco, co implikuje smluvně žádaný souhlas všech účastníků, tedy také Williamsu, Force India, Manoru, Camposu a US F1?

"Ta pravidla jsou dána, pět týmů se přihlásilo k limitu 40 milionů liber, mají možnost využít pohonu všech čtyř kol, proměnlivé aerodynamiky či dvakrát silnějšího KERS," řekl Ross Brawn. "Abychom byli k Maxovi fér, ten slíbil, že to srovná, ale současně to lze podle smlouvy srovnat pouze jednotným souhlasem všech týmů. Jak je k tomu donutíme?"

Z toho, co Brawn řekl, vyplývá, že FOTA slibům Maxe Mosleyho neuvěřila. Myslela si totiž, že slibuje něco, co sám splnit nemůže, neboť splnění vyžaduje souhlas všech týmů - alespoň tak hovoří Concordská dohoda 1998. Otázkou zůstává, zda vskutku bylo nutné rovnou vyhlásit konkurenční šampionát místo toho, aby se vyjednala tato, zdá se poslední, nevyřešená záležitost?

Výše uvedené vysvětlení Hornera, Whitmarshe a Brawna sledoval výkonný ředitel Williamsu Adam Parr. Williams a Force India už nějakou dobu nejsou členy FOTA a tak nejsou ani zahrnuty do současných diskuzí. Z debatované problematiky tak již vypadly.

"Podle toho, co tu poslouchám, tak vidím, že situace zdaleka není neřešitelná," řekl Adam Parr. "Williams udělá vše pro to, aby ve spolupráci s FIA a FOTA pomohl dosáhnout řešení.

Už jsme nějakou dobu s nikým o tom nemluvili, ale to, co slyším, je povzbudivé. Doufám, že lidé, kteří tomu mohou pomoci, velmi pozorně poslouchají, protože z toho, co jsem slyšel, usuzuji, že to lze vyřešit. Williams se určitě bude snažit tomu pomoci."

O tom, že požadavky FIA a FOTA jsou soubě blíž více, než si kdo myslí, hovoří i Max Mosley a Bernie Ecclestone.

"Nedopustím kolaps formule 1 v podstatě kvůli ničemu," řekl Ecclestone.

Možná se ptáte, proč by tedy FOTA riskovala byznys za miliardy dolarů když i podle malých soukromých týmů je velmi snadné dohody dosáhnout?

Nejspíš proto, že týmům FOTA nejde ani tak o dohodu, jako o Mosleyho hlavu.

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
9:21 | Ve věku 92 let zemřel Don Nichols, zakladatel týmu Shadow (v F1 mezi léty 1973 a 1980)
20. srpna | Pierre Gasly vyhrál první závod v japonské super formuli.
19. srpna | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.

GP Belgie 2017

Pátek 25. srpna 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. srpna 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. srpna 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 94 N/A
Technika v Rakousku, Británii a Maďarsku

Technika v Rakousku, Británii a Maďa…

Spalování oleje, předehřívání hydraulického zavěšení kol, ale také novinky, které v posledních třech závodech před letní přestávkou představily jednotlivé týmy.

21.  8.  2017 | | 49 N/A
Räikkönen oficiálně prodloužil s Ferrari

Räikkönen oficiálně prodloužil s Fer…

Kimi Räikkönen oficiálně prodloužil smlouvu s Ferrari o jeden rok.

včera | | 154 N/A
Wolff je překvapen vztahem Hamiltona s Bottasem

Wolff je překvapen vztahem Hamiltona…

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff podle svých slov nečekal, že spolu budou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas spolupracovat tak dobře, jak spolupracují.

20.  8.  2017 | | 47 N/A
Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl na startu odsunut o 2,6 km

Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl…

Pohonné jednotky Honda mají nižší výkon v porovnání s konkurencí ale také nižší spolehlivost, což přináší nejen odstoupení ze závodů, problémy v trénincích ale především penalizace.

18.  8.  2017 | | 43 N/A