Mnichovská automobilka odhalila, komu o co ve skutečnosti šlo.
Jednou z hlavních hodnot, za kterou Max Mosley v nedávné válce mezi FIA a FOTA bojoval, je stabilita. Ta podle Mosleyho spočívá mimo jiné také v tom, že samotné týmy formule 1 (když už samotné tvrdí, že ony jsou hlavními hvězdami) vyjádří určitý závazek ve formě věrnosti na předem stanovenou dobu. To aby bylo možné zajistit budoucnost sportu.
Je neuvěřitelné, že miliardové příjmy jedné z nejprestižnějších soutěží světa nejsou zajištěny žádnou stabilní platformou: týmy mohou přijít, s minimální investicí vydělat několik desítek milionů eur (na prodeji vozů), a zase odejít, jak se jim zlíbí. A ty, FIAo, starej se.
Je pozoruhodné, že právě o takovou stabilitu bojovaly i samotné týmy.
"Nechceme se formuli 1 zavázat jen do roku 2012, ale taky do roku 2013, 2016 a dále," řekl v období hutného boje šéf Renaultu Flavio Briatore.
Ale byl to falešný argument. Týmy chtěly vybojovat opět svá hlasovací práva v Komisi F1, chtěly ovlivňovat dění v soutěži, která jim může přinést velké peníze, ale pokud by to šlo, nejraději by se nezavazovaly ničemu. Jednoduše řečeno chtěly týmy velké zisky, aniž by byly ochotny cokoli investovat - například setrvání ve formuli 1 i v době, kdy jim soutěž nevykresluje pěkná prodejní čísla.
Názorně to předvedlo BMW, zejména díky osobě Maria Theissena spíše sympatický tým, který také hlasitě bojoval o novou Concordskou dohodu, jež měla týmy zavázat formuli 1 nejméně do roku 2012. A jak to dopadlo?
Stačilo, aby vedení automobilky dostalo do ruky finanční zprávu vykazující 76% pokles tržeb, a najednou už povinnost startovat minimálně v dalších třech letech působí jako strašák, před kterým je potřeba se schovat.
BMW Sauber F1 Team vznikl na konci roku 2005 po neúspěšné spolupráci s Williamsem. Tehdejší dodavatel motorů se dohodl s týmem Švýcara Petera Saubera, závodního dobrodruha již od samotného počátku sedmdesátých let, na odkoupení 80 % týmu. Sauber je konstruktér se třináctým největším počet startů ve formuli 1 (BMW je až na 34. místě), dal šanci nebo světu představil takové jezdce, jako jsou Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Giancarlo Fisichella, Heinz-Harald Frentzen, Nick Heidfeld, Jacques Villeneuve, Jean Alesi, Johny Herbert, JJ Lehto nebo Andrea de Cesaris.
Sauber ale už nedokázal čelit rostoucím nákladům ve formuli 1. Zásluhou právě automobilek, které ve své chamtivé honbě za co největší propagací svých produktů (a tedy penězi) téměř vyhubily klasické závodní týmy, jako jsou Williams, nebo byly Stewart, Arrows, Jordan, Minardi či ještě v roce 1997 závodící Tyrell, musel svůj boj vzdát a svěřil budoucnost svých lidí do rukou automobilky.
Ta se ale jako mávnutím kouzelného proutku doslova ze dne na den rozhodla F1 opustit a toto rozhodnutí navíc opřela o zdůvodnění, kterým dělá z normálních lidí absolutní pitomce. Navíc je zřejmé, že v tak krátké době od rozhodnutí k oznámení nemělo vedení BMW nejmenší šance alespoň koncepčně zvážit budoucnost stovek zaměstnanců ve švýcarském Hinwillu, kde Sauber sídlil (a vlastně sídlí).
Peter Sauber jen nevěřícně zíral, jak rychle a nečekaně se ocitl uprostřed boje o záchranu toho, co stavěl desítky let. Normálně uvažující jedinec by očekával, že alespoň po vzoru Hondy se BMW pokusí tým, který mu před čtyřmi lety vzal, do rukou Petera Saubera nějak rozumně vrátit. Ale BMW chtělo na tomto kroku ještě sprostě vydělat, a když se se Sauberem nedohodl, tým přišel o místo na soupisce 2010 a o obrovské peníze Bernieho Ecclestona. Vždyť Honda/Brawn získala za loňské osmé místo 35 milionů eur, BMW skončilo třetí, což značí nárůst o mnoho desítek milionů eur na odměnách, které nyní zůstanou Ecclestonovi!
"Je to ten nejhorší den mé čtyřicetileté kariéry," řekl Sauber. "Je to devastující rána pro celý tým. Musíme najít jiná řešení, zodpovědnost je jednoznačně na straně BMW."
BMW nemohlo jasněji ukázat, že když se automobilky rozhodnou, přestanou se dívat vlevo vpravo, jsou jim ukradené veškeré následky a budoucnost něčeho, na čem ve skutečnosti chtěly jen a pouze vydělat.
A právě tomu chtěl Max Mosley zabránit. Povedlo se mu to ale jen částečně, pokud vůbec: původní Concordská dohoda vypršela na konci roku 2007. Jednat se o nové verzi začalo již v polovině roku 2005, podpisů bylo dosaženo před pár dny - po čtyřech letech. Stávající Concordská dohoda vyprší za tři a půl roku.
Mír, kterého bylo jejím podpisem dosaženo, je ve skutečnosti jen pouhým nadechnutím na další fáze boje.
BMW ukázalo, komu skutečně jde o blaho formule 1.
http://twitter.com/f1sports