Komentář: Automobilky zmizely, jak dál?

"Nový směr se možná nabízí sám, a je jedno, zda-li jde o jakousi aplikaci Darwinovy evoluční teorie, nebo řízenou snahu o vybudování nového exkluzivního image."

Éra automobilek je minimálně na nějakou dobu pryč, jak F1sports zanalyzoval ve svém vydání F1magu při Velké ceně Monaka. Ačkoli v té době vyrostl, nejsem si jistý, zda je Bernie Ecclestone coby představitel majitele marketingových práv formule 1 nadšený z toho, že stejná doba se vrací. V průběhu devadesátých let se totiž společně s Maxem Mosleym zamiloval do myšlenky nové podoby soutěže: luxusního souboje titánů v podobě těch nejprestižnějších světových automobilek.

Myšlenka krásná, avšak v průběhu roku 2009 sama do sebe implodovala. Ať se vám to líbí nebo ne, přesně tak, jak ve svém dopise předpověděl Max Mosley již 3. června 2008. Čtyři automobilky jsou na cestě z formule 1: Honda, Toyota, BMW a nejspíš také Renault. McLaren se stává privátním týmem a Ferrari vlastně opravdovou automobilkou nikdy nebylo. Mercedes je výjimkou potvrzující pravidlo.

Co teď? Na čem postavit nový obraz, aby byla formule 1 marketingově zajímavá širokému okruhu lidí tak, jako tomu bylo v posledních deseti patnácti letech?

Nový směr se možná nabízí sám, a je jedno, zda-li jde o jakousi aplikaci Darwinovy evoluční teorie, nebo řízenou snahu o vybudování nového exkluzivního image.

Tým US F1 (Amerika) opírá svou existenci o národní hrdost. To samo o sobě není nic divného, Američané jsou tím proslulí.

Lotus ale razí podobnou filozofii: Lotus je jen nálepkou pro tým 1Malaysia F1 Team (Malajsie) a také by nejraději malajsijské piloty a auto v malajsijské vlajce. All-German tým Mercedes GP (Německo) je svým patriotizmem známý.

O Force India (Indie) není třeba diskutovat a Red Bull a jeho šéf Dietrich Mateschitz jsou známí věrností ke svým rakouským kořenům. Jinak by je určitě tolik nemrzela britská hymna po Vettelově vítězství v Číně.

Jako by právě o tyto hodnoty, tedy národní hrdost, na prahu nové éry formule 1 týmy svou existenci opíraly. Německo se bude určitě chlubit, že se vlastně jedná o německý šampionát. Není divu: už teď je na soupisce pět Němců (Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Sutil, Glock), šestým je Nick Heidfeld. A každý v jiném týmu.

Sauber je švýcarský tým jak vystřižený a odchodem Mercedesu se McLaren plně stal vlajkovou lodí Velké Británie, a to nejen svým jezdeckým složením (Button - Hamilton) a Campos Meta 1 stojí na španělských principech.

Jako by to ale všechno bylo nějak povědomé. Na principu národní hrdosti je totiž postaven jiný šampionát: A1 GP. V něm s výjimkou Španělska závodily všechny výše zmíněné státy. Ten šampionát, o kterém Bernie Ecclestone prohlásil, že stojí na nezajímavých principech.

Národní hrdost totiž tolik nenese. A1 GP finančně zkolabovala právě letos.

Další článek: USF1 zavítá do aerodynamického tunelu až s hotovým vozem