Kolik stojí pohonné jednotky a jak je to s jejich vývojem?

Kolik stojí pohonné jednotky a jak je to s jejich vývojem?

Novinář Joe Saward na svých stránkách píše, že Renault má nejdražší pohonné jednotky, zatímco nejsilnější Mercedes nabízí nejlepší cenu.

Pokud si chcete postavit vůz formule 1, budete potřebovat spoustu peněz. Musíte mít aerodynamický tunel, postavit si šasi a spoustu věcí. Naštěstí o mechanickou stránku se starat nemusíte, vše můžete nakoupit od některého z dodavatelů.

Nejlepší volbou se zdá být Mercedes, který je nejen nejlepším ale také nejlevnějším dodavatelem.

Ceny pohonných jednotek za rok: 

  • Mercedes: 26 milionů dolarů
  • Ferrari: 30 milionů dolarů 
  • Renault: 36 milionů dolarů

To jsou ale jen motory. Například převodovku vám ochotně dodá Red Bull za 9 milionů dolarů a palivo si můžete koupit od Totalu za 2 miliony dolarů.

Vývoj pohonných jednotek je i není zmrazen

Během sezóny nelze pohonné jednotky vyvíjet. Jediný prostor nabízí palivo nebo software. Povoleny jsou tak pouze změny, které souvisí se spolehlivostí.

V průběhu zimy se to ale změní. Často se hovoří o motoru, ten je ale dnes jen jednou z šesti hlavních částí pohonné jednotky, kterou tvoří:

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky

Tohle dělení je potřeba především ze sportovního hlediska. Každý pilot má totiž k dispozici pět jednotlivých částí. Za nasazení šesté v průběhu sezóny následuje penalizace.

Pohonná jednotka očima inženýra ale vypadá jinak. Nejdříve ji složíme, následně zase rozebereme. Tentokrát ale ne na 6 ale na více 40 jednotlivých komponent.

Poté nás navštíví chlápek z FIA a podle předem dané tabulky (viz níže) přidělí jednotlivým částem čísla. Nebo chcete-li váhu (v tabulce weight) od 1 do 3.

regule.PNG 
Přehled jednotlivých komponent a jejich vah (bodů). Zdroj: 2014 F1 Technical Regulations
 

Když vezmete do rukou kalkulačku, zjistíte, že součet všech bodů všech částí je 66. V dalších letech bude možné změnit vždy jen určitý počet komponent, jejichž součet bude postupně klesat. 

Z toho je patrné, že některé díly jsou zmrazeny trvale. Jejich výčet je v tabulce pro jednotlivé roky znázorněn černou barvou. Přes ně vlak nejede.

Zbude vám tedy určitý balík komponent, které lze změnit. Má to ale háček. Z těchto komponent si musíte vybrat jen určitou část. Nejde o počet komponent jako takový, ale opět jen o součet bodů. 

Rok Celkový počet MK Maximální počet MK
2015 61 32
2016 51 25
2017 51 20
2018 43 15
2019 3 3
2020 3 3
  • Celkový počet MK: celkový součet bodů všech komponent, které lze modifikovat v daném roce (z nichž si lze vybrat).
  • Maximální počet MK: maximální součet bodů komponent, které lze modifikovat. 

Příklad pro rok 2015: lze změnit komponenty, jejichž souhrnný součet bodů je 61. Z nich si může tým vybrat jen tolik, aby součet bodů dělal 32.

Doporučujeme

Články odjinud