Kolik stojí pohonné jednotky a jak je to s jejich vývojem?

Novinář Joe Saward na svých stránkách píše, že Renault má nejdražší pohonné jednotky, zatímco nejsilnější Mercedes nabízí nejlepší cenu.
Kolik stojí pohonné jednotky a jak je to s jejich vývojem?

Pokud si chcete postavit vůz formule 1, budete potřebovat spoustu peněz. Musíte mít aerodynamický tunel, postavit si šasi a spoustu věcí. Naštěstí o mechanickou stránku se starat nemusíte, vše můžete nakoupit od některého z dodavatelů.

Nejlepší volbou se zdá být Mercedes, který je nejen nejlepším ale také nejlevnějším dodavatelem.

Ceny pohonných jednotek za rok: 

  • Mercedes: 26 milionů dolarů
  • Ferrari: 30 milionů dolarů 
  • Renault: 36 milionů dolarů

To jsou ale jen motory. Například převodovku vám ochotně dodá Red Bull za 9 milionů dolarů a palivo si můžete koupit od Totalu za 2 miliony dolarů.

Vývoj pohonných jednotek je i není zmrazen

Během sezóny nelze pohonné jednotky vyvíjet. Jediný prostor nabízí palivo nebo software. Povoleny jsou tak pouze změny, které souvisí se spolehlivostí.

V průběhu zimy se to ale změní. Často se hovoří o motoru, ten je ale dnes jen jednou z šesti hlavních částí pohonné jednotky, kterou tvoří:

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky

Tohle dělení je potřeba především ze sportovního hlediska. Každý pilot má totiž k dispozici pět jednotlivých částí. Za nasazení šesté v průběhu sezóny následuje penalizace.

Pohonná jednotka očima inženýra ale vypadá jinak. Nejdříve ji složíme, následně zase rozebereme. Tentokrát ale ne na 6 ale na více 40 jednotlivých komponent.

Poté nás navštíví chlápek z FIA a podle předem dané tabulky (viz níže) přidělí jednotlivým částem čísla. Nebo chcete-li váhu (v tabulce weight) od 1 do 3.

Klepněte pro větší obrázek 
Přehled jednotlivých komponent a jejich vah (bodů). Zdroj: 2014 F1 Technical Regulations
 

Když vezmete do rukou kalkulačku, zjistíte, že součet všech bodů všech částí je 66. V dalších letech bude možné změnit vždy jen určitý počet komponent, jejichž součet bude postupně klesat. 

Z toho je patrné, že některé díly jsou zmrazeny trvale. Jejich výčet je v tabulce pro jednotlivé roky znázorněn černou barvou. Přes ně vlak nejede.

Zbude vám tedy určitý balík komponent, které lze změnit. Má to ale háček. Z těchto komponent si musíte vybrat jen určitou část. Nejde o počet komponent jako takový, ale opět jen o součet bodů. 

Rok Celkový počet MK Maximální počet MK
2015 61 32
2016 51 25
2017 51 20
2018 43 15
2019 3 3
2020 3 3
  • Celkový počet MK: celkový součet bodů všech komponent, které lze modifikovat v daném roce (z nichž si lze vybrat).
  • Maximální počet MK: maximální součet bodů komponent, které lze modifikovat. 

Příklad pro rok 2015: lze změnit komponenty, jejichž souhrnný součet bodů je 61. Z nich si může tým vybrat jen tolik, aby součet bodů dělal 32.

Diskuze (11) Další článek: Ecclestonova zástupkyně se u soudu rozplakala
17:54 | Leclerc odjel na okruhu Paula Ricarda s aktuálním vozem Ferrari v rámci testů pro Pirelli 120 kol. Testoval i Bottas s Mercedesem (102 kol).
11:02 | Buemi se do F1 nevrátí, zůstává ve formuli E a bude jezdit za Nissan.
19. září | Force India nasadí v Rusku do prvního tréninku Latifiho.
18. září | Výběr pneumatik pro GP Ruska.. odkaz