Kolik platí okruhy za závod? Nic až 67 miliónů dolarů

Pořadatelé Grand Prix si často stěžují na výši poplatků za závod, rozdíly mezi nimi jsou ale podstatné. V součtu tvoří třetinu příjmů formule 1.
Kolik platí okruhy za závod? Nic až 67 miliónů dolarů

V současnosti se obvyklá výše poplatku za závod pohybuje v rozmezí 30 až 40 miliónů dolarů, ale existují extrémy. Na jedné straně vedené Monakem, které neplatí nic, následovaném Itálií s pouhými sedmi milióny a Kanadou s 18 milióny ročně. Na straně druhé Malajsie ročně platí 67 miliónů dolarů, Abú Zabí 66 miliónů a Singapur 65 miliónů, uvedla to publikace Formula Money.

Poplatky za závody dávají dohromady třetinu příjmů formule 1, druhou třetinu prodej televizních práv a tu třetí společně sponzoři, corporate hospitality a prodej licencovaného zboží. Roční příjmy formule 1 tvoří celkem víc než 1,5 miliardy dolarů.

Rozpočty týmů tvoří z velké části příjmy od sponzorů. Ti se nejraději prezentují na vozech a podle Formula Money stojí velké logo (kryt motoru, bočnice, zadní křídlo) na voze top týmu 25 miliónů dolarů ročně, menší loga pak 1 (spodní část bočnic) až 5 miliónů (plát zadního křídla) dolarů.

Sponzoři pak také platí za výsadu být titulárním nebo jedním z hlavních sponzorů týmu. Marlboro tak dá ročně Ferrari 100 miliónů, Vodafone McLarenu 75 miliónů, Petronas Mercedesu 55 miliónů a PDVSA Williamsu 45 miliónů. Santander pak přerozdělí ještě 66 miliónů mezi Ferrari a McLaren.

Týmy ale mají také své náklady a u těch předních stojí nemalé částky piloti. Podle stejné publikace jsou nejlépe placenými jezdci Fernando Alonso (40 miliónů dolarů), Lewis Hamilton (25), Sebastian Vettel (20), Jenson Button (15) a Felipe Massa (10).

Další článek: Příznivá situace v šampionátu zřejmě prodlouží vývoj letošního mercedesu

14:51 | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
10:10 | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.