Od 1. ledna se mění omezení provozu aerodynamických tunelů. Týmy ho budou moci využívat v závislosti na pořadí v šampionátu.
Používání CFD (počítačové simulace) i aerodynamických tunelů je už nějaký ten pátek omezeno. Od 1. ledna se ale situace opět změní. Čím níže skončil tým v Poháru konstruktérů, tím více bude moci oba nástroje využít.
Pravidla stanovují určitou referenci. Podle pořadí v šampionátu pak může tým využít určité procento dané reference.
V roce 2021 jsou rozdíly ještě relativně malé, protože týmy čeká vývoj zcela nových vozů. Od roku 2022 se rozdíly zvýší.
U aerodynamického tunelu definují omezení tři parametry. Pokud začne vítr foukat rychlostí nad 5 m/s, je to jedno spuštění tunelu, po překročení 15 m/s začne běžet čas foukání (trochu volněji překládáme). Jakmile rychlost větru snížíte, čas foukání sice neběží, ale stále vám běží čas obsazení tunelu.
Aby to bylo složitější, počítá to FIA v periodách, které mají 8 týdnů.
Pro rok 2021 byly stanoveny reference (a náš přepočet na týdení hodnoty):
- Počet spuštění tunelu: 320 (40 týdně)
- Čas foukání: 80 hodin (10 týdně)
- Čas obsazení: 400 hodin (50 týdně)
Rok bude rozdělen na dvě části. Od 1. ledna do 30. června bude platit aerodynamický handicap na základě konečného pořadí v Poháru konstruktérů v předešlé sezóně. Od 1. července do 31. prosince bude platit handicap podle pořadí, které bylo platné k 30. červnu daného roku, což v příštím roce znamená po 9. závodě sezóny (Grand Prix Francie).
Od roku 2022 bude mít vítěz Poháru konstruktérů k dispozici 70 % reference. Druhý tým o 5 % více atd. až po 115 % u desátého týmu.
Vývoj v aerodynamickém tunelu v roce 2021
Tabulka uvádí situaci pro práci v aerodynamickém tunelu od 1. ledna 2021 do 30. června 2021. V tabulce jsme uvedli nejdůležitější parametry.
% říká, kolik procent referenční hodnoty může tým využít.
ST je počet spuštění tunelu za týden.
F (hod) je počet foukání v hodinách za týden. Například Ferrari by tak mělo mít možnost foukat o 1,5 hodiny více než Mercedes.
P |
Tým |
% |
ST |
F (hod) |
1 |
Mercedes |
90,0 |
36 |
9,00 |
2 |
Red Bull |
92,5 |
37 |
9,25 |
3 |
McLaren |
95,0 |
38 |
9,50 |
4 |
Aston Martin |
97,5 |
39 |
9,75 |
5 |
Alpine |
100,0 |
40 |
10,00 |
6 |
Ferrari |
102,5 |
41 |
10,25 |
7 |
AlphaTauri |
105,0 |
42 |
10,50 |
8 |
Alfa Romeo |
107,5 |
43 |
10,75 |
9 |
Haas |
110,0 |
44 |
11,00 |
10 |
Williams |
112,5 |
45 |
11,25 |