Kolik času budou moci od pátku strávit týmy v aerodynamickém tunelu?

Od 1. ledna se mění omezení provozu aerodynamických tunelů. Týmy ho budou moci využívat v závislosti na pořadí v šampionátu.
Foto: Red Bull Content Pool
Kolik času budou moci od pátku strávit týmy v aerodynamickém tunelu? | Foto: Red Bull Content Pool

Používání CFD (počítačové simulace) i aerodynamických tunelů je už nějaký ten pátek omezeno. Od 1. ledna se ale situace opět změní. Čím níže skončil tým v Poháru konstruktérů, tím více bude moci oba nástroje využít.

Pravidla stanovují určitou referenci. Podle pořadí v šampionátu pak může tým využít určité procento dané reference.

V roce 2021 jsou rozdíly ještě relativně malé, protože týmy čeká vývoj zcela nových vozů. Od roku 2022 se rozdíly zvýší. 

U aerodynamického tunelu definují omezení tři parametry. Pokud začne vítr foukat rychlostí nad 5 m/s, je to jedno spuštění tunelu, po překročení 15 m/s začne běžet čas foukání (trochu volněji překládáme). Jakmile rychlost větru snížíte, čas foukání sice neběží, ale stále vám běží čas obsazení tunelu

Aby to bylo složitější, počítá to FIA v periodách, které mají 8 týdnů.

Pro rok 2021 byly stanoveny reference (a náš přepočet na týdení hodnoty):

  • Počet spuštění tunelu: 320 (40 týdně)
  • Čas foukání: 80 hodin (10 týdně)
  • Čas obsazení: 400 hodin (50 týdně)

Rok bude rozdělen na dvě části. Od 1. ledna do 30. června bude platit aerodynamický handicap na základě konečného pořadí v Poháru konstruktérů v předešlé sezóně. Od 1. července do 31. prosince bude platit handicap podle pořadí, které bylo platné k 30. červnu daného roku, což v příštím roce znamená po 9. závodě sezóny (Grand Prix Francie).

Od roku 2022 bude mít vítěz Poháru konstruktérů k dispozici 70 % reference. Druhý tým o 5 % více atd. až po 115 % u desátého týmu. 

Vývoj v aerodynamickém tunelu v roce 2021

Tabulka uvádí situaci pro práci v aerodynamickém tunelu od 1. ledna 2021 do 30. června 2021. V tabulce jsme uvedli nejdůležitější parametry.

% říká, kolik procent referenční hodnoty může tým využít.

ST je počet spuštění tunelu za týden.

F (hod) je počet foukání v hodinách za týden. Například Ferrari by tak mělo mít možnost foukat o 1,5 hodiny více než Mercedes. 

P Tým % ST F (hod)
1 Mercedes 90,0 36 9,00
2 Red Bull 92,5 37 9,25
3 McLaren 95,0 38 9,50
4 Aston Martin 97,5 39 9,75
5 Alpine 100,0 40 10,00
6 Ferrari 102,5 41 10,25
7 AlphaTauri 105,0 42 10,50
8 Alfa Romeo 107,5 43 10,75
9 Haas 110,0 44 11,00
10 Williams 112,5 45 11,25
Další článek: Marko hájí juniorský program a věří, že Pérez přinese informace o motoru Mercedes

10:02 | Ferrari pokračuje v testech s vozem SF71H ve Fioranu. Sainze dnes vystřídal Mick Schumacher.
21. dubna | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
21. dubna | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
21. dubna | V Barceloně začaly testy F3

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen