Kobajaši, Conway a Lopez jsou šampiony WEC, bitva Porsche a Ferrari skončila nehodou | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kobajaši, Conway a Lopez jsou šampiony WEC, bitva Porsche a Ferrari skončila nehodou

Jezdci hypervozu Toyota GR010 Hybrid #7 Kamuj Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez obsadili ve finálovém podniku vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC v Bahrajnu druhé místo, což jim stačilo k obhajobě titulu mistrů světa. Až do posledních minut se o světové tituly bojovalo ve třídě LMGTE – PRO, kde duel Porsche a Ferrari vyústil v kontroverzní kolizi.

Ve třídě Le Mans Hypercar byla titulová matematika po kvalifikaci naprosto jasná. Kamuj Kobajaši získal pro sebe a své parťáky z vozu #7 pole position a tím pádem i bonusový bod, díky čemuž potřebovala být posádka „sedmičky“ pro vítězství v šampionátu pouze klasifikována v cíli.

Tento úkol v bahrajnské osmihodinovce Kobajaši, Conway a Lopez s přehledem zvládli. Dojeli druzí a fantastickou sezonu, ve které vyhráli Le Mans, tak korunovali druhým titulem mistrů světa WEC v řadě. Navíc budou do historie zapsáni jako první šampioni v éře hypervozů, které nahradily prototypy LMP 1.

Poslední závod sezony vyhráli Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Kazuki Nakadžima se sesterskou Toyotou #8. Poslední jmenovaný japonský pilot odjel svůj závěrečný závod za japonský tovární tým ve WEC. Expilot F1 byl pevným členem posádek Toyoty od počátku projektu LMP 1 v roce 2012 a v Bahrajnu měl tu čest, aby svůj hypervůz vítězně dovezl do cíle.

Třetí příčku získal francouzský tým Alpine, který do WEC nasazuje starší prototyp LMP 1 A480 Gibson. Nicolas Lapierre měl skvělý start, po kterém se dostal před obě Toyoty, Alpine však vzápětí zdržela porucha převodovky. Posádka Lapierre, Vaxiviere, Negrao tak na vítězný vůz ztratila 7 kol.

Titul pro WRT v LMP 2

Ve třídě LMP 2 zakončil skvělou sezonu vítězstvím belgický tým WRT. Robin Frijns, Ferdinand Habsburg a Charles Milesi triumfovali v Bahrajnu už potřetí v řadě a na závěr sezony tak zakončili vítěznou sérii, kterou odstartovali v srpnu v Le Mans.

Díky vítězné šňůře ve druhé polovině sezony slaví Frijns, Habsburg a Milesi mistrovský titul, ze kterého se raduje i Vincent Vosse jakožto šéf stáje WRT. Pro belgický tým tak vyvrcholila skvělá sezona, ve které už dříve získal titul s vozem Oreca 07 Gibson LMP 2 i v evropské Le Mans Series, kde mezi strůjce úspěchu patřil také Robert Kubica.

Druhé místo v posledním závodě sezony v Bahrajnu získal prototyp Oreca 07 Gibson #38 týmu JOTA Sport. S Robertem Gonzalezem a Antoniem Felixem da Costou se střídal v kokpitu ještě Anthony Davidson, pro kterého to byl poslední závod v kariéře. Britský bývalý pilot F1 dostal ještě před startem závodu od svých týmových kolegů na památku helmu ve speciálním designu, který v sobě kombinuje barvy všech tří jezdců.

Na stupně vítězů se dostala i druhá Oreca 07 Gibson stáje JOTA Sport, ve které se střídali Tom Blomqvist, Stoffel Vandoorne a Sean Gelael.

V podkategorii LMP 2 Pro-Am pro posádky s „bronzovým“ pilotem podle kategorizace FIA získal titul nizozemský pilot a závodící majitel stáje Racing Team Nederland Frits van Eerd, který se střídal za volantem s Giedem van der Gardem a Jobem van Uitertem.

Na čtrnáctém místě v absolutním pořadí dokončil poslední závod roku slovenský tým ARC Bratislava závodícího šéfa Mira Konopky, který se v Sachíru tentokrát střídal s Oliverem Caldwellem a Nelsonem Panciaticim.

Kolize mezi Porsche a Ferrari

Velké drama nabídla bitva o titul mistrů světa ve třídě LMGTE – PRO mezi posádkami Porsche a Ferrari.

V posledních minutách závodu Alessandro Pier Guidi za volantem Ferrari 488 GTE #51 těsně dotíral na Michaela Christensena v Porsche 911 RSR-19 #92. Christensen byl v Bahrajnu posilou pro dvojici Kevin Estre, Neel Jani, která měla před posledním závodem roku stejně bodů jako Pier Guidi a James Calado.

Pier Guidi proto pro zisk titulu potřeboval Christensena nutně předjet, místo útoku však došlo ke kolizi. Jen dvanáct minut před vyvěšením šachovnicové vlajky v nájezdu do poslední zatáčky Ital nedobrzdil a zezadu vrazil do Christensenova Porsche. Dánský závodník se roztočil a Pier Guidi převzal vedení.

Vedení závodu vzápětí oznámilo vyšetřování incidentu a brzy bylo vyhlášeno, že Pier Guidi musí Christensena pustit zpět před sebe. Italský závodník skutečně zpomalil, jenže Dána se nedočkal, protože Porsche #92 zamířilo do boxů pro poslední dočerpání paliva.

K mechanikům poté zamířil i Pier Guidi, který se vrátil na trať opět před Christensena a až do konce závodu Dána před sebe do čela nepustil. Ital naopak projel jako první pod šachovnicovou vlajkou a u Ferrari odstartovaly oslavy jak jezdeckého, tak značkového titulu.

Kontroverzní okamžiky však s koncem závodu neustaly, rozhovor s novými mistry světa (alespoň prozatímními, pokud nedojde k žádné další penalizaci) Alessandrem Pier Guidim a Jamesem Caladem narušil naštvaný Neel Jani, který si neodpustil vulgární větu „Polibte mi prd*l“.

Ferrari se raduje i ve třídě LMGTE – AM, kde vítězství v závodě i mistrovský titul získali Francois Perrodo, Nicklas Nielsen a Alessio Rovera s vozem 488 GTE #83 týmu AF Corse.

Doporučujeme

Články odjinud