Kobajaši, Conway a Lopez jsou šampiony WEC, bitva Porsche a Ferrari skončila nehodou

Jezdci hypervozu Toyota GR010 Hybrid #7 Kamuj Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez obsadili ve finálovém podniku vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC v Bahrajnu druhé místo, což jim stačilo k obhajobě titulu mistrů světa. Až do posledních minut se o světové tituly bojovalo ve třídě LMGTE – PRO, kde duel Porsche a Ferrari vyústil v kontroverzní kolizi.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Kobajaši, Conway a Lopez jsou šampiony WEC, bitva Porsche a Ferrari skončila nehodou | Foto: Toyota Gazoo Racing

Ve třídě Le Mans Hypercar byla titulová matematika po kvalifikaci naprosto jasná. Kamuj Kobajaši získal pro sebe a své parťáky z vozu #7 pole position a tím pádem i bonusový bod, díky čemuž potřebovala být posádka „sedmičky“ pro vítězství v šampionátu pouze klasifikována v cíli.

Tento úkol v bahrajnské osmihodinovce Kobajaši, Conway a Lopez s přehledem zvládli. Dojeli druzí a fantastickou sezonu, ve které vyhráli Le Mans, tak korunovali druhým titulem mistrů světa WEC v řadě. Navíc budou do historie zapsáni jako první šampioni v éře hypervozů, které nahradily prototypy LMP 1.

Poslední závod sezony vyhráli Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Kazuki Nakadžima se sesterskou Toyotou #8. Poslední jmenovaný japonský pilot odjel svůj závěrečný závod za japonský tovární tým ve WEC. Expilot F1 byl pevným členem posádek Toyoty od počátku projektu LMP 1 v roce 2012 a v Bahrajnu měl tu čest, aby svůj hypervůz vítězně dovezl do cíle.

Bahrajnská loučení. Davidson po finále WEC ukončí kariéru, Nakadžima končí u Toyoty

Bahrajnská loučení. Davidson po finále WEC ukončí kariéru, Nakadžima končí u Toyoty

Třetí příčku získal francouzský tým Alpine, který do WEC nasazuje starší prototyp LMP 1 A480 Gibson. Nicolas Lapierre měl skvělý start, po kterém se dostal před obě Toyoty, Alpine však vzápětí zdržela porucha převodovky. Posádka Lapierre, Vaxiviere, Negrao tak na vítězný vůz ztratila 7 kol.

Titul pro WRT v LMP 2

Ve třídě LMP 2 zakončil skvělou sezonu vítězstvím belgický tým WRT. Robin Frijns, Ferdinand Habsburg a Charles Milesi triumfovali v Bahrajnu už potřetí v řadě a na závěr sezony tak zakončili vítěznou sérii, kterou odstartovali v srpnu v Le Mans.

Díky vítězné šňůře ve druhé polovině sezony slaví Frijns, Habsburg a Milesi mistrovský titul, ze kterého se raduje i Vincent Vosse jakožto šéf stáje WRT. Pro belgický tým tak vyvrcholila skvělá sezona, ve které už dříve získal titul s vozem Oreca 07 Gibson LMP 2 i v evropské Le Mans Series, kde mezi strůjce úspěchu patřil také Robert Kubica.

Druhé místo v posledním závodě sezony v Bahrajnu získal prototyp Oreca 07 Gibson #38 týmu JOTA Sport. S Robertem Gonzalezem a Antoniem Felixem da Costou se střídal v kokpitu ještě Anthony Davidson, pro kterého to byl poslední závod v kariéře. Britský bývalý pilot F1 dostal ještě před startem závodu od svých týmových kolegů na památku helmu ve speciálním designu, který v sobě kombinuje barvy všech tří jezdců.

Na stupně vítězů se dostala i druhá Oreca 07 Gibson stáje JOTA Sport, ve které se střídali Tom Blomqvist, Stoffel Vandoorne a Sean Gelael.

Láká ho Le Mans? Hvězda WRC Ogier otestuje hypervůz Toyota

Láká ho Le Mans? Hvězda WRC Ogier otestuje hypervůz Toyota

V podkategorii LMP 2 Pro-Am pro posádky s „bronzovým“ pilotem podle kategorizace FIA získal titul nizozemský pilot a závodící majitel stáje Racing Team Nederland Frits van Eerd, který se střídal za volantem s Giedem van der Gardem a Jobem van Uitertem.

Na čtrnáctém místě v absolutním pořadí dokončil poslední závod roku slovenský tým ARC Bratislava závodícího šéfa Mira Konopky, který se v Sachíru tentokrát střídal s Oliverem Caldwellem a Nelsonem Panciaticim.

Kolize mezi Porsche a Ferrari

Velké drama nabídla bitva o titul mistrů světa ve třídě LMGTE – PRO mezi posádkami Porsche a Ferrari.

V posledních minutách závodu Alessandro Pier Guidi za volantem Ferrari 488 GTE #51 těsně dotíral na Michaela Christensena v Porsche 911 RSR-19 #92. Christensen byl v Bahrajnu posilou pro dvojici Kevin Estre, Neel Jani, která měla před posledním závodem roku stejně bodů jako Pier Guidi a James Calado.

Pier Guidi proto pro zisk titulu potřeboval Christensena nutně předjet, místo útoku však došlo ke kolizi. Jen dvanáct minut před vyvěšením šachovnicové vlajky v nájezdu do poslední zatáčky Ital nedobrzdil a zezadu vrazil do Christensenova Porsche. Dánský závodník se roztočil a Pier Guidi převzal vedení.

Vedení závodu vzápětí oznámilo vyšetřování incidentu a brzy bylo vyhlášeno, že Pier Guidi musí Christensena pustit zpět před sebe. Italský závodník skutečně zpomalil, jenže Dána se nedočkal, protože Porsche #92 zamířilo do boxů pro poslední dočerpání paliva.

K mechanikům poté zamířil i Pier Guidi, který se vrátil na trať opět před Christensena a až do konce závodu Dána před sebe do čela nepustil. Ital naopak projel jako první pod šachovnicovou vlajkou a u Ferrari odstartovaly oslavy jak jezdeckého, tak značkového titulu.

Kontroverzní okamžiky však s koncem závodu neustaly, rozhovor s novými mistry světa (alespoň prozatímními, pokud nedojde k žádné další penalizaci) Alessandrem Pier Guidim a Jamesem Caladem narušil naštvaný Neel Jani, který si neodpustil vulgární větu „Polibte mi prd*l“.

Ferrari se raduje i ve třídě LMGTE – AM, kde vítězství v závodě i mistrovský titul získali Francois Perrodo, Nicklas Nielsen a Alessio Rovera s vozem 488 GTE #83 týmu AF Corse.

Váš názor Další článek: Třetí trénink ovládl v Mexiku Red Bull. Nejrychlejší byl Pérez
13:48 | V Saúdské Arábii bude v roli safety caru a medical caru opět Aston Martin. Tentokrát však nebude mít britskou závodní zelenou ale světlejší odstín inspirovaný vlajkou Saúdské Arábie.
10:11 | Šéf Williamsu Jost Capito měl pozitivní test na covid-19 a víkendu v Saúdské Arábii se tak nezúčastní.
8:14 | Aston Martin potvrdil, že došlo k menšímu požáru v odsávacím systému jeho aerodynamického tunelu.
21:04 | Podle Racing Chocs zasahují v továrně Astonu Martin hasiči.

GP Saúdské Arábie 2021

Pátek 3. prosince 2021
1. trénink 14.30–15.30
2. trénink 18.00–19.00
Sobota 4. prosince 2021
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 5. prosince 2021
Závod 18.30