Klíčem k úspěchu foukaného difuzoru je spolupráce s motorem

Rivalové Red Bullu objevili výfuky foukaný difuzor na voze RB6 už před časem, ale teprve teď začínají chápat, jak maximálně využít potenciál tohoto řešení. Je třeba zapojit motor.

"Všechny systémy jsou odlišné," vysvětloval technický ředitel Williamsu Sam Michael pro server GrandPrix. "Když se podíváte na koncovky výfuků a spolupráci s difuzorem, ten náš se nejvíce podobá Red Bullu, ale systémy Mercedesu, Ferrari a do jisté míry McLarenu - který jsem moc dobře neviděl, protože ho měli jen jeden den - jsou odlišné."

Michael přiznal, že pro studium difuzoru Red Bullu byl pro konkurenci užitečný let Marka Webbera ve Valencii, protože bylo konečně možné si prohlédnout vůz zespodu.

Přínosy kombinace difuzoru s výfuky jsou zřejmé, vzduch z výfuků pomáhá svým prouděním zvyšovat přítlak generovaný difuzorem. První úskalí představuje teplota výfukových plynů, která může způsobit přehřátí některých komponent.

Klíčové ale je, že vzduch proudí za normálních okolností dostatečně rychle z výfuků jen když je motor v otáčkách, tedy jen když jezdec přidává plyn. Problém ovšem je, že přítlaku je nejvíce potřeba v zatáčkách, kde jezdci brzdí a sundávají nohu z plynu, což může u výfuky foukaných difuzorů způsobit razantní ztrátu přítlaku.

Řešením je spolupráce s motorem, který má speciální režim, jenž dokáže foukat přes výfuky do difuzoru, i když jezdec zrovna neakceleruje a nepřidává plyn.

"Z hlediska šasi je to velmi jednoduché řešení," pokračoval Michael. "Ale problém je to zvládnout tak, aniž byste poškodili motor, protože musíte významně zpozdit zapalování, aby šly plyny do výfukového systému a produkovaly tok vzduchu s vysokou energií, ale při velmi nízkém točivém momentu. Významně to zatěžuje výfukové ventily."

"Děláme na tom, ale v Silverstonu jsme to ještě neměli. Pracujeme na tom s Cosworthem na testovací stolici, ale ještě to nemáme hotové. Soudě podle rychlosti to teď dokáže asi jenom Red Bull, i když Renault má stejný motor, takže asi taky něco mají odzkoušené."

"Také to zvyšuje spotřebu paliva, takže to není něco, co byste dělali v závodě, jen v kvalifikaci. Je to jen na jednu nebo dvě sekundy, když šlápnete na brzdy, takže to není tak, že by ten zpožděný režim běžel pořád. Dá se to zvládnout, ale nám se to zatím nepodařilo."

Doporučujeme

Články odjinud