Kimi je tím správným mužem ve správném autě. Získá titul?

Kimi je tím správným mužem ve správném autě. Získá titul?

Räikkönen a nový šampion? Ještě před rokem se taková myšlenka zdála být bláznivá. V Austrálii jsme ale viděli Icemana v jeho nejlepší formě.

Před dvouletou přestávkou prokazoval, že je velmi rychlý jezdec, který navíc oplývá tím notorickým finským klidem za volantem. Loni ještě byly chvíle, kdy se zdál být trochu "nerozhýbaný," nicméně schopnosti mistra světa se v něm přesto bez pochyby stále skrývaly. Minulou neděli pak prokázal, že po dvaceti závodech na kontě je zcela ve střehu a stoprocentně motivovaný. 

Ze sedmé pozice výborně odstartoval, a pak se jednoduše držel své strategie. Na rozdíl od Mercedesu, který měl v plánu také dva pitstopy, se mu to podařilo. Räikkönen se svým lotusem dokázal jet agresivně i chytře. Fernando Alonso a Sebastian Vettel, kteří ho doprovodili na stupně vítězů, měli oproti Kimimu o zastávku v boxech navíc. 

Jak tým, tak i jezdec předvedli velmi chytrou taktiku. Na roštu stál Räikkönen sedmý, a tak mu bylo jasné, že se bude potřebovat na startu posunout výše. V nájezdu do první zatáčky zvolil vnější stopu, což obvykle bývá v těchto místech riziková pozice. Bezpečnější cesta tu je obvykle na vnitřku, kde se snáze vyhnete případným trablům. 

Kimi šel ale do toho a předvedl svou magii. Pak se mu dařilo držet se těsně pod hranicí využitelnosti pneumatik. Sám by ale Kimi zvítězit nemohl, ke správnému nakládání s pneumatikami potřeboval také, aby jeho tým vůz správně vyvážil. Tým poslechl. Nebuďme ale překvapeni, však se jim to povedl už loni! 

Lotus má v porovnání s ostatními týmy z absolutní špičky o něco menší rozpočet, ale může se spolehnout na stabilní inženýrský tým. Mají tam několik opravdu schopných lidí. K nim ještě přibrali Ciarana Pilbeama, který dříve pracoval u Red Bullu jako závodní inženýr Marka Webbera. To by Lotusu mohlo pomoci ještě více pochopit práci Adriana Neweyho. 

Hlavní favorité

Byl to čistý závod, první zatáčka se obešla bez bouraček a na pódiu stanula výjimečná trojice jezdců - Räikkönen, Alonso, Vettel. Všichni výteční závodníci. A bylo hezké vidět, jaký mezi sebou chovají respekt. 

Už jsem to kdysi říkal, ale žijeme ve zlaté éře formule 1. Velice zajímavé bylo, jak diváci přivítali Fernanda Alonsa. Jasně, je to jezdec Ferrari, což vždy pilotovi zvýší kredit - asi bychom v historii nenašli nepopulárního pilota Ferrari. Nicméně způsob, jak ochozy aplaudovaly Fernandovi, když nastupoval na pódium, byl parádní. Alonso pak využil příležitosti a omluvil se divákům za odložení sobotní kvalifikace. Třída.

Jsou to bystří hoši. Vettel pro změnu uznale pochválil práci týmu Lotus, který si prý vítězství zasloužil. Není pochyb o tom, že by Seb moc rád vyhrál, ale spokojen byl i se třetí pozicí. Asi by ani nebylo překvapivé, kdyby tito tři nejlepší muži prvního závodu byli v boji o titul i na konci sezony. Ostatně tomu tak bylo i loni.

Promluvit do těchto bojů ovšem může i Lewis Hamiton, tedy s ohledem na to, jak se Mercedesu podaří porozumět pneumatikám. Ten po hrozivém konci roku 2012 vypadal jako politý živou vodou. Hamilton se navíc může těšit tím, že se podle všeho ve své kariéře nedopustil přehmatu. Může se dívat na výsledky McLarenu a říkat si "to jsem mohl být já!" Takhle nemusí mít ze svého přestupu jen dobrý pocit po psychické stránce, on na tom vydělal i po stránce výsledkové.

Webberovi závod zničil pokažený start způsobený elektronickým šotkem. Fungování spojky příliš neodpovídalo telemetrii a zlobil i systém KERS. Pro McLaren byl první závod léčbou šokem. Vzpomeňme si ale na loňské trápení Ferrari a můžeme si být jisti, že se tým z Wokingu zase postaví na nohy. Přesto je zaznamenáníhodné, že si po zimních testech mysleli, že jejich stráta je pouze miniaturní, když ve skutečnosti je vskutku veliká.

Je fajn udělat dobrý dojem

Zajímavou vedlejší dějovou linií byl v Austrálii Adrian Sutil, který se po comebacku po roční pauze předvedl v tom nejlepším světle. Zvolil jinou strategii než piloti jedoucí na špici. Kvalifikoval se jako dvanáctý a rozhodl se, že bude startovat na tvrdší směsi pneumatik a že si superkřehké superměkké pneu, na kterých startovala první desítka, nechá až na konec. Díky tomu se dvakrát dostal do vedení závodu. 

Nakonec měl ale co dělat s Paulem di Restou, který ho porazil v kvalifikaci. Kdyby vedení Force Indie jezdcům nenakázalo, ať drží pozice, skončil by di Resta před Sutilem. Di Resta si zvolil strategii, která byla možná rychlejší, ale která mu nedala možnost pořádně se předvést. Být mladým pilotem, tak dvacet let zpátky, asi bych spíše sáhl po strategii, díky které bych byl v průběhu závodu hezky vidět.

Nastavila Austrálie laťku pro další závody?

V Melbourne se potvrdilo to, co se odhadovalo po zimních testech, tedy že pole je teď výrazně semknutější. Určitě byli lidé, kteří po kvalifikaci, ve které si Red Bull zajistil první řadu, měli vrásky na čele. Ukázalo to nicméně jen to, že Red Bull bez paliva umí výborně využít a porozumět pneumatikám. 

Hlavním problémem, se kterým se museli piloti vypořádat, bylo to, jak přimět pneumatiky k tomu, aby něco vydržely. Lotus to uměl už loni a vypadá to, že přes zimu ze svého umu nic neztratil. 

Kdyby se závod jel v jiný den, zřejmě bychom viděli jiné výsledky (byť zřejmě ne jiného vítěze). Výsledková tabulka nedělního závodu je ovlivněná daným počasím, teplotami a formou vozů. Pneumatiky jsou na to velice citlivé.

V Malajsii by to mělo být poněkud jiné. A doufám, že zase nebude slejvák. Stát celý den venku pod deštníkem vám práci pro televizi trochu kazí. 

Doporučujeme

Články odjinud