Do Red Bullu nepůjdeš, návratu do Ferrari asi málokdo věří, no a co Lotus? Dokáže naplnit tvoje ambice a požadavky?
Nehrozí náhodou, že by mistra světa z roku 2007 čekal další exodus z formule 1? Hned na úvod všechny Icemanovy fanoušky uklidněme, že něco takového je velmi nepravděpodobné. Samotný manažer Kimiho Räikkönena Steve Robertson finskému tisku oznámil, že jeho svěřenec bude na "99,9%" i příští rok závodit ve formuli 1. A není se čemu divit. Působí v prostředí, které mu vyhovuje, bojuje o titul a nachází se očividně v lepším rozpoložení než před čtyřmi lety, kdy byl vypoklonkován stájí Ferrari.
Dlouhou dobu to vypadalo, že Räikkönen je pro Red Bull tou správnou volbou. Přestože už má svá léta, potvrzuje rychlost, konzistenci, ale je i velmi lákavým marketingovým artiklem. Však už také bylo potvrzeno, že koketování Räikkönena a vedení rakouské stáje nebylo pouze součástí bujné fantazie senzacechtivých médií. Navíc se Sebastianem Vettelem si Räikkönen velice sedí. V čem byl tedy problém? Proč z kýžené hvězdné dvojice u Red Bullu sešlo? Ve hře podle všeho bylo více faktorů.
V příští sezoně nás čeká nová vlna zásadně pozměněných regulí. V takové situaci nezřídka dochází k pozměnění rozložení sil v poli. Räikkönen se nijak netajil tím, že v jeho rozhodování pro rok 2014 bude hrát velkou roli to, jak kvalitní auto může mít k dispozici. V tak nevyzpytatelném ročníku, jakým může ten příští být, by se logicky mělo nejvíce vyplatit vsadit na jistotu, a tedy tým, který se dokázal nejlépe poprat se stávajícími změnami. Tím je Red Bull. Jenže to s sebou nese jistý háček. Už delší dobu se o Red Bullu nemluví jako o cool týmu, kterému snad více než o výsledky samotné jde o fajn atmosféru a neotřelé bavení fanoušků.
Naopak, stáj se pod taktovkou Mateschitze, Hornera, Vettela, Neweyho, Marka i dalších proměnila v profesionální, nablýskaný stroj na vítězství, který ostatně překypuje seriózností. Těžko říci, zda se jedná o prostředí, kde by měl Räikkönen pokoj od reklamních, mediálních a jiných, tolik nenáviděných aktivit, ze kterých mu vlasy vstávají hrůzou na hlavě již od působení u McLarenu před mnoha lety.
O dalším možném důvodu, proč spojení Räikkönena s Red Bullem nevyšlo, se zajímavě rozepsal známý německý novinář Michael Schmidt. Podle dopisovatele magazínu Auto, Motor und Sport tkvěl další problém ve zcela pragmatické oblasti, kterou nebylo nic jiného než peníze. Nechceme tímto dráždit Kimiho fanoušky novou vlnou narážek na Räikkönenovu hrabivost, ovšem při posledních jednáních na Hungaroringu se mělo ukázat, že představy o Räikkönenově platu se na obou stranách barikády výrazně liší. Zatímco Red Bull chtěl jít osvědčenou cestou relativně standardního platu a velkých bonusů za dobrá umístění, Räikkönen by radši to "své jisté".
Na jednu stranu se dá říci, že má nyní Räikkönen jednodušší rozhodování. To ale může být jen zdánlivé, neboť vypadnutím Red Bullu ze hry Fin ztratil jeden z trumfů v rukávu. Když je reálné, že vás uloví momentálně nejsilnější tým ve formuli 1, musí se váš stávající zaměstnavatel hodně otáčet, aby si vás udržel. Podle různých hlasů z Lotusu to vypadá, že stávající Räikkönenovo platové ohodnocení (pěkných 19,6 milionu euro) je na hranici toho, co je tým z Enstone ochoten vydávat. Schmidt říká, že v případě žádné konkurence by Lotus na Räikkönena zatlačil a požadoval snížení nároků. Ušetřené peníze by pak pochopitelně mohl investovat jinde. Možná zde vznikly spekulace o možném návratu Fina k Ferrari a o pohybu Robertsona mezi červenými.
Návratu Räikkönena do Ferrari věří jen málokdo. Že je na každém šprochu pravdy trochu, je jasné. Značí ale spekulace o Ferrari a Räikkönenovi i něco víc než jen navýšení Icemanovy ceny na trhu? Chtěl by se vůbec Räikkönen vrátit do prostředí, ze kterého neodešel tak úplně v dobrém? A co Fernando Alonso, souhlasil by s dalším mistrem světa po svém boku, nebo by raději někoho méně zkušeného a loajálnějšího? Příliš mnoho otázek s příliš nízkým počtem logických odpovědí. Raději se však nepouštějme do divokých myšlenkových veletočů. Zřejmě nejlepší volbou by pro Räikkönena nyní bylo setrvání u Lotusu.
Na rozluštění hádanky, kam se to Räikkönen pro následující rok vrtne, si budeme patrně muset ještě chvíli počkat. A abychom si příjemně zahřáli mozkové závity, Steve Robertson situaci ještě pěkně zamotal:
"Jsme si skoro jisti, že Kimi bude příští rok závodit ve formuli 1. Existují možnosti - a ano, v plurálu mluvím úmyslně - které můžeme s různými týmy projednat. Věřím, že se nám něco podaří vymyslet v blízké budoucnosti."