Když z pěti zbydou dva

Nula bodů pro Alonsa, Vettela a Buttona poněkud nabouralo vzrušující pětičlennou bitvu o letošní titul mistra světa.

Ve hře je ještě 150 bodů, ale Lewis Hamilton s Markem Webberem si již vytvořili jistý náskok. Upřímně se také jedná o piloty, kteří letos dokázali nejvíce zaujmout. Webber je letos čtyřnásobný vítěz, Hamilton si připsal třetí triumf. Na roštu mi Webber řekl, že si přeje ten den nějak přežít. S druhým místem pak byl velice spokojený.

Není překvapením, že teď navrhuje Red Bullu, aby byl v boji o titul podporován právě on. O to samé se pravděpodobně za zavřenými dveřmi bude snažit také Hamilton, který má na týmového kolegu Buttona náskok pětatřiceti bodů.

V pátek se nejvíce mluvilo o Alonsovi a jeho rychlosti v proměnlivých podmínkách. V sobotu se to ovšem z nějakého důvodu změnilo a musel se spokojit s nevýraznou desátou pozicí, když startoval na slickách, ale s nastavením do mokra. Pokud ho již to dostatečně nedeprimovalo, pak pořádný náraz ze strany Williamsu Rubense Barrichella v závodě mu muselo pořádně zkazit náladu. Den pak zakončilo tvrdé setkání s bariérou.

Po závodě jsem ho viděl spěchat do kanceláře komisařů, kde zastupoval nevinný prvek v Barrichellově incidentu. Moc vesele opravdu nevypadal. Jeho kolega Felipe Massa předvedl solidní výkon a dojel čtvrtý. Vzhledem k bodové situaci by mohl mít pocit, že již nebude muset podporovat Alonsa. Tým ale může mít jiný názor.

Robert Kubica svým třetím místem pro tým Renault potvrdil svou extratřídu. Lepší parkovací schopnosti by mu dovolily dojet i na druhém místě, to ale po uklouznutí mimo prostor, kde byli připraveni mechanici s přechodnými pneumatikami, připadlo Webberovi. Renault se nepřestává zlepšovat a je zřejmé, že jeho verze f-průduchu byla trefou do černého.

Kubicovi a Webberovi pomohla kolize Vettela s Buttonem, který se pral s nevyváženým autem, které si poškodil v první zatáčce po startu. Bylo naplánováno přední přítlačné křídlo v boxech vyměnit, tam se ale Button nedostal. Jasně rychlejšímu Vettelovi se bránil statečně. Němcův vůz se v kopci před Les Combes dostával až na omezovač otáček. Poněkud frustrovaný se pokusil o předjetí v poslední šikaně. Button zavřel dveře, a tak v rychlosti přes tři sta kilometrů v hodině zvolil jinou stopu.

Myslím, že byl hlouběji v brzdné zóně, než si sám uvědomoval a trať byla poněkud vlhká (ačkoliv Button po závodě prohlašoval, že asfalt byl úplně suchý). Změna směru, podřazení a brzdění vyústily v to, že narazil bočně do vozu McLarenu a poškodil mu chladič. Naštěstí pro Vettela to jeho vůz odnesl pouze poškozeným předním křídlem, navíc byl blízko boxů.

Komisařům se ale jeho počínání nezamlouvalo, a tak ho odměnili penalizací. Celkem překvapivá volba pneumatik do extrémního mokra v poslední zastávce a defekt po kontaktu s Liuzzim zahnalo poslední šance na zisk bodů. Webber jel dobře a dával si vyzrálý cíl, když by se spokojil s jakoukoliv pozicí na stupních vítězů. Spa a Monzu, kde se jede příště, vidí jako Achillovu patu svého vozu.

Nemohu si pomoct, ale zdá se mi, že přísnější aerodynamické testy FIA a hrozivě vztyčený prst ze strany Mercedesu a McLarenu ubraly Red Bullu něco z jeho rychlosti. Ve Spa na něho stačil i Kubicův Renault.

Pokud se Webber chce stát mistrem světa, bude muset porazit silného Hamiltona, který ke své fenomenální rychlosti přidal i klid a vyzrálost. Hamilton je pro mě nadále jezdcem roku, a to nejenom proto, že se vrátil do čela šampionátu. McLaren svůj potenciál využívá lépe než Ferrari a Red Bull, ale Hamiltonova nově nalezená rozvaha má velký vliv. Jeho proslovy v týmovém rádiu a činy v extrémně vypjatých situacích mluví za vše.

Před dvěma lety by svůj výlet kačírkem zatáčky Rivage zakončil rozbitím vozu o bariéru. Vzpomínáte na jeho incident při najetí do boxů v Grand Prix Číny roku 2007? Tentokrát to v klidu zvládl a připsal si své první oficiální vítězství ve Spa.

Na řadě je teď slyšení Světové rady motorsportu v otázce skandálu Ferrari v Hockenheimu. To by mohlo mít velký vliv na to, jak se týmy postaví k závěrečným bojům o to, kdo se stane králem sezony 2010.

 

Další článek: Petrov je u Renaultu stále pod tlakem, body nemusí stačit

23. července | Jezdci Ferrari opět testovali ve Fioranu s vozem SF71H. Důvod není znám, ale může to souviset s kalibrací nového simulátoru, která právě probíhá...
20. července | V Silverstonu pokračují letošní testy 18palcových pneumatik. Nastoupí Red Bull (jen dnes) s Albonem. Dále Aston Martin a Haas (dnes a zítra a nasadí závodní jezdce).
19. července | Testovací jezdec Ferrari Callum Ilott se zúčastní Le Mans. Pojede za tým Iron Lynx s vozem Ferrari.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 31. července 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00