Když trest neodpovídá zločinu

"Kdo jiný by už měl být vzorem pro běžné řidiče na silnicích, než závodníci grand prix?"

Je to jeden z těch případů: pro Hamiltonovo jednání není omluvy. Pravdu mají ti, kteří se ptají, kdo jiný by už měl být vzorem pro běžné řidiče na silnicích, než závodníci grand prix? Ale máme souhlasit s trestem, kterého se Hamiltonovi dostalo?

Abychom upřesnili fakta: Hamilton na cestě ze závodního okruhu v jedné ze zatáček sáhl vypůjčenému mercedesu trochu hlouběji do potenciálu a zatáčku projel v lehkém (alespoň podle slov Bruna Senny, který jel za ním) powerslidu. Všiml si toho policista, který jej zastavil. Následně na místo činu dorazilo dalších šest policejních aut.

Prohřešek? Záměrné narušení trakce osobního vozu. Pojem, který například v českém zákoně nenajdete. Což ale ještě neznamená, že se nejedná o prohřešek. Policista Scott Woodford to popsal slovy, že "zadní kola se při akceleraci smýkala".

Trest? Řidiči znemožněna další jízda zabavením auta na nejméně 48 hodin a pokuta 580 australských dolarů (10 000 korun). V pořádku. Tak to má Austrálie nastaveno.

Jenomže v případě Hamiltona to není trest konečný. Ano, ten den na tom stejném místě zahynul při dopravní nehodě místní podnikatel. Zvýšená pozornost policistů byla zcela na místě. Ale sedm policejních aut?! To lze vysvětlit buď nezměrnou přezaměstnaností australské policie, anebo tím, že když zasahující policista zjistil, o koho jde, zavolal kamarádům, aby se rychle přijeli podívat.

Ostatně výraz ve tváři zasahujícího policisty při poskytování rozhovorů televizním štábům by přirovnání s lehkým opojením ze záře reflektorů určitě snesl.

V sobotu se Hamiltonův zkoprnělý výraz objevil na titulních stránkách novin od Austrálie po Británii, doprovázený články podpořenými dramatickou atmosférou z bůhvíjakých demolition derby. Ostatně, rok po lživé aféře McLarenu je to bulvárně vděčné téma.

Před závodem místní obyvatelé volali po Hamiltonově vyloučení ze závodu a v pondělí jej australský ministr dopravy Tim Pallas označil titulem 'dickhead'; překladů je několik, ale zamýšlen je asi ten slušnější s ohledem na skutečnost, že Austrálie shodou okolností zahájila silniční kampaň "Don't Be a Dickhead" po vzoru české "Nemyslíš? Zaplatíš!"

Neexistuje jednoznačný metr na posouzení Hamiltonova provinění. V jeho postavení je vcelku pochopitelně (a správně) chápano jako větší, než v podání Pepika z Horní Dolní. Ale reakce na něj je stejně tak špatná, jako Hamiltonův prohřešek samotný.

Ostatně Australan Mark Webber aniž by tušil, co se odehraje, 16. března na své cestě z úvodního závodu v Bahrajnu domů fanouškům vzkázal: "Dorazil jsem do Oz! Dokážu přežít dva týdny bez překročení rychlosti nebo prohřešku při parkování?!"

Hamilton nedokázal v noci z pátka na sobotu usnout. Jeho přešlap s následnou reakcí médií a veřejnosti jej psychicky zcela zdrtil, trávil dlouhé chvíle na telefonu s Ronem Dennisem a svými blízkými. Po incidentu se přiznal k "jízdě v extrémně rozjařeném stylu".

"Co jsem provedl, bylo hloupé. Omlouvám se," dodal.

Hamilton byl po zásluze potrestán. Sebrali mu auto, dostal mastnou pokutu a vykoledoval si patřičnou ostudu. A od mámy by zasloužil ještě pohlavek.

Ale ti, co mají po tom všem nadále chuť do něj kopat coby do laciného terče, nejsou o nic lepší, než napříkad skuteční silniční zločinci.

Diskuze (77) Další článek: Ferrari: Když máte dva dobré jezdce, musíte je nechat spolu bojovat
15. prosince | Da Costa získal pole position pro první závod formule E, Vandoorne pátý, Massa po červených vlajkách devatenáctý. Závod od 13:00 na Eurosportu.
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.