FIA může McLaren dále vláčet před Světovou radou.
Diskvalifikací Lewise Hamiltona to nemusí skončit. FIA zvažuje, že celou záležitost předá Světové radě motorsportu ke zvážení dalších kroků v souladu s Článkem 151c Mezinárodního sportovního řádu.
Článek 151c je Světovou radou a FIA velmi oblíbeným. Umožňuje totiž udělit tresty v případě "podvodného nebo falešného chování ohrožující zájmy sportu". To zahrnuje plnou škálu možných prohřešků, od zpochybňování autority či schopností FIA (ještě že se to nevztahuje na fanoušky!) přes rozsáhlé špionáže až po malinké neposkytnutí všech informací.
McLaren dostal v roce 2007 pokutu 100 mil. dolarů a byl vyloučen coby tým z mistrovství světa za špionážní aféru vůči Ferrari (a dopuštění se činu popsaného v Článku 151c). Whitmarshův tým teď dělá všechno proto, aby rozehnal podezření z úmyslu nebo záměrné snahy získat neoprávněnou výhodu, což FIA umí trestat velmi tvrdě. Kromě McLarenu dostal BAR s Jensonem Buttonem zákaz startu ve dvou velkých cenách roku 2005 za podvodné jednání se skrytým rezervoárem v palivové nádrži. Není tajemstvím, že Max Mosley usiloval o kompletní diskvalifikaci z celé sezony.
Proto také McLaren vydal okamžitě tiskové prohlášení, ve kterém celé nedorozumění vysvětluje poukazem na skutečnost, že zástupci McLarenu nezmínili rádiovou komunikaci jednoduše proto, že si mysleli, že už ji má FIA prostudovanou. Jinými slovy zdůrazňuje absenci jakýchkoli nečestných úmyslů podpořenou horlivou ochotou neodvolat se.
Je ironií osudu, že na Hamiltonově diskvalifikaci vydělala Toyoty, která byla diskvalifikována ze sobotní kvalifikace, protože její zadní přítlačné křídlo neodpovídalo pravidlům. Technický delegát FIA Jo Bauer ve své zprávě poukázal na "extrémní flexibilitu" elementů zadního křídla a předal ji k dalšímu zpracování s poukazem na porušení pravidel.
Jeden by se mohl ptát, zda Toyota měla křídla "extrémně" flexibilní proto, že něco zanedbala, nebo jen doufala, že jí to projde. Nabízí se zajímavé srovnání: který z prohřešků Toyoty a McLarenu je závažnějšího charakteru? Pokud Lewis Hamilton skutečně lhal (Hamilton odjel na hotel těsně po rozhodnutí FIA o jeho diskvalifikaci z Austrálie a objeví se až v pátek ráno před tréninky), pak by stálo zato prošetřit také úmysly počínání Toyoty.
Málem jsme v tom všem zapomněli na stále živou kauzu difuzorů Toyoty, BrawnGP a Williamsu a nevyjasněných pravidel ohledně bočnic Ferrari a Red Bullu.
A to máme za sebou teprve první závod.