Kdo přijde po Alonsovi, Hamiltonovi či Vettelovi?

Kdo přijde po Alonsovi, Hamiltonovi či Vettelovi?

Jména jako Alonso, Hamilton, Vettel znají i ti, kteří se formuli 1 běžně nevěnují. Ale i oni patřili kdysi k těm, o nichž kromě manažerů a specializovaných odborníků F1 nikdo nic nevěděl.

K těm, kteří po skončení letošní sezony usednou do kokpitů monopostů formule 1, aby se právě do společnosti Alonsa, Hamiltona nebo Vettela dostali.

Přijměte pozvánku mezi mladé kluky, kteří se dají považovat ještě za děti, ale už nyní musí plnit povinnosti dospělých profesionálů, chtějí-li si splnit svůj sen: závodit ve formuli 1.

Letošní sezona F1 končí v Abú Zabí, ve Spojených arabských emirátech. Hned následující týden se tam ale uskuteční dva důležité testy: týmy F1 dostanou příležitost vyzkoušet si zbrusu nové pneumatiky od firmy Pirelli, která se příští rok stane novým dodavatelem. A stejné týmy F1 si budou moci vyzkoušet nové talenty motorsportu, kteří nestartovali ve více než dvou velkých cenách. Zdaleka ne všichni se do F1 dostanou. Ale už nyní jsou mezi nimi tací, kteří získali smlouvu s některým týmem F1 pro příští sezonu, a určitě je mezi nimi budoucí superstar, která jednou vystřídá Alonsa, Hamiltona a Vettela.

FERRARI

Syn trojnásobného šampiona GT Maura a prasynovec vítěze 24 hodin Le Mans a pilota F1 Luciena, Jules Bianchi, je už dnes třetím pilotem Ferrari. Jednadvacetiletý Francouz letos závodí v šampionátu formule GP2 pro tým ART Grand Prix, jehož spolumajitelem je syn prezidenta Mezinárodní automobilové federace Jeana Todta, Nicolas, současně manažer Felipeho Massy. ART se pro příští sezonu GP2 dal do kupy s malajsijskou automobilkou Lotus (neplést s týmem Lotus F1 Tonyho Fernandese, tyto dvě entity se ve zlém rozešly). Bianchi má titul ze všech let 2007 až 2009: formule Renault 2.0, prestižní výroční závod F3 Masters a formule 3 Euroseries. Letos titul v GP2 nezíská. O vůz se v Abú Zabí bude dělit s nejlepšími třemi letošního ročníku italské formule 3: Césarem Ramosem, Stéphanem Richelmim, Andreasem Caldarellim.

RED BULL

Rakouská značka má velmi poctivě zpracovaný program pro mladé jezdce, vzešli z něj Sebastian Vettel, uchazeč o letošní titul mistra světa F1, ale také jezdci Toro Rosso Jaime Alguersuari nebo Sébastien Buemi. V Abú Zabí dostane šanci jednadvacetiletý Australan Daniel Ricciardo, vítěz loňského britského šampionátu formule 3. O rok dříve získal titul ve formuli Renault 2.0. Letos získal čtyři vítězství ve vyšší kategorii této série, Renault 3.5, kde soupeřil s českým týmem ISR, nebo českými závodníky Filipem Salaquardou a Janem Charouzem. Ricciardo skončil těsně druhý s pouhou dvoubodovou ztrátou za Rusem Michajlem Petrovičem Alešinem.

RENAULT

Je to právě třiadvacetiletý Alešin, kterého si do hledáčku zaměřil Renault. V motorsportu se již objevují kvalitní ruští jezdci a s příchodem Velké ceny Ruska 2014 je velká šance, že minimálně jeden ve formuli 1 bude i v této sezoně závodit. Letošní titul v sérii Renault 3.5 je prvním velkým Alešinovým úspěchem. Jeho konkurentem bude Číňan narozený v Nizozemí Ho-Pin Tung, šampion asijské formule BMW z roku 2003, šampion německé F3 z roku 2006 a letos závodník ve formuli GP2 za juniorku Renaultu, tým DAMS. Při závodě v Maďarsku si (při nehodě s Julesem Bianchim) ale poranil páteř a vynechal zbytek sezony (měl by nastoupit v posledním závodě v Abú Zabí stejně jako Čech Josef Král). V loňském roce závodil ve formulovém šampionátu, kde vozy jezdí v barvách slavných fotbalových klubů, Superleague. Devětadvacetiletý Tung závodil za Galatasaray a Atlético de Madrid a dosáhl na jedno vítězství.

SAUBER

Pod šampionátem formule 1 jezdí formule GP2, a letos poprvé hierarchicky pod ní GP3. Titul získal devatenáctiletý Mexičan Esteban Gutierrez, který se chlubí triumfem z evropského šampionátu formule BMW z roku 2008. Ten, stejně jako GP2 a GP3, doprovází hlavní víkendy F1 a úspěchy v těchto sériích jsou tak vidět. Gutierrez navíc už pro tým BMW Sauber v loňském roce testoval. Šanci dostane znovu po skončení sezony letošní. Angažmá ale u Saubera nedostane. Vedle Kamuje Kobajašiho totiž příští rok bude závodit další Mexičan, dvacetiletý Sergio Pérez Mendoza, šampion britské formule 3 z roku 2007. Ačkoli ve formuli GP2 dosáhl na pouhá čtyři vítězství, nemalé peníze bohatého mexického podnikatele Carlose Slima mu zajistili angažmá ve formuli 1.

WILLIAMS

Tým Franka Williamse a Patricka Heada si vyzkouší dvacetiletého Deana Stonemanaz Velké Británie. Ten je přesvědčivým držitelem titulu ve formuli 2, v loňském roce zavedené juniorské formuli pod hlavičkou FIA, jakési konkurenci GP2, kterou má pod dohledem Bernie Ecclestone. Šasi tomuto šampionátu dodává tým F1 Williams a právě za titul ve formuli 2 následuje odměna v podobě testu F1 a zisku potřebné superlicence. V loňském roce měl tu čest Španěl Andy Christian Soucek, ale pro letošní sezonu získal angažmá pouze ve fotbalové Superleague, kde dosáhl jen na dvě umístění na stupních vítězů. Druhým, kdo bude pro Williams v Abú Zabí testovat, je již jistý šampion letošního ročníku GP2, Venezuelan Pastor Maldonado. Ne snad proto, že by si test zasloužil jako odměnu za vítězství v šampionátu, ale Williams vážně zvažuje, že Maldonada angažuje pro příští sezonu. Přineslo by mu to totiž nemalé sponzorské peníze, které po odchodu velkých sponzorů na konci roku 2010 nutně potřebuje.

FORCE INDIA

Lídr německého mistrovství cestovních vozů DTM Paul di Resta bude testovat pro indický tým Force India. Di Resta má smlouvu s Mercedesem, za který také v DTM závodí. Mercesdes současně Force Indii dodává motory a převodovky ve formuli 1. Tohoto partnerství chce Mercedes využít a tlačí na Force Indii, aby di Restu angažovala. Čtyřiadvacetiletý šampion evropské F3 z roku 2006 už pro Force Indii jezdil v pátečních trénincích vybraných velkých cen, což pravidla F1 umožňují.

TORO ROSSO

Dceřiný tým F1 Red Bullu, Toro Rosso, je v podstatě na prodej. Má svých starostí dost, protože od letošní sezony si musí stavět vlastní šasi (do roku 2009 bylo v důsledku zákulisních bojů a nejasností tolerována skutečnost, že technická odnož skupiny Red Bull dodávala šasi jak Red Bullu F1, tak Toro Rosso). Přesto se musí Toro Rosso soustředit také na budoucnost v oblasti svých závodníků. Dvacetiletý Francouz Jean-Eric Vergne je letošním šampionem britské formule 3. Startoval také ve čtyřech závodech letošní formule GP3 a dojel jednou na čtvrtém a jednou na pátém místě. V červenci se posadil do formule Red Bull RB5 v rámci Festivalu rychlosti na britském Goodwoodu.

MERCEDES

Volba Mercedesu se může jevit překvapivá, ale o to je sympatičtější. Třiadvacetiletý Angličan Sam Bird sice není držitelem žádného titulu, ale jeho talent je nepopiratelný. V letošní formuli GP2 si (coby týmový kolega Julese Bianchiho) dojel pro jedno vítězství na italské Monze a k nezaplacení budou jeho letité zkušenosti z různých odnoží formule 3.

VIRGIN

Tým Johna Bootha financovaný boháčem Richardem Bransonem, pro který letos závodí Lucas di Grassi a Timo Glock, si vyzkouší dva jezdce. Čtyřiadvacetiletý Belgičan Jerome D'Ambrosio taktéž závdí ve formuli GP2, za juniorku Renaultu, tým DAMS. V roce 2007 vyhrál Mezinárodní formuli Master (tehdy v ní startovali například Češi Erik Janiš a Filip Salaquarda a ve dvou dějstvích současný pilot Renaultu ve formuli 1 Vitalij Petrov). D'Ambrosio je oficiálně rezervním pilotem (podobně jako Ho-Pin Tung a Jan Charouz) a již za Virgin jel v některých pátečních trénincích F1. Druhým pilotem, kterého si Virgin vyzkouší, je (jaké překvapení) další pilot GP2, Luiz Tadeu Razia Filho, jednadvacetiletý rodák z Brazílie. V roce 2006 vyhrál titul v jihoamerické formuli 3 a v loňském roce vyhrál s formulí GP2 na Monze. Luiz Razia je formálně testovacím pilotem Virginu, ti se ale s ohledem na zákaz testování během sezony k nějakým příležitostem nedostanou.

LOTUS

Lotus je vedle Virginu a Hispania Racing jedním ze tří nových týmů F1. Hispania má velké existenční problémy, a tak se myšlenkou na to, že by otestovala některého z talentovaných mladíků, ani nezabývá. Lotus si vychovává šestnáctiletého Nabila Jeffriho z Malajsie. Je nejmladším člověkem, který řídil vůz formule 1, když pro Lotus absolvoval testy přímé jízdy v září 2010. Zda mu dá Lotus šanci i pro okruh v Abú Zabí, zůstává otázkou, protože jeho věk a s tím spojené tělesné schopnosti jsou pro jízdu monopostem F1 značně omezující.

McLAREN

Tým jezdců Lewise Hamiltona a Jensona Buttona se k testům mladíků zatím nevyjádřil, ale dá se tušit, že by měl šanci dostat dlouholetý spolupracovník Mercedesu a McLarenu, Gary Paffet. V roce 2006 byl společně s Pedrem de la Rosou testovacím pilotem týmu poté, co o rok dříve získal titul v DTM. Paffet měl šanci na zisk závodního místa u McLarenu v roce 2007, to mu ale vyfoukl Lewis Hamilton. V říjnu 2006 jej McLaren uvolnil ze svých služeb, aby jej angažoval zpět o pár týdnů později. Záměrem bylo spojit jej s projektem juniorky McLarenu, týmem Prodrive, ze kterého ale kvůli sporům o zákaznická šasi sešlo. Gary Paffet zase závodí v DTM a dva závody před koncem je třetí v průběžném pořadí za Paulem di Restou a Kanaďanem Brunem Spenglerem.

Testy mladíků se uskuteční v úterý a ve středu 16. a 17. listopadu 2010.

Doporučujeme

Články odjinud