Historicky první titul mistra světa formule E. To bude ve hře tento víkend v Berlíně. Na již tradiční trati klikatící se po bývalém letišti Tempelhof se bude moci stát šampionem hned osmnáct jezdců.
Matematika nabízí titulovou šanci nevídanému množství pilotů. Za dvě vítězství, dvě pole position, dva kvalifikační triumfy v rámci skupinové fáze a dvě nejrychlejší kola závodu je možné získat za poslední víkend až 60 bodů, což dává příležitost i osmnáctému Alexandru Simsovi.
Šance britského pilota Mahindry však leží v rovině teorie. Sims má nyní 44 bodů a pokud by dokázal posbírat všech 60, tak by se teoreticky dostal jen o 9 bodů před nynějšího lídra Nycka de Vriese, navíc za předpokladu, že by de Vries za dva dny nezískal ani bod.
První sezona formule E se statusem mistrovství světa je každopádně mimořádně vyrovnaná, vítězství v závodě získalo deset jezdců a mistrovské body (či bod) dokonce pětadvacet, i když v jednotlivých E-Prix startuje „jen“ 24 monopostů. Posledním bodujícím se v Londýně stal Joel Eriksson, který u Mahindry nahradil Nica Müllera.
Když se zaměříme na závodníky s nejvyšší titulovou šancí, začít musíme výše zmíněným de Vriesem. Nizozemský pilot Mercedesu v této sezoně vyhrál už první závod v Saúdské Arábii, poté se radoval po skvěle zvládnuté taktické bitvě ve Valencii, kde řada jezdců doplatila na dlouhé safety car fáze a odebírání energie z baterií.
Po dvou druhých místech v Londýně se vyhoupl do čela šampionátu a těší se náskoku 6 bodů na Robina Frijnse z Virginu.
„Nevím přesně, co to znamená pro šampionát, každopádně je skvělé být v této pozici. Uděláme vše, abychom se udrželi na čele,“ prohlásil před berlínským finále de Vries v rozhovoru pro oficiální web šampionátu.
„Status FIA Mistrovství světa je tak trochu výjimečný. Jsem závodník a sportovec. Dobře vím, jak vysoko je formule E ceněná ve světě našeho sportu, o to víc je to pro mě prestižnější. Chci na sebe být pyšný, bylo by hezké mít něco takového v životopisu. Nejsem ale snílek, jsem racionální realista. Titul ve formuli E by mluvil sám za sebe,“ uvedl před závěrečnými boji Nizozemec ve službách Mercedesu.
Zadarmo de Vries nic nedostane. Frijns v této sezoně zatím čeká na vítězství, přesto je v seriálu druhý jen s šestibodovou ztrátou. Dva Nizozemci drží dvě první místa v tabulce díky vyrovnanosti Frijnsových výsledků, pilot Virginu byl už třikrát druhý a přidal další tři umístění v top 5.
Čtrnáctibodovou ztrátu má Sam Bird, kterého požene vpřed frustrace z katastrofálního víkendu v Londýně. Pilot Jaguarua na domácí půdě nedokončil oba závody a ztratil vedení v šampionátu. Vyhrávat umí. Jezdec, které nasbíral množství zkušeností i ve službách Ferrari ve WEC, vyhrál druhý saúdský a druhý newyorský závod.
Stejně bodů jako Bird, tedy 81, má ještě letošní nováček v seriálu Jake Dennis, který s BMW vyhrál druhý závod ve Valencii a první ze dvou londýnských. Ze hry samozřejmě není ani úřadující šampion Antonio Felix da Costa s 80 body. Portugalec o svém titulu loni rozhodl právě v Berlíně, na Tempelhof tak má skvělé vzpomínky…
S vyšší než patnáctibodovou ztrátou už šance jezdců na průnik do čela pořadí rychle klesají, za zmínku však stojí ještě Nick Cassidy. Novozélanďan, který je hvězdou japonských sérií Super GT a Super Formula, je stejně jako Dennis nováčkem, přesto už získal dvě druhá místa.
Cassidy je se 76 body o 2 body za šestým Lynnem. Teoretickou šanci na titul prvního světového šampiona elektrického seriálu mají ještě jezdci od osmého do osmnáctého místa, které drží výše zmíněný Sims. Jmenovitě se jedná o Mitche Evanse, Edoarda Mortaru, Reného Rasta, Pascala Wehrleina, Jeana-Érica Vergneho, Stoffela Vandoorna, Lucase di Grassiho, Maximiliana Günthera, Olivera Rowlanda a sedmnáctého Andreho Lotterera.
Poslední dva závody sezony formule E vysílá živě Eurosport 2. V sobotu startuje přenos ve 13:30, v neděli poté v 15:00. Nedělní závod se na berlínském okruhu pojede v opačném směru.