Kde se vyrábějí pneumatiky F1

Vedle italského Milána je druhým domovem Pirelli turecký Izmit, ležící nedaleko od Istanbulu. Italská značka zde již od roku 2007 vyrábí všechny soutěžní pneumatiky.
Kde se vyrábějí pneumatiky F1

Veškeré procesy výzkumu a vývoje, které se odehrávají v Itálii, jsou do praxe uváděny právě v této turecké továrně.

Moderní továrna v Izmitu tento rok vyrobí 50 000 pneumatik pro formuli 1 a 70 000 pneumatik pro GP2 a GP3. Celková produkce činí 200 000 soutěžních pneumatik, včetně těch pro rallye, GT a všechny ostatní typy závodů po celém světě, kterých se Pirelli jako dodavatel obutí účastní. Celkem zdejší výrobou projde na 200 různých typů pneumatik.

Odsud jsou pak kompletně vyrobené pneumatiky odesílány do logistického a distribučního centra Pirelli v anglickém Didcotu, odkud pak míří rovnou na závodní okruhy po celém světě.

Přísady používané do pneumatik pro formuli 1 jsou přísně střeženým tajemstvím. Tvoří je více než 100 samostatných položek, od přírodního kaučuku po silikon a další chemické látky, které po spojení v precizně odměřeném poměru vytvoří finální pneumatiku.

Továrna v Izmitu je místem, kde se rodí technologie každé pneumatiky pro formuli 1 – po 18 000 kilometrech testování a více než 100 letech zkušeností v motosportu. Struktura pneumatiky například využívá syntetických aramidových vláken, které prokazatelně odolávají trakci a teplu. Aramidový materiál je pětkrát silnější než ocel a degraduje pouze při 500 °C, a to bez tavení. Pirelli používá aramid hojně také k vývoji a výrobě pneumatik pro sportovní automobily, což je odvětví, ve kterém je společnost uznávaným světovým lídrem.

Do Izmitu se pneumatiky vrací i na konci své životnosti, kde jsou ekologicky zlikvidovány a recyklovány.

Zatímco účinkování ve formuli 1 je pro Pirelli nové a stále vzrušující dobrodružství, v Turecku společnost působí již od roku 1960 a nedávno tu oslavila 50 let úspěšné spolupráce. Továrna Izmit dodává produkty na všechny klíčové evropské trhy (Itálie, Německo, Francie, Španělsko, Řecko, Švýcarsko, Rakousko, Velké Británie včetně Turecka), Střední východ a rovněž výrobcům automobilů značek Mercedes, Jaguar, Fiat a Renault.


Části továrny Izmit zaměřené na výrobu pneumatik pro formuli 1 se přezdívá „továrna mistrů“. Jde o malou, ale velmi specializovanou sekci, jež stojí z důvodu bezpečnosti a důvěrnosti odděleně od hlavní budovy.

Pro každý závod se zde vyrobí pouze omezená dávka přibližně 2000 pneumatik. To zaručuje optimalizaci jejich stavu a také možnost zakomponovat jakékoli změny do vyvíjené specifikace směsi tak, aby zajistily pro letošní ročník závodů kvalitní podívanou pro diváky.

Pro co největší úspěch továrny v Izmitu investovalo Pirelli do provozu od roku 2000 více než 200 milionů eur.

 

Továrna mistrů v číslech

  

  • Rok založení: 2007
  •  
  • Výroba pro motosport: 200 000 kusů v roce 2011
  •  
  • Výroba pro formuli 1: 50 000 kusů v roce 2011
  •  
  • Sortiment: pneumatiky pro závody F1
  •  
  • Počet zaměstnanců: 200
  •  
  • Plocha: 15 000 m2

 

 Továrna Izmit v číslech

 

  •  Rok založení: 1960
  •  
  • Investice 2000–2010: 140 milionů EUR
  •  
  • Investice 2011: 35 milionů EUR
  •  
  • Předpokládané příjmy 2010: více než 500 milionů eur (více než 25% nárůst oproti 2009)
  •  
  • Výroba: 8 milionů kusů ročně
  •  
  • Výroba pro motosport: 200 000 kusů v roce 2011
  •  
  • Sortiment: 200 druhů soutěžních pneumatik pro F1, GP2 a GP3, rallye, GT a mistrovství jednotlivých značek
  •  
  • Počet zaměstnanců: 1900
  •  
  • Plocha: 340 000 m2
Další článek: Sauber je s testy spokojen, teď chce svoji formu potvrdit v Barceloně

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)