Máme za sebou první závod sezóny 2024, který ovládl Max Verstappen.
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Sergio Pérez a Carlos Sainz.
Nejrychlejší zastávku mělo Ferrari, které přezulo Carlose Sainze za 2,23 s.
Vítězové:
- Max Verstappen
- Sergio Pérez (?)
- Carlos Sainz
- Haas (?)
- Lance Stroll
Pokračování 2 / 13
Max Verstappen
Max Verstappen získal v Bahrajnu Grand Slam... vyhrál kvalifikaci, zajel nejrychlejší kolo závodu, vedl v každém kole a vyhrál závod. To vše navíc s velkým náskokem v cíli.
Verstappen měl i trochu štěstíčka. V kvalifikaci byl nejrychlejší Leclerc, ale v prostřední části, která nerozhoduje o konečném umístění prvních deseti jezdců. V závodě pak měli Russell i Leclerc technické problémy a Pérez startoval z nižších pozic. Ale je zřejmé, že by i tak vyhrál. Jen náskok by byl možná menší.
Uvidíme, jak si povede v dalších závodech, ale je zřejmé, že právě vykročil za dalším titulem. Do karet mu bude nahrávat i situaci za jeho zády. Zatím to vypadá, že to bude podobná, ne-li větší mela jako vloni – a tak se mu budou soupeři ve zpětných zrcátkách střídat a vzájemně se obírat o body.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 3 / 13
Sergio Pérez (?)
Sergio Pérez je náš první vítěz z otazníkem. Dojel na druhém místě, což bylo maximum. A důležité maximum, protože i Red Bull začal sezónu s nulou a body potřebuje. Pérez zase kromě bodů potřebuje i výsledky. Na konci roku mu končí smlouva.
Pro Mexičana to byl klasický závodní víkend, na jaký jsme u něj byli zvyklí i vloni. Kvalifikoval se na nižší pozici (5.), ale v závodě se mu dařilo a dostával se vpřed. Pomohly mu problémy soupeřů, ale i tak předvedl několik pěkných předjetí a dojel na druhém místě.
Ztráta na Verstappena je ale obrovská. I proto je vítězem s otazníkem a klidně by mohl skončit i mezi poraženými.
Na druhém místě se usadil v 16. kole. Verstappen poté stavěl a po jeho zastávce byla v 18. kole ztráta 5,5 sekundy. V cíli to bylo o 22,5 sekundy.
Ve druhém stintu byl Verstappen v průměru o 0,76 sekundy na kolo rychlejší. Ve třetím na měkkých pneumatikách (když odmyslíme první kola), byl rozdíl 0,5 s.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 4 / 13
Carlos Sainz
V životě jsou tři jistoty – smrt, daně a že Carlos Sainz na konci sezóny u Ferrari končí. Nestává se moc často, že by jezdec už v prvním tréninku nové sezóny věděl, že na jejím konci tým opustí.
Sainz letos nebude tak skvělým týmovým hráčem a pojede hlavně na sebe. V Bahrajnu dvakrát předjel Leclerca, který měl problémy s přehříváním brzd, a dojel si pro třetí místo, což bylo maximum. Navíc dojel na dohled od Péreze.
V posledním stintu jel Pérez na měkkých a Sainz na tvrdých. Pokud se ale podíváme na prostřední stint, tak oba zajížděli v průměru stejné časy. Samozřejmě nevíme, do jaké míry Pérez kontroloval situaci a šetřil pneumatiky.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 5 / 13
Haas
Nikdo z Haasu nebodoval. Nico Hülkenberg startoval z desáté pozice a na body to tak neměl daleko. Po startu měl ale kontakt s vozem Lance Strolla a musel do boxů. Jeho závodní tempo však bylo srovnatelné s jezdci Astonu Martin. Zatím se také zdá, že Haas z velké části vyřešil své problémy s degradací pneumatik. Musíme si ale počkat na další tratě a jiné podmínky...
Mezi vítěze řadíme Haas nejen díky závodnímu tempu a nízké degradaci, ale především kvůli „nenaplněným očekáváním“. Dokonce i šéf Haasu před startem sezóny očekával, že jeho tým bude poslední nebo někde na konci tabulky, což se zatím nenaplnilo.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 6 / 13
Lance Stroll
Stroll se nedostal do třetí části kvalifikace. Po startu měl kontakt s Hülkenbergem, po kterém se roztočil a propadl se na předposlední místo před jezdce Haasu, který musel do boxů pro nové přední křídlo.
Strollův poslední stint na tvrdé směsi byl jedním z nejdelších. Dobrá strategie, dobrá péče o pneumatiky a nakonec bod za desáté místo. Stroll dojel za Alonsem, takže šlo o maximum možného. Trochu nenápadný ale přesto velmi dobrý závod.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 7 / 13
Poražení
V závodě nikdo neodstoupil.
Poražení:
- Sezóna 2024
- Charles Leclerc (?)
- Mercedes
- Alpine
- Aston Martin
- RB a Cunoda
Pokračování 8 / 13
Sezóna 2024
První dojem je důležitý. Platí to všude a start sezóny není výjimkou. Pokud hned v prvním závodě vyhraje favorit s náskokem přes 22 sekund, tak to není zrovna ideální pro udrženi pozornosti fanoušků.
Už jsme psali, že Verstappenovi pomohly problémy soupeřů. Stále je to také jen první závod. Vedení F1 ale přesto asi z Bahrajnu neodjíždí s úsměvem na rtech.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 9 / 13
Charles Leclerc (?)
Když startujete druhý a dojedete čtvrtý se ztrátou 40 sekund, tak prostě nemůžete mezi poraženými chybět. Na druhou stranu je Leclerc náš první poražený s otazníkem. Měl problémy s teplotami brzd, takže je úspěchem, že vůbec dojel. I díky tomu je Ferrari po prvním závodě na druhém místě v šampionátu.
Leclerc se v první části závodu propadal. Ve druhé si pak trochu spravil chuť a předjel Russella.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 10 / 13
Mercedes
Kde jsou ty časy, kdy slovo Mercedes bylo synonymem pro dokonalost. Nejlepší auto, žádné chyby, skvělá spolehlivost... Byl to sice jen první závod, ale zatím to nevypadá, že bychom se dívali na stříbrný šíp, který dokáže zasáhnout Verstappenovy ambice na čtvrtý titul.
Mercedes měl problémy s baterií ale především s přehřívání motoru, a tak musel podle Tota Wolffa snížit výkon motoru. Celkové dělala ztráta až 6 desetin na kolo.
Je to trochu paradoxní, protože spolehlivost byla vždy možná úplně nejsilnější stránka stříbrných šípů. Problémy měl i Williams, ostatní zákaznici Mercedesu nikoliv.
Uvidíme, jak na tom Mercedes bude, ale vypadá to, že by mohl pokračovat loňský souboj s Ferrari...

Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 11 / 13
Alpine
Reposez en paix...
Jezdci Alpine obsadili v kvalifikaci poslední řadu. Nemohly za to červené vlajky, pozdější vyjetí na trať nebo provoz na trati. Alpine je zkrátka pomalý. Vloni skončil šestý, což bylo pod stanovenými cíli. Bude letos až poslední? Jeho problémům se ještě budeme věnovat v dalších článcích...
Uvidíme, jak na tom bude Alpine v dalších závodech, a zda se dostane do mixu a bude bojovat ve druhém balíku... ale i to by byl stále obrovský neúspěch. Alpine je tovární tým, má bojovat vpředu.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 12 / 13
Aston Martin
Lance Stroll mezi vítěze patří. Jeho tým ale nikoliv. Vloni začal Aston Martin skvěle a byl nejlepším týmem za Red Bullem. Letos jsme podobný start do sezóny nečekali, ale možná jsme čekali o trochu více. Závodní tempo bylo horší než kvalifikační. Už jsme to psali výše. Astony byly na úrovni Hülkenberga, což je dobré pro Haas, ale ostuda pro zelené vozy.

Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 13 / 13
RB a Cunoda
RB předvedl relativně normální výkon, který ale možná byl mírným zklamáním. Tým měl být černým koněm sezóny, ale v Bahrajnu to tak nebylo, i když oba jezdci se pohybovali okolo čela středu pole.
Start sezóny s novým vedením (Franz Tost skončil) ale byl ve znamení hádek kvůli týmovým příkazům. Cunoda musel pustit Ricciarda, což se mu vůbec nelíbilo a nadšený nebyl ani z toho, že mu Australan v cíli pozici nevrátil.
Od Cunody trochu zbytečné emoce v souboji o pozici mimo body, která už dnes nikoho nezajímá. Jezdci RB přitom mohou být ve hře o sedačku u Red Bullu. Mladý Japonec se potřebuje dostávat do titulků svými výkony a ne hádkami s inženýrem...

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli