Každý chvilku tahá pilku. Vítězové a poražení po Grand Prix Velké Británie 2023

Další vítězství Maxe Verstappena a velký úspěch McLarenu. Neviditelný Aston Martin a špatný závod pro Ferrari.

Vítězové

Na stupně vítězů se v Silverstonu dostali Max Verstappen, Lando Norris a Lewis Hamilton.

Nejrychlejší zastávku měl McLaren, který Landa Norrise přezul za 2,23 sekundy.

Vítězové

  • Sezóna
  • Max Verstappen
  • McLaren a Lando Norris
  • Lewis Hamilton
  • Williams

Pokračování 2 / 11

Sezóna

Když si odmyslíme Maxe Verstappena, tak je to docela zajímavá sezóna, ve které nikdy nevíme, kdo bude tím nejlepším ze zbytku světa. Navíc nám chuť zlpepšují jalapeños papričky z Mexika. Pérezovi se v poslední době příliš nedaří zejména v kvalifikacích, kde podová... ale k tomu až později.

Kdo byl zatím v jednotlivých závodech nejlepším ze zbytku světa za Verstappen či oběma jezdci Red Bullu?

  • Bahrajn: Alonso (Aston Martin)
  • Saúdská Arábie: Alonso (Aston Martin)
  • Austrálie: Hamilton (Mercedes)
  • Ázerbájdžán: Leclerc (Ferrari)
  • Miami: Alonso (Aston Martin)
  • Monako: Alonso (Aston Martin)
  • Španělsko: Hamilton (Mercedes)
  • Kanada: Alonso (Aston Martin)
  • Rakousko: Leclerc (Ferrari)
  • Británie: Norris (McLaren)

Zatím to vypadá na zajímavý souboj o druhé místo mezi týmy. Ve hře byli před Silverstone Mercedes, Aston Martin a Ferrari. 

McLaren už na ně ztrácí hodně bodů, ale možná by se mohl zapojit do boje o druhé, třetí místo v jednotlivých závodech. Uvidíme... 

Pokračování 3 / 11

Max Verstappen

Max Verstappen opět vyhrál kvalifikaci i závod. Do vedení sice v prvních kolech po horším startu pustil Landa Norrise, ale bylo zřejmé, že Norris první pozici asi neudrží. Verstappena nerozházelo ani to, že měl za sebou dva jezdce jednoho týmu, což z hlediska strategie není nikdy ideální.

Verstappen letos těží ze smrtící kombinace. Dominuje, vyhrává, získává i extra body a za jeho zády se jezdci perou o zbývající pódiová místa. Náskok tak navýšil na 99 bodů. Pokud by Pérez zbývající závody vyhrál a zajel i nejrychlejší kolo a Verstappen byl vždy druhý, získal by i tak titul – pokud odmyslíme sprinty. 

GettyImages-1528358841.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 4 / 11

McLaren a Lando Norris

Je 14. červen a na Youtube kanálu Unibetu se objevuje analýza Miky Häkkinena. V ní mimo jiné říká, že nás McLaren v dalších dvou měsících překvapí svým zlepšením a že by mohl dokonce vyzvat Red Bull.

Vypadalo to trochu zvláštně, protože McLaren v prvních osmi závodech bodoval jen třikrát, byl na šestém místě a nejlepším místem byla šestá pozice v chaotickém závodě v Melbourne. Jinak ale jezdci McLarenu končili spíše mimo body nebo na konci bodované desítky.

Ale přišel upgrade, který měl McLaren dostat tam, kde chtěl být na začátku sezóny. V Rakousku dojel Norris pátý, po penalizaci Sainze získal čtvrté místo. V Silverstonu pak McLaren doslova řádil.... druhé a třetí místo v kvalifikaci a možná by to tak bylo i v cíli, kdyby nevyjel safety car. 

Norris za sebou navíc po zastávkách v boxech dokázal udržet Hamiltona, který jel na měkkých pneumatikách, zatímco Norris měl tvrdé. Po pátku Pirelli uvádělo, že mezi směsmi je rozdíl 1,8 sekundy! 

Pilku tahal v Británii McLaren. Bude tomu tak ale i nadále? Uvidíme... Silverstone zesílil přednosti McLarenu – rychlý okruh, chladnější podmínky apod. a skryl slabiny – zejména rychlost v pomalých zatáčkách. 

Hořkosladkou příchuť měl závod pro Piastriho. S méně vylepšeným vozem podal skvělý výkon a čtvrté místo je skvělé, ale mohlo to být pódium. 

Níže najdete srovnání časů Verstappena a Norrise. Pokud odmyslíme páté kolo, kdy došlo k předjetí, pak časy Verstappena a Norrise byly v prvních deseti kolech v průměru identické. Od 11. do 20. kola byl Verstappen v průměru o 0,33 sekundy rychlejší, poté do zastávky v boxech zrychlil a byl v průměru o 0,42 s na kolo rychlejší.

Kolo Norris Verstappen Rozdíl
1 1:36.551 1:37.167 -0,616
2 1:33.046 1:33.433 -0,387
3 1:33.180 1:32.730 0,450
4 1:32.772 1:32.780 -0,008
5 1:33.914 1:32.582 1,332
6 1:33.112 1:33.027 0,085
7 1:33.190 1:33.100 0,090
8 1:33.101 1:32.884 0,217
9 1:32.612 1:32.822 -0,210
10 1:32.977 1:32.594 0,383
11 1:32.978 1:32.597 0,381
12 1:33.116 1:32.687 0,429
13 1:32.986 1:32.678 0,308
14 1:33.670 1:33.046 0,624
15 1:33.221 1:32.990 0,231
16 1:32.903 1:32.808 0,095
17 1:32.985 1:32.603 0,382
18 1:32.731 1:32.507 0,224
19 1:32.500 1:32.338 0,162
20 1:32.770 1:32.295 0,475
21 1:32.604 1:32.494 0,110
22 1:32.637 1:32.184 0,453
23 1:32.619 1:32.272 0,347
24 1:32.721 1:32.350 0,371
25 1:32.949 1:32.295 0,654
26 1:32.758 1:32.276 0,482
27 1:32.734 1:32.138 0,596
28 1:32.714 1:32.215 0,499
29 1:32.806 1:32.251 0,555
30 1:32.609 1:32.363 0,246
31 1:32.808 1:32.388 0,420
32 1:32.571 1:32.210 0,361

Pokračování 5 / 11

Lewis Hamilton

Hamiltonovi se v Silverstonu daří. Konec konců na okruhu získal osm vítězství a celkově 14 pódií.

Jezdec Mercedesu měl štěstí na výjezd safety caru, ale ani tak mu nelze upřít dobrý výkon v závodě. Na startu se propadl, ale poté se dokázal posunout nahoru.

Pokud by safety car nevyjel (nebo v jinou dobu), tak by se žádný z jezdců Mercedesu na stupně vítězů nedostal. Mezi vítěze tak Mercedes neřadíme. Na druhou stranu tým využil zaváhání Astonu a upevnil druhé místo v PK.

GettyImages-1528335686.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 6 / 11

Williams

Williamsu patřil pátek. V sobotu v kvalifikaci to už bylo horší, ale i tak byla Albonova osmá pozice na startu solidní pro zisk dalších bodů. A povedlo se. Albon osmé místo udržel a získal pro tým velmi cenné čtyři body. Třešinkou na dortu bylo předjetí Sainze.

Williams se díky tomu posunul před Haas. Má sice stejný počet bodů, ale rozhodující je Albonovo sedmé místo z Kanady.

Bohužel... Albon zatím sbírá body sám. Sargeant je jedním ze dvou jezdců, kteří letos ještě nebodovali. Albon ho navíc porazil ve všech kvalifikacích.

Ale možná se blýská na lepší časy. V Silverstonu si nevedl vůbec špatně a do cíle dojel na 11. místě. Také Sargeant si pochvaluje, že začíná „auto řídit tak, jak potřebuje“.

Albon se u Williamsu našel – trochu to připomíná Gaslyho restart u AlphaTauri po odchodu z Red Bullu. Zasloužil by si Albon více? Určitě, ale otázkou je kde... V Silverstonu porazil oba jezdce Ferrari. Před víkendem se objevila spekulace, že by mohl být ve hře o sedačku v Maranellu, pokud by Sainz na konci příštího roku skončil, nebo byl odejit.

GettyImages-1528315432.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 7 / 11

Poražení

Závod nedokončili tři jezdci – Ocon kvůli problémům s hydraulikou, Magnussen kvůli problémům s pohonnou jednotkou a Gasly po kolizi se Strollem.

Poražení

  • Sergio Pérez
  • Aston Martin
  • Ferrari
  • Alpine

Pokračování 8 / 11

Sergio Pérez

Helmut Marko má velký talent, pokud jde o podporu a dodání sebevědomí. Pokud by nebyl poradcem Red Bullu, mohl by se živit jako motivační řečník. Pozor... je to ironie. 

Po kvalifikaci řekl, že Péreze nemá kdo nahradit, ale aspoň jezdí dobře v závodě – na rozdíl od De Vriese. Po závodě byl v podstatě spokojený, protože Pérez dojel před Alonsem, se kterým bojuje o druhé místo v šampionátu.

Red Bull Péreze nepotřebuje. Verstappen vyhrává, i když tam Pérez není, aby mu kryl záda a jak řekl sám Verstappen – Pohár konstruktérů vyhraje i sám. Už dnes má více bodů než druhý Mercedes a ze Silverstonu si odváží více bodů než druhý tým v Poháru konstruktérů.

Problémem Péreze jsou kvalifikace. Od Miami se pětkrát v řadě nedostal do první desítky. Celkově ho z deseti kvalifikací v polovině případů porazil i Alex Albon ve Williamsu.

V závodech se pak Pérez dokáže dostat nahoru, ale možná ne tolik, jak by se na mistrovský vůz slušelo:

  • Monako: 20 ⇒ 16
  • Španělsko: 11 ⇒ 4
  • Kanada: 12 ⇒ 6
  • Rakousko: 15 ⇒ 3
  • Velká Británie: 15 ⇒ 6

Pokračování 9 / 11

Aston Martin

V Rakousku byl Aston Martin neviditelný, ale odvezl si 21 bodů (i díky sprintu). V Silverstonu to byl ale letošní nejhorší výsledek – tým získal jen šest bodů.

Vadnou snad zelené monoposty jako suchá rostlinka, nebo se v dalších závodech vrátí do boje o pódia? Maďarsko by mohlo Astonu sedět. Bude to důležitá zkouška, která ukáže, zda můžeme s astony ještě počítat. Situace se ale letos mění tak dynamicky, že odepsat nelze asi nikdy a nikoho.

Zatímco Alonso byl neviditelný, Stroll byl vidět až až... zejména „díky“ soubojům s Gaslym. Zatímco předjíždění na hraně trati mu prošlo, kontakt s Gaslyho kolem už ne.

Penalizace ho příliš mrzet nemusela, protože na bodech by stejně nedojel, dva trestné body ale už mohou být problém. Stroll jich má už 7 z 12.

GettyImages-1528583557.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 10 / 11

Ferrari

Vloni v Silverstonu Sainz vyhrál, letos si jezdci Ferrari odvážejí jen tři body. Tým byl konzervativní a ze střední směsi přezul na tvrdou. Zatímco u McLarenu tento postup nakonec žádné škody nezanechal, Ferrari se příliš nevyplatil. Celkově ale ani tempo nebylo v Británii dobré.

GettyImages-1528262866.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 11 / 11

Alpine

Každý chvilku tahá pilku. Na Alpine ale zatím padají spíše piliny. V Monaku sice tým zazářil, ale jinak to letos není asi takové, jaké tým očekával. Tedy určitě není. Cílem bylo obhájit čtvrté místo v šampionátu a být blíže prvním třem týmům. Dnes je ale Alpine na šestém místě a má třetinu bodů co čtvrté Ferrari.

Na Silverstone bude chtít francouzská stáj zapomenout. Ocona zradila hydraulika kvůli vadné součástce od externího dodavatele a Gaslymu se stal osudný druhý ostrý souboj se Strollem, po kterém musel do boxů s poškozeným zavěšením.

Přestože měl tým smůlu, tempo v Silverstone také nebylo nejlepší. 

GettyImages-1528148798.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud