Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2 | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2

První trénink v belgickém Spa před sobotním startem sezony WEC je minulostí a situace na absolutním čele se zatím nezměnila. Prototypy LMP 2 jsou rychlejší než nové hypervozy. S dalším omezením nižší kategorie se minimálně v Belgii nepočítá, což nepříjemně překvapilo především zástupce Toyoty.

Promotér WEC a Le Mans, kterým je autoklub ACO, ve spolupráci s FIA s nástupem nové třídy Le Mans Hypercar odebral prototypům LMP 2 50 kW výkonu a zvýšil jejich hmotnost z 930 na 950 kg. Vozy LMP 2 navíc všechny závodu WEC musí absolvovat v konfiguraci pro nízký přítlak. Ta je ve Spa a v Le Mans spíše výhodou, na jiných tratích však nemusí být optimální.

Tyto zásahy zatím přesto nestačí na výkonnostní oddělení LMP 2 a LMH, během testů i prvního tréninku ve Spa se rozdíl mezi LMP 2 a LMH pohyboval okolo půl sekundy.

„Nemá některý z týmů v LMP 2 ještě volnou sedačku pro Le Mans?“

Tuto otázku vyslovil na twitteru mistr světa F1 Jenson Button v reakci na zprávu, podle které k dalšímu omezení vozů LMP 2 (minimálně v Belgii) nedojde. Brit jel v Le Mans jedinkrát v roce 2018, kdy s týmem SMP Racing nedokončil.

„Rozdělení není naší zodpovědností, doufali jsme, že bude vyřešeno, ale zjevně není. Mluvíme o dvou kategoriích, které by se měly pohybovat na rozdílných hřištích. Stále si myslím, že mezi nimi všichni chceme vidět jasný rozdíl, více to ale komentovat nemohu,“ uvedl k aktuální ztrátě hypervozů GR010 Hybrid technický ředitel Toyota Gazoo Racing Pascal Vasselon.

Podle technického ředitele ACO Thierryho Bouveta dojde v dalším průběhu sezony WEC pouze k „drobným korekcím BoP“, velké změny v plánu nejsou. Na vozy LMP 2 přitom rychlostně nestačí ani poslední prototyp LMP 1 ve startovním poli, který do LMH nasazuje Alpine.

„Jsem z toho zmatený. Představte si, že jste účetní u Alpine, podepisujete šeky a vidíte, že jste utratili jmění za to, že můžete být v nejvyšší třídě sportovních vozů a jste přitom pomalejší než loni, kdy jste jen nalepili pár samolepek na prototyp LMP 2,“ shrnul na twitteru situaci Alpinu ve WEC bývalý pilot F1 Karun Chandhok.

Alpine do loňska závodil s vozem Oreca 07 ve třídě LMP 2. Minulý rok ve Spa zaznamenal v kvalifikaci čas 2:04.235. Pro letošek má francouzská stáj prototyp Rebellion R13 (pojmenovaný jako Alpine A480) třídy LMP 1. Ten je kvůli vyrovnání výkonnosti s hybridními Toyotami v LMH omezen systémem Balance of Performance, což se podepisuje na rychlosti. V prvním tréninku zaznamenal Alpine čas 2:04.335.

Existuje proto velmi reálná možnost, že místo hypervozu či posledního speciálu LMP 1 získá ve Spa pole position prototyp LMP 2.

Doporučujeme

Články odjinud