Mezinárodní automobilová federace (FIA) přes noc promyslí, zda nějak dál upraví podmínky a výjimky pro dodavatele motorů ohledně parametrů pro foukání difuzorů.
Zdá se, že FIA se tak trochu chytla do vlastní pasti. Měla totiž
za to, že výfukové plyny produkované i v době, kdy pilot nepoužívá pedál akcelerátoru,
jsou využívány (vlastně zneužívány) výhradně pro účely zisku aerodynamické
výhody. A to je situace o to komplikovanější, že každý výrobce motorů používá
trochu jinou metodu.
Ukázalo se však, že principy využívání funkce motorů (ať už
jako producenta toku vzduchu ze svých útrob – studené foukání – nebo
retardovaného spalování plynů mimo spalovací prostory – horké foukání) jdou dál
než za účelem získání aerodynamické výhody. Hlavním argumentem je úleva
zatížení zejména při brzdění, a tím pádem prodloužení životnosti a
navýšení spolehlivosti.
Mercedes (dodává motory ještě McLarenu a Force Indii)
potřebuje aktivní spalování mimo aktivní použití pedálu akcelerátoru. FIA
argumenty uznala a zákazníci Mercedesu vlastně mohou používat prakticky 50 %
funkce, která byla před Velkou cenou Velké Británie omezena pouze na 10 %. I když o míře výhody se právě vedou spory.
S podobnými argumenty přišel Renault (také dodavatel
Red Bullu), kterému bylo z důvodu zachování rozumné spolehlivosti místo 10
% povoleno 50 % otevřeného plynu v době, kdy pilot žádný nepotřebuje. To
překvapilo představitele McLarenu coby zákazníka Mercedesu. A překvapilo to
také Ferrari.
Problém spočívá v tom, že na jinou koncepci řešení je
nutné uplatnit zdánlivě různé omezení, aby bylo dosaženo férových podmínek.
Protože ale zástupci jednoho dodavatele motorů neznají detaily problematiky
jiného dodavatele motorů, došlo ke konfliktu, a to jmenovitě mezi Martinem
Whitmarshem a Christianem Hornerem.
Není se co divit. Argumenty automobilek, pokud jsou
pravdivé, mají určitě pevný základ, ale najít rovnost mezi dvěma různými
koncepcemi řešení je stejná výzva, jako najít ekvivalenci mezi benzínovými a
naftovými motory ve třídě LMP1 slavného šampionátu Le Mans.
Také proto došlo v pátek večer ke schůzce technických
zástupců FIA a zástupců dodavatelů motorů. FIA vyslechla argumenty všech
zúčastněných a rozhodla, že o dalším postupu bude informovat v sobotu před
třetím dopoledním tréninkem.
Z atmosféry na oficiální tiskové konferenci FIA v pátek
odpoledne se dalo vytušit, že se jedná o závažný problém, který navíc není vůbec
jednoduché vyřešit. FIA v domnění, že řešení má pouze jeden specifický
účel, totiž získání aerodynamické výhody, se rozhodla zakročit v průběhu sezony,
čímž zvedla vlnu kritiky. Nyní musí hasit požár, který spočívá v poměrně napjatém
konfliktu mezi jednotlivými dodavateli motorů, a tím pádem týmů. Což nemá daleko
k ohrožení integrity FOTA, Asociace týmů formule 1.