Kauza pokračuje: další rozhodnutí padne v sobotu ráno

Kauza pokračuje: další rozhodnutí padne v sobotu ráno

Mezinárodní automobilová federace (FIA) přes noc promyslí, zda nějak dál upraví podmínky a výjimky pro dodavatele motorů ohledně parametrů pro foukání difuzorů.

Zdá se, že FIA se tak trochu chytla do vlastní pasti. Měla totiž za to, že výfukové plyny produkované i v době, kdy pilot nepoužívá pedál akcelerátoru, jsou využívány (vlastně zneužívány) výhradně pro účely zisku aerodynamické výhody. A to je situace o to komplikovanější, že každý výrobce motorů používá trochu jinou metodu.

Ukázalo se však, že principy využívání funkce motorů (ať už jako producenta toku vzduchu ze svých útrob – studené foukání – nebo retardovaného spalování plynů mimo spalovací prostory – horké foukání) jdou dál než za účelem získání aerodynamické výhody. Hlavním argumentem je úleva zatížení zejména při brzdění, a tím pádem prodloužení životnosti a navýšení spolehlivosti.

Mercedes (dodává motory ještě McLarenu a Force Indii) potřebuje aktivní spalování mimo aktivní použití pedálu akcelerátoru. FIA argumenty uznala a zákazníci Mercedesu vlastně mohou používat prakticky 50 % funkce, která byla před Velkou cenou Velké Británie omezena pouze na 10 %. I když o míře výhody se právě vedou spory.

S podobnými argumenty přišel Renault (také dodavatel Red Bullu), kterému bylo z důvodu zachování rozumné spolehlivosti místo 10 % povoleno 50 % otevřeného plynu v době, kdy pilot žádný nepotřebuje. To překvapilo představitele McLarenu coby zákazníka Mercedesu. A překvapilo to také Ferrari.

Problém spočívá v tom, že na jinou koncepci řešení je nutné uplatnit zdánlivě různé omezení, aby bylo dosaženo férových podmínek. Protože ale zástupci jednoho dodavatele motorů neznají detaily problematiky jiného dodavatele motorů, došlo ke konfliktu, a to jmenovitě mezi Martinem Whitmarshem a Christianem Hornerem.

Není se co divit. Argumenty automobilek, pokud jsou pravdivé, mají určitě pevný základ, ale najít rovnost mezi dvěma různými koncepcemi řešení je stejná výzva, jako najít ekvivalenci mezi benzínovými a naftovými motory ve třídě LMP1 slavného šampionátu Le Mans.

Také proto došlo v pátek večer ke schůzce technických zástupců FIA a zástupců dodavatelů motorů. FIA vyslechla argumenty všech zúčastněných a rozhodla, že o dalším postupu bude informovat v sobotu před třetím dopoledním tréninkem.

Z atmosféry na oficiální tiskové konferenci FIA v pátek odpoledne se dalo vytušit, že se jedná o závažný problém, který navíc není vůbec jednoduché vyřešit. FIA v domnění, že řešení má pouze jeden specifický účel, totiž získání aerodynamické výhody, se rozhodla zakročit v průběhu sezony, čímž zvedla vlnu kritiky. Nyní musí hasit požár, který spočívá v poměrně napjatém konfliktu mezi jednotlivými dodavateli motorů, a tím pádem týmů. Což nemá daleko k ohrožení integrity FOTA, Asociace týmů formule 1.

Doporučujeme

Články odjinud