Karta se začíná pomalu obracet proti Red Bullu

Karta se začíná pomalu obracet proti Red Bullu

Rozložení sil v poli se postupně mění a vypadá to, že v neprospěch týmu Red Bull. Maďarsko by tento trend mohlo potvrdit.

Čísla mluví za vše. Red Bull vyhrál jediný z posledních čtyř závodů. V posledních třech závodech nasbíral nejvíce bodů Fernando Alonso z Ferrari. Lídr šampionátu Sebastian Vettel v posledních dvou závodech nezískal pole position ani vítězství. V neděli dojel mimo stupně vítězů poprvé po třinácti velkých cenách. Ve Velké ceně Německa jsme byli svědky deseti změn ve vedení. Bylo očividné, že ani s čistou tratí kolem sebe si Mark Webber nedokázal vyvinout dostatečný náskok na to, aby ho Hamilton s Alonsem při druhé vlně zastávek v boxech nemohli dostihnout.

Víme, jak silný Webber na Nürburgringu je. Sám říkal, že jel absolutně nahraně. Jedinou odměnou mu však bylo třetí místo, už počtvrté v řadě. Už od pátečního oběda (jinými slovy po prvním volném tréninku) byl Vettel nezvykle zamračený a očividně nespokojený. Svůj chlapecký úsměv předvedl jen několikrát, a to před objektivy televizních kamer. Nebyl spokojen s ovládáním vozu a otázky o týmové režii v Silverstonu mu již lezly krkem.

Je velmi nezvyklé vidět Vettela dělat nevynucené chyby. Jeho smyk v závodě ho okradl o šance na stupně vítězů. Nesmíme ale zapomenout, že jeho nejhorší výsledek od loňského září je pořád velmi solidně bodované čtvrté místo, a to něco znamená. Není divu, že se Alonso po závodě netajil s tím, že doufá, že si McLaren udrží svou dobrou formu. Španěl si totiž moc dobře uvědomuje, že dohnat Vettela může pouze v případě, že ho kromě něho samotného budou o body okrádat také kluci z McLarenu.

Zajímavé je, že v souvislosti s porážením Red Bullu Alonso jaksi pozapomněl na svého kolegu Felipeho Massu. Jako kdyby mu už nedával naděje. To je negativní stránka tvoření jasné týmové dvojky, která je uvnitř týmu přidušena psychologickým nátlakem.

Hamiltonovi mimo jeho schopností pomohly zvítězit další dvě věci. Tou první je jeho kvalifikační kolo, které překvapilo všechny, včetně jeho samotného. Jen vskutku výborný jezdec dokáže stáhnout půlsekundu tam, kde to na první pohled není možné. Když jsem to kolo popisoval na BBCF1, uhodilo mě do očí, že bylo excelentní spíše po technické stránce, než že by se jednalo o instinktivní Hamiltonův styl hop nebo trop.

Jeho auto jelo jako po kolejích, a bylo tomu tak také v závodě. Druhým klíčovým okamžikem bylo jeho smělé předjetí Fernanda Alonsa ve druhé zatáčce po druhých pitstopech. Můžeme si být jisti, že Fernando si opakované záběry tohoto momentu dobře prohlédne a bude plánovat odplatu. Předtím něco podobného mohl provést Webber Hamiltonovi. Líbilo se mi, jak Brit později řekl: "Dal jsem Markovi pouze tolik místa, aby mohl zůstat za mnou."

V závodě bylo jasně vidět, že McLaren a Ferrari dokážou rychlostně konkurovat Red Bullu. Své vozy vyvíjí rychle, aby smazaly velké manko ze začátku sezony. Je to pravidlo klesající návratnosti. Vzhledem k tomu, jaké měl Red Bull od začátku výborné auto, má teď méně prostoru pro zlepšení.

Jsem si jistý, že na výsledku v Německu se podepsaly také nízké teploty a zlepšující se pneumatiky Pirelli. Pneumatikám trvalo, než se zahřály na provozní teplotu a na chladném povrchu vydržely o poznání déle. Dosud bylo spíše pravidlem, že obutí bylo v mžiku rychlé, avšak rapidně se opotřebovávalo. To způsobilo jiné požadavky na jezdecký styl a nastavení vozu.

Jednu myšlenku věnuji také Jensonovi Buttonovi. Po celý víkend byl Hamiltonem soustavně porážen a ze závodu odstoupil pro technické potíže, což je v dnešní době věc dosti vzácná. Po famózním vítězství v Kanadě je jeho forma jako na horské dráze, což ostatně dobře shrnuje jeho letošní sezonu.

Opět jsme byli svědky řady předjížděcích manévrů. Zdaleka ne všechny můžeme příčíst systému DRS. Velkou roli hrály rozdílné strategie a cílová rovinka s první zatáčkou, která je velmi vhodná pro boje bok po boku. Pomalu si také zvykáme na to, že i týmy ze středu pole, kterým se nepovede kvalifikace, se dokážou dostat na body. Adrian Sutil z Force Indie odvedl výbornou práci, porazil oba mercedesy a dojel si pro šesté místo. Kamuj Kobajaši a Vitalij Petrov nepřestávají překvapovat a upevňují si svou pozici ve formuli 1.

Budapešť, kde se jede již o tomto víkendu, bude hodně vypovídající o Red Bullu i o divokém stylu sezony 2011. Je to trať, kde loni Red Bull exceloval a kde je předjíždění obzvlášť složité. Těším se na Vettela. Mám podezření, že tam ze sebe dostane to nejlepší.

 

Doporučujeme

Články odjinud