Zatímco před několika lety byly poruchy motorů součástí každého závodního víkendu, v posledních sezónách jsou spíše výjimkou. Pomohl k tomu nejen vývoj agregátů, ale také pohonných hmot a olejů.
V minulosti týmy střídaly motory v rámci jednoho víkendu, zatímco nyní si každý jezdec musí vystačit s osmi pohonnými jednotkami za celou sezónu. Přesto je současná spolehlivost lepší. Pomohl k tomu samozřejmě vývoj motorů, na spolehlivosti pracují inženýři neustále, i když je vývoj v oblasti výkonu zmrazený.
K lepší spolehlivosti ale pomohlo také palivo a maziva. "V posledních letech pracujeme na produktech, které máme, a na olejích," řekl výkonný ředitel McLarenu Jonathan Neale. "Dosáhli jsme tak fenomenálního zlepšení v efektivnosti, o asi 80 procent jsme snížili opotřebení kovů. To znamená, že má jezdec více výkonu po delší dobu. Motory a převodovky musí vydržet několik závodů a výkon zůstává."
"Takže když jezdec dostane motor na další závod, ví, že nedošlo k časové ztrátě výkonu, jako tomu bývalo v minulosti. Motory mají vysoký výkon, vysokou výkonnost a malé ztráty, stejně jako převodovky, od začátku až do konce životnosti."
Vylepšená paliva a maziva ovšem nepomáhají jen k lepší spolehlivosti a stálému výkonu, auto můžou dokonce relativně zrychlit.
"Kdykoliv hovoříme o efektivnosti, synonymem je výkonnost," vysvětloval Neale. "V rámci homologace motorů (zmrazeného vývoje) se motory stávají čím dál palivově efektivnější. V současnosti musíme vozit palivo, které nám vystačí až do konce závodu. Pokud dosáhneme větší palivové efektivnosti, tak máme větší zisky, protože můžeme vozit méně paliva."
"O deset kilo méně paliva na začátku závodu znamená o tři a půl desetiny sekundy lepší čas v každém kole závodu. To je hodně, když si uvědomíte, že rozdíly mezi vozy na roštu často bývají jen setiny sekundy."