K čemu slouží tlačítka na volantu? Odpovídá Alonsův inženýr

Inženýr Mark Temple se ve videu pro oficiální Youtube kanál McLarenu rozpovídal o volantu monopostu formule 1.

Volant formule 1 je v poměru s běžnou silniční automobilovou dopravou velmi drahou součástkou a jednotlivé týmy si většinou přísně chrání různá technická řešení a „zlepšováky“, které u této části vozu používají.

Fanoušci F1 však mají nyní šanci blíže se seznámit s volantem monopostu McLaren. „Při popisu volantu bych rád začal několika hlavními ovladači. V levé horní části nalezneme přepínač, kterým jezdec vypíná a zapíná rádio.

Pod ním vidíme žluté tlačítko, tak zvaný „overtake button“. Ten jezdec použije, když chce získat více výkonu při předjíždění,“ pouští se do vysvětlování Temple.

Ve sloupečku tlačítek pod „předjížděcím tlačítkem“ se dále nachází zelený čudlík s písmenem „N“ pro zařazení neutrálu.

Centrální plocha volantu je vyplněna displejem, různé ovládací prvky jsou poté rozmístěny vlevo od něj, vpravo od něj i pod ním. „Na spodní straně máme po obou stranách tlačítka „plus“ a „mínus“. Ty jezdec používá dohromady s kruhovými přepínači pod displejem, které slouží ke změnám nastavení šasi či módu motoru,“ pokračuje ve výkladu inženýr McLarenu.

„Pomocí každého z kruhových přepínačů na spodní straně volantu jde měnit nastavení celkem čtrnácti věcí na autě.“

Ovládací prvky na volantu jsou rozmístěny přibližně symetricky, na jeho pravé straně tudíž můžeme najít podobný sloupeček tlačítek jako na straně levé. Pomocí těchto knoflíků může jezdec zobrazit startovací mapu či ovládat „speed limiter“ pro dodržování maximální povolené rychlosti v boxové uličce.

Při pohledu na volant na první dojem upoutá velký centrální displej. Ten jezdci ukazuje užitečné informace, jako třeba časy na jedno kolo. Pilotovi se na něm zobrazují i různá varování. Displej ho může upozornit třeba na výjezd safety caru nebo na signalizaci modrými vlajkami.

Displej na volantu má v podstatě podobnou funkci jako běžné palubní počítače v osobních automobilech – podává řidiči informace o vozidle. Jen typ informací se oproti „normálnímu“ vozu poměrně liší. Jezdec totiž z informací na displeji zjistí pořadí v závodě, aktuální nastavení vozu, popřípadě teplotu motoru, pneumatik nebo brzd.

Doporučujeme

Články odjinud