K čemu slouží tlačítka na volantu? Odpovídá Alonsův inženýr

Inženýr Mark Temple se ve videu pro oficiální Youtube kanál McLarenu rozpovídal o volantu monopostu formule 1.
K čemu slouží tlačítka na volantu? Odpovídá Alonsův inženýr

Volant formule 1 je v poměru s běžnou silniční automobilovou dopravou velmi drahou součástkou a jednotlivé týmy si většinou přísně chrání různá technická řešení a „zlepšováky“, které u této části vozu používají.

Fanoušci F1 však mají nyní šanci blíže se seznámit s volantem monopostu McLaren. „Při popisu volantu bych rád začal několika hlavními ovladači. V levé horní části nalezneme přepínač, kterým jezdec vypíná a zapíná rádio.

Pod ním vidíme žluté tlačítko, tak zvaný „overtake button“. Ten jezdec použije, když chce získat více výkonu při předjíždění,“ pouští se do vysvětlování Temple.

Ve sloupečku tlačítek pod „předjížděcím tlačítkem“ se dále nachází zelený čudlík s písmenem „N“ pro zařazení neutrálu.

Centrální plocha volantu je vyplněna displejem, různé ovládací prvky jsou poté rozmístěny vlevo od něj, vpravo od něj i pod ním. „Na spodní straně máme po obou stranách tlačítka „plus“ a „mínus“. Ty jezdec používá dohromady s kruhovými přepínači pod displejem, které slouží ke změnám nastavení šasi či módu motoru,“ pokračuje ve výkladu inženýr McLarenu.

„Pomocí každého z kruhových přepínačů na spodní straně volantu jde měnit nastavení celkem čtrnácti věcí na autě.“

Ovládací prvky na volantu jsou rozmístěny přibližně symetricky, na jeho pravé straně tudíž můžeme najít podobný sloupeček tlačítek jako na straně levé. Pomocí těchto knoflíků může jezdec zobrazit startovací mapu či ovládat „speed limiter“ pro dodržování maximální povolené rychlosti v boxové uličce.

Při pohledu na volant na první dojem upoutá velký centrální displej. Ten jezdci ukazuje užitečné informace, jako třeba časy na jedno kolo. Pilotovi se na něm zobrazují i různá varování. Displej ho může upozornit třeba na výjezd safety caru nebo na signalizaci modrými vlajkami.

Displej na volantu má v podstatě podobnou funkci jako běžné palubní počítače v osobních automobilech – podává řidiči informace o vozidle. Jen typ informací se oproti „normálnímu“ vozu poměrně liší. Jezdec totiž z informací na displeji zjistí pořadí v závodě, aktuální nastavení vozu, popřípadě teplotu motoru, pneumatik nebo brzd.

Diskuze (11) Další článek: Haas nasadí v domácí grand prix poslední vylepšení
20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.
20. dubna | Tým Williams vloni vydělal 125,6 milionů liber (předloni to bylo 116,7 milionů). Za nárůstem jsou zřejmě peníze od… odkaz
20. dubna | Pro GP Francie nominovalo Pirelli ultraměkkou, superměkkou a měkkou směs.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10