Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Mercedes

Foto: Mercedes

 Foto: Mercedes

Foto: Mercedes

 Foto: Mercedes

Foto: Mercedes

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images / Clive Rose
 Foto: Getty Images / Clive Rose
9
Fotogalerie

K čemu slouží kouzelné tlačítko, které Hamiltona připravilo o cenné body?

Lewis Hamilton mohl být ve Velké ceně Ázerbájdžánu na stupních vítězů a vrátit se do čela šampionátu s náskokem 14 bodů (v případě dojetí na druhém místě) na Maxe Verstappena. Pár desítek metrů po restartu závodu se ale situace změnila.

Může tlačítko rozhodnout o titulu? Nemyslíme teď Jensona Buttona ale tlačítko, které Lewis Hamilton omylem aktivoval při restartu závodu po červených vlajkách. Hamilton kvůli tomu ztratil pravděpodobně 18 bodů. Uvidíme, zda na konci sezóny nebudou rozhodující.

„Nechal jsem kouzlo zapnuté? Přísahal bych, že jsem to vypnul,“ řekl Hamilton hned poté, co vyjel mimo trať a propadl se v pořadí.

Tlačítko na zadní straně volantu zmiňuje jezdec nebo inženýr v týmovém rádiu Mercedesu poměrně často. Má různé názvy. George Russell ho vloni v Sachíru označil jako „kouzelné tlačítko“. Ve skutečnosti jde o poměrně chytrou pomůcku... pokud se použije správně.

Pokud sledujete formuli 1 delší dobu, možná si ještě pamatujete na situace z období před rokem 2014. Jezdci tehdy občas jednou rukou pustili volant a sahali „někam“ v kokpitu. Hledali páčku (většinou vlevo), kterou měnili rozdělení brzdné síly. 

Kvůli MGU-K, který poskytuje podstatnou část brzdného výkonu na zadní nápravě, už není možné využívat mechanického nastavení rozložení brzdné síly. Přepínač se přesunul na volant, jak můžeme vidět na obrázcích níže. Pokud vás téma zajímá více, přečtěte si i náš dva roky starý článek.

volant.jpg
b2.jpgb3.jpg
Tlačítka pro nastavení rozložení brzdné síly na volantu Mercedesu. Zdroj: video Mercedesu

Větší brzdný účinek obvykle působí na přední kola – je to někde mezi 55 až 60 %. 

Velkým tématem dnešní formule 1 jsou pneumatiky, které je potřeba dostat a udržet v provozním okně. V zahřívacím kole musí jezdec dostat do pneumatik co nejvíce energie. Mercedes k tomu používá právě magické tlačítko.

Při jeho aktivaci nemusí jezdec složitě nastavovat rozložení síly na volantu pomoci klasických tlačítek. Stačí zapnout magické tlačítko a brzdný účinek vpředu povyskočí až do nesmyslně vysoké hodnoty – podle Motorsport.com je to 90 %. Magické tlačítko také zabrání MGU-K v získávání energie. Cílem je zahřát přední pneumatiky.

Hamilton před restartem odvedl dobrou práci – na startovném roštu se z jeho brzd pořádně kouřilo (viz úvodní fotografie). Pak ale tlačítko zapomněl vypnout nebo ho omylem zapnul znovu. Následovalo masivní probrzdění a místo první zatáčky úniková zóna. 

Doporučujeme

Články odjinud