Safety car se na trati objeví vždy, aby uklidnil situaci v závodě, pokud je velmi špatné počasí, dojde k nehodě či je potřeba vyčistit trať od nečistot. V tu chvíli se na scéně objevuje Mercedes AMG GT R.
Za jeho volantem sedí Bernd Mayländer, který je řidičem safety caru ve formuli 1 od roku 2000. Za tu dobu odjel na čele startovního pole více než 700 kol.
V rozhovoru pro stránky Mercedes-Benz řekl i o tom, co je pro něj největší výzvou.
„Potřebuji vědět, kde se stala nehoda, kde se ve startovním poli připojím na trať, kde jsou ostatní vozy a zda jsou tam nějaká auta, která mám před sebe pustit. Zároveň musím vědět, které místo je nejlepší pro to, aby mě předjeli bez rizika pro ostatní vozy nebo traťové maršály. Jsem v neustálém kontaktu s ředitelstvím závodu. Každý safety car je jiný, ale to je to, co se mi na tom líbí.“
Pro letošní rok má k dispozici Mercedes-AMG GT R. Jak se s ním Mayländer zatím sžil?
„Přes zimu jsem absolvoval pět dní v novém autě na rychlé testovací trati v italském Nardu. Netrvalo mi příliš dlouho se s ním sžít, protože už předtím jsem jezdil s GT S,“ říká.
„Nový vůz je celkově rychlejší, na kilometru je na závodní trati asi o sekundu rychlejší. Vůz je vybaven specifickým komunikačním systémem a monitorovacím systémem GPS a viditelnými bezpečnostními majáky. Většina vozu - motor, převodovka, zavěšení - je standardní.“
I když je závod v plném proudu a na trati nedochází k nebezpečným incidentům, sedí Mayländer za volantem nastartovaného safety caru na konci boxové uličky připravený vyjet na trať.
„Závod sleduji živě ze svého vozu,“ dodává. „Mám také nainstalovaný monitorovací systém GPS, takže vím, kde se v danou chvíli který vůz nachází. Jakmile dojde k incidentu, dostanu přes vysílačku zprávu od ředitelství závodu 'Safety car v pohotovostním režimu'. V tu chvíli už mám zařazený převodový stupeň a během sekundy jsem připraven vystartovat.
Z boxů vyjíždím, jakmile dostanu pokyn 'Nasadit Safety car'. Jakmile je incident vyřešen, dostanu pokyn 'Safety car zajede v tomto kole do boxů'. Dokonce i když vedu pole až do samotného cíle závodu, musím zajet do boxů v úplně posledním kole a bohužel nikdy nemohu projet pod šachovnicovou vlajkou.“
Velká cena Kanady 2011 byl šílený závod
Větší pravděpodobnost výjezdu safety caru je na městských okruzích, kde mají závodníci blíže ke kontaktu s betonovou zdí podél trati. Téměř pravidelně vyjíždí safety car na trať v kanadském Montrealu. Nezapomenutelný je závod na této trati z roku 2011, který byl poznamenán silným deštěm. Jak na Velkou cenu Kanady před sedmi lety vzpomíná Mayländer?
„Byl to šílený závod. Vedl jsem 46,9 % z celkové vzdálenosti závodu. Byla z toho nejdelší velká cena v historii formule 1, protože povětrnostní podmínky byly také špatné, že na docela dlouhou dobu museli přerušit závod.
Ve skutečnosti byly podmínky tak špatné, že jsem měl během červené vlajky dokonce čas si dát kávu a něco zakousnout! Měl jsem svačinu v místnosti ředitelství závodu, díky tomu jsem nepřišel o žádnou důležitou informaci.“
Foto: Getty Images / Dan Istitene