Bývalý pilot Formule 1 Stefan Johansson připomněl, že dominance McLarenu-Honda na konci 80. a na začátku 90. let nastala až po pěti letech tvrdé práce a domnívá se, že současná situace "není o moc odlišná".
Honda se před letošní sezónou vrátila do F1 jako výhradní dodavatel pohonných jednotek pro tým McLaren, ovšem už od začátku roku trápí motory velké množství problémů se spolehlivostí a také rychlostně výrazně Honda zaostává za konkurencí.
Podle Johanssona, který v roce 1983 závodil s vozem Spirit s motorem Honda a o čtyři roky později za stáj McLaren, nastala dominance Ayrtona Senny a Alaina Prosta u McLarenu po letech tvrdé práce Hondy.
„Všichni neustále mluví o 'Zlaté éře' partnerství McLaren-Honda, když s Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou v podstatě pár let dominovali,” řekl Johansson. „Jenže lidé už zapomínají na to, že tento vztah začal až poté, co Honda strávila ve F1 už pět let a vyvíjela své motory na takovou úroveň, na jaké nakonec byly.”
„V začátcích to nebyla procházka růžovou zahradou. Vím to velmi dobře, protože jsem v roce 1983 řídil spirit, což byl první vůz s Hondou a scénář nebyl moc odlišný od toho, co vidíme dnes.”
„V té době jsem si dělal srandu, že přestanu jakkoliv během týdne trénovat, protože během závodních víkendů toho mám víc než dost, když v každém tréninku selhal motor a já musel běžet zpátky do boxů, abych mohl nasednout do náhradního auta a trénink dokončit. Nakonec to samozřejmě dali do pořádku a dominovali až do chvíle, než se rozhodli odejít.”
Johansson za svou kariéru v F1 v letech 1983 až 1991 absolvoval 79 závodů, během kterých dvanáctkrát skončil na stupních vítězů. Za McLaren závodil v sezóně 1987 (s motorem TAG), rok poté se McLaren spojil s Hondou a Švéda vystřídal právě Senna.
V letech 1988 až 1991 nepoznal McLaren-Honda přemožitele jak v Poháru konstruktérů, tak také v šampionátu jezdců, kde tři tituly (v letech 1988, 1990 a 1991) získal Senna a jeden (1989) Prost.
Foto: Getty Images / Pascal Rondeau