Jméno Haas není ve formuli 1 poprvé

Jméno Haas není ve formuli 1 poprvé

Jméno Haas nebo dokonce tým Haas nevstupuje do F1 v letošním roce poprvé.

Před několika dny zemřel jeden z duchovních otců McLarenu Tyler Alaxander a do formule 1 vstupuje tým Haas. Jak to spolu souvisí?

Jméno Haas není ve formuli 1 poprvé. Tyler Alexander a další velká persona historie McLarenu Teddy Mayer spolupracovali v 80. letech nejen v Americe, ale také později v Evropě na projektu jednoho nového týmu formule 1.

V roce 1985 vznikl tým Haas známý také pod názvem Haas Lola. Stál za ním Carls Haas (*1930). Ten ovšem nemá s Gene Haasem vůbec nic společného – kromě jména a faktu, že i on měl po jistý čas nejen tým ve formuli 1 ale také v Americe, i když ne v NASCAR ale ve formulových soutěžích nebo v sérii Can-Am.

Haas vlastnil v USA tým v CART / IndyCars a to společně s hercem Paulem Newmanem. Za tým, který skončil teprve před pár lety, jezdili třeba Mario Andretti, Sébastien Bourdais, Justin Wilson nebo Nigel Mansell.

Ale zpět k F1. V roce 1985 Haas založil tým ve formuli 1, ve kterém působili Alexander i Mayer. Vznikla také firma FORCE (Formula One Race Car Engineering), která vůz stavěla a měla sídlo v Británii nedaleko letiště Heathrow.

Hlavním sponzorem se stala potravinářská firma Beatrice. Dohoda s Beatrice zahrnovala nejen Haasovy aktivity v USA ale také právě ve formuli 1.

Za vývojem vozu stál Neil Oatley, který přišel z Williamsu. Součástí týmu byl také tehdejší čerstvý třicátník Ross Brawn.

Haasovi se podařilo přesvědčit Ford, aby financoval vývoj nového šestiválce Cosworth, který měl pohánět výhradně jeho vozy. 

114330073.jpg71004246.jpg71004247.jpg

Vývoj motoru ale nějakou dobu trval, takže pro sezónu 1985 oslovil Haas nezávislého konstruktéra motorů Briana Harta, který měl zkušenosti z F2 a připravil nebo spíše upravil malý čtyřválec.

Okolo Haasu se pohybovala řada slavných jmen a jezdci v tomto ohledu nebyli výjimkou. Do kokpitu usedl mistr světa Alan Jones, který se právě díky Haasu do F1 vrátil po svém odchodu v roce 1981. Jeho volba nebyla náhodná. V roce 1978 vyhrál šampionát Can-Am v Americe právě s Haasem. Druhým šampionem Can-Am ve voze Haasu byl Patrick Tambay.

Prvním závodem pro tým byla GP Itálie v roce 1985. Nejlepšího výsledku dosáhli Jones a Tambay v Rakousku 1986, kde skončili na čtvrtém, respektive pátém místě.

Pro rok 1987 měl tým velké plány. Na novém voze, který měl přinést velký posun vřed, pracoval Adrian Newey. Z projektu ale vycouval Ford, který zamířil k Benettonu a také Beatrice. Projekt se tak rozpadl. Posledním závodem byla Austrálie 1986.

Foto: Getty Images / Mike Powell, Mike King

Doporučujeme

Články odjinud