Okruh v Monze doznal před letošním ročníkem změn. Pokud jde o samotnou trať, dostala nový povrch, první zatáčka byla rozšířena a došlo také k výměně obrubníků.
Například ve Variante Ascari zmizely klobásy a celý obrubník je více plochý.
Původní řešení je na horním videu, nové na spodním.
Podle jezdců ale úpravy zcela změní charakter okruhu – a to ne způsobem, který by považovali za lepší. Jezdci situaci diskutovali ve své skupině na WhatsAppu.
„Ano, o změnách jsme dnes debatovali v naší chatovací skupině,“ řekl šéf Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) Alex Wurz pro Motorsport.com. „A i když jsem na novém layoutu obrubníků v Monze nejel, stará situace s obrubníky v zatáčkách jako Ascari byla pro jezdce určitou odměnou za precizní práci.“
„Jako designér trati bych nepřijal peníze za změnu těchto obrubníků. Nepřipadaly mi nebezpečné a byly nedílnou součástí charakteru trati.“
„Dobře, je to stejné pro všechny, ale není to první trať, která ztratila charakter přechodem na standardní obrubníky,“ pokračuje Wurz a jako příklad uvádí také brazilských Interlagos, kde na původních obrubnících mohli jezdci předvést určité „triky“.
V minulosti jsme v Monze viděli kvůli obrubníkům několik nepříjemných incidentů (nejen ve F1), ale přesto měly podle jezdců svůj jedinečný charakter. Příkladem byly obrubníky v Ascari.
„Těžko se to vysvětluje, ale unikátní obrubník, který tam Monza měla, znamenal, že jen několik milimetrů rozdílu v umístění vozu znamenalo nedotáčivost nebo přetáčivost, protože malý odtokový žlábek přední pneumatiku buď zachytil, nebo ne. Jako jezdec jste si s tím hráli a bylo skvělé, že se vám to povedlo.“
„Měli jste tam takový odtok, který klesl asi o 10 cm, pak se vrátil zpátky nahoru a vy jste mohli prostě prostrčit vnitřní kolo těmito odtoky,“ řekl George Russell. „Vždy z toho vznikla ikonická fotka. Viděli jste vozy driftující v zatáčkách s vnitřním kolem ponořeným právě do tohoto odtoku. Nyní jsou obrubníky ploché a jezdcům to nabídne možnost řezat zatáčky.“
S jezdci změny nikdo nekonzultoval. „Je to něco, o čem jsme v minulosti několikrát mluvili, že jezdci jsou často ti poslední, kteří se dozvědí, když dojde ke změnám na trati,“ řekl Russell.
„Upřímně řečeno nevím, kdo o tom rozhoduje. Nemyslím si, že je to FIA. Myslím, že jsou to samotné okruhy.“
„Asi si musíme vážit toho, že okruhy jsou určeny pro celou sezónu a nejrůznější kategorie, ale vždy jsme říkali, že tyto okruhy ze staré školy, které mají neuvěřitelný charakter, je třeba zachovat.“
Daniel Ricciardo připomenul, že v Kanadě okruh s jezdci situaci konzultoval a dopadlo to dobře.
„Kdyby v Montrealu dali rovné obrubníky, garantuji vám, že nikdo z nás by tam nejel kolo s tak velkým úsměvem jako normálně. Opravdu to mění situaci,“ řekl Ricciardo.
„Nepotřebujeme mít hlavní slovo, ale nechte nás poskytnout nějakou zpětnou vazbu – a třeba jim ušetříme peníze.“