Jezdci pláčou, fanoušek se raduje

Úprava pravidel kolem pneumatik je dobrým krokem.

Novému pravidlu kolem pneumatik je potřeba zatleskat. Austrálie naznačila, co tato změna přinese a Malajsie to nejspíše potvrdí.

Super měkká, měkká, střední, tvrdá.

Takové jsou směsi pneumatik, z nichž může Bridgestone pro každý závod vybrat dvě. Doposavad to byly sousedící směsi, ale nově sousedit nesmí. To dává jen dvě možnosti: super měkká a střední, nebo měkká a tvrdá.

Ba co víc, dvě směsi dovezené na závod musí mít jiné teplotní provozní okno.

Při letošních závodech je tak potřeba mít se na pozoru. V určitých chvílích se totiž může vyvinout zcela nečekaně. Nebýt kolize Kubica - Vettel v závěru závodu v Melbourne, měl by problémy i Jenson Button. Kubica totiž jel ke konci na tvrdší směsi, zatímco Vettel s Buttonem na problematické měkké.

Každý z vozů jednotlivého týmu se k pneumatikách chová jinak. Velké problémy mělo mj. Ferrari, kterému paradoxně neulevil systém KERS, jež životnost pneumatik svými občasnými 80 koňmi navíc dále zkracuje. Ke konci delších úseků klesly časy na kolo až o 5 nebo 6 vteřin! V Malajsii se navíc měkká směs objeví poprvé v historii. Když už ji týmy musí alespoň jednou v závodě nasadit, budou se snažit, aby to bylo na co nejkratší dobu.

Ale proč plakat? To je přesně to, co chceme vidět. Všechny týmy mají stejné podmínky: tady máte měkkou pneumatiku a teď se ukaž, co dokážeš. A nemá to nic společného s nedostatkem inženýrské bitvy. Ba naopak. Inženýři musí daleko více než kdy dřív přemýšlet, jak nastavit auto tak, aby na straně jedné sedlo jezdeckému stylu pilota, na straně druhé aby stejné nastavení nezničilo pneumatiky příliš brzy. Jak zvolit strategii, abych jel na měkké sadě pneumatik co nejkratší dobu, ale nestavěl dvakrát příliš rychle za sebou, což mi zruinuje závod? Nasadit do kvalifikace měkkou směs, ale riskovat propad na začátku závodu nebo naopak, čímž riskuji propad již v kvalifikaci a zvedám riziko kolize v první zatáčce? Webber, Heidfeld, Alsono, Barrichello a Kovalainen by mohli vyprávět...

Ano, je to jedna z těch umělých změn, která má zvednout atraktivitu velkých cen. Něco jako když běžcům na jednu nohu nasadíte tenisku a na druhou sandál a budete se bavit, kdo z nich dřív a hlavně za jakých okolností uběhne patnáctistovku.

Avšak důležité je, že je to stále formule 1, ve které budou nejlepší piloti světa v daných podmínkách krotit supersilné potvory, a ještě tak, aby na pokraji vyčerpání projeli vítězně cílem a na stupních vítězů už neměli žádné síly zvednout pohár a užít si radost z velkého triumfu. Přesně tak si totiž formuli 1 představuji.

Diskuze (85) Další článek: Piloti Williamsu považují závody pozdě odpoledne za nebezpečné
13. července | Renault chystá pro Německo vylepšené přední křídlo.
11. července | Red Bull, Haas a Williams odjeli během druhého dne testů pro Pirelli v Silverstonu 257 kol.
11. července | Pro Pirelli dnes v Silverstonu testují stejně jako včera Grosjean, Kubica a Buemiho vystřídal Verstappen.
10. července | Toro Rosso stále vyšetřuje selhání zavěšení na voze B. Hartleyho v posledním tréninku.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10