Jezdci chtějí omezit DRS ve všech jízdách závodního víkendu

Jezdci formule 1 považují volné používání zadního pohyblivého křídla v trénincích a kvalifikaci za bezpečnostní riziko a chtějí stejná omezení, jako platí v závodech.
Jezdci chtějí omezit DRS ve všech jízdách závodního víkendu

Systém pro snížení odporu vzduchu zadního křídla (DRS) je v letošní sezóně novinkou, která byla zavedena s cílem usnadnit předjíždění v závodech. Těžko se proto vysvětluje, proč jezdci můžou tento systém používat v trénincích a kvalifikacích kdykoliv, zatímco v závodech jen na vymezených místech.

Sklopení zadního křídla vozu usnadňuje zrychlení, ale zároveň snižuje přítlak. "Došlo k několika incidentům, jezdci vyjeli mimo trať, když se snažili posunout hranice používání DRS," konstatoval Mark Webber pro BBC. "Takže se jezdci téměř jednomyslně shodují, že by mělo být jeho používání mimo závody omezené."

Jezdci chtějí, aby bylo po celý závodní víkend možné zadní křídlo používat jen na místech, která jsou vymezena pro závod. Pokud by to tak bylo, v trénincích a kvalifikaci by už nemuseli experimentovat a DRS používat na téměř každé rovince kvůli co největšímu zisku v čase na kolo.

Podle Webbera tyto experimenty vedly letos minimálně ke třem nehodám. "Bouračka Bruna Senna s renaultem v Suzuce, já jsem měl jednu v pátek v Maďarsku a jednu nehodu mého týmového kolegy Sebastiana Vettela v tréninku to způsobilo také," vyčetl Australan.

Webber míní, že není nutné DRS omezit v trénincích a kvalifikaci jen na úseky určené pro závod, ale v takovém případě by bylo vhodné přidat jen pár dalších rovinek a na nich také určit místo, kde je možné křídlo sklopit, aby k tomu nedocházelo příliš brzy na výjezdu ze zatáčky.

Mnozí by ovšem DRS nejraději zrušili úplně, protože ho považují za umělý prvek, který do závodů nepatří. "Bylo nevyhnutelné, že v některých závodech bylo předjíždění až moc snadné, jako v Číně, Belgii a Turecku. V jiných to zase bylo pořád moc těžké, jako ve Valencii, Barceloně a Koreji. V dalších to pak bylo akorát, to se dalo očekávat," hodnotil Webber.

"Ke každému závodu přistupujeme naslepo, takže se k vědeckému přístupu nevyhnutelně přidává metoda pokus - omyl. Je těžké to zvládnut dobře a jsem si jistý, že díky letos získaným informacím to bude příští rok mnohem blíže k dokonalosti. DRS je kontroverzní záležitost především proto, že hodně záleží na osobním názoru."

"Někteří lidé by rádi viděli vozy se neustále předjíždět sem tam. Je na tom založený NASCAR v Americe. Ale pro některé lidi, kteří mají purističtější pohled na formuli 1, a já se mezi ně řadím, by předjíždění mělo znamenat víc. Doposud s tím odvedli dobrou práci a jsem si jistý, že týmy a FIA najdou příští rok na některých tratích lepší rovnováhu."

Další článek: Závod v Austinu je ve velkém ohrožení, přiznává Ecclestone

10:45 | UPDATE: Grosjeana navštívil šéf týmu. Popáleniny se hojí dobře. Grosjean bude z nemocnice propuštěn v úterý.
20:26 | Péreze ze závodu vyřadil pár kol před koncem problém s MGU-K.
20:09 | UPDATE: Podle Steinera se Grosjean cítí dobře, má obvázané ruce, zlomeného zdá se nic.
19:25 | Jezdci se ve svých prohlášeních věnují úvodní hrozivé nehodě. Jejich reakce pak nejspíše shrneme, v prohlášeních se tak věnujeme spíše samotnému závodu.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod Hamilton