Jeřáb na trati v Suzuce. FIA přijala opatření, Freitas dostal volno | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Jeřáb na trati v Suzuce. FIA přijala opatření, Freitas dostal volno

Na začátku Velké ceny Japonska na trať vyjel safety car. Následně začalo odklízení vozu Carlose Sainze. Na trať se vydal jeřáb. O chvíli později okolo něj projel ve velké rychlosti Pierre Gasly.

Krátce po startu závodu Pierre Gasly projel v poměrně velké rychlosti okolo jeřábu, který odklízel vůz Carlose Sainze. Francouz byl pořádně naštvaný a podobně na to reagovali i ostatní jezdci. FIA začala incident prověřovat.

Hodnocení vytvořilo středisko FIA Remote Operations Center (ROC) v Ženevě. Hodnotící komise se skládala ze zástupců mnoha oddělení FIA a na proces dohlížel náměstek prezidenta FIA pro sport Robert Reid, který byl v Suzuce přítomen.

Závěry jsou v podstatě očekávané. Kontrola dospěla k závěru, že byly dodrženy všechny závodní postupy FIA. Po incidentu Carlose Sainze ve 12. zatáčce byla trať neutralizována safety carem a teprve poté se na trať vydali maršálové a jeřáb.

K vyloženému porušení procedur tedy nedošlo. Přezkum však poznamenal, že za podmínek, které na trati panovaly, by neměl být vyprošťovací vůz nasazen, pokud nejsou všechny vozy sjeté za safety carem. 

Hodnotící komise uznala, že mít jeřáb na trati v Suzuce během špatných povětrnostních podmínek je citlivá záležitost s ohledem na tragické události z minulosti. FIA připustila, že „by bylo rozumné odložit nasazení vyprošťovacích vozidel na trať“, protože „povětrnostní podmínky se v té době měnily“.

Do místa nehody přijel Gasly, který jel rychlostí přes 200 km/h. Jezdec AlphaTauri byl krátce předtím v boxech a dojížděl startovní pole. Zpráva připomíná, že jezdci mají povinnost pod žlutými nebo červenými vlajkami či safety carem omezit svou rychlost, což Gasly neučinil.

„Je třeba poznamenat, že po události vyjádřil svou lítost během slyšení sportovních komisařů, které vyústilo v penalizaci,“ uvedla zpráva.

Bylo také uznáno, že zatímco safety car se používá k neutralizaci závodu, FIA má kontrolu nad vozy přímo za safety carem, ale nemá dostatečnou kontrolu nad vozy, které jsou jinde na trati.

Přijatá opatření

FIA už od Grand Prix USA přijala řadu opatření. Týmy budou například prostřednictví systému zpráv informovány o tom, že na trati je vyprošťovací vůz, přičemž o tom budou povinny informovat své jezdce.

Ředitel závodu FIA uspořádá během brífinku jezdců Velké ceny Spojených států přezkoumání incidentů v Suzuce, aby vysvětlil, jaká řešení FIA plánuje zavést, aby se situace v budoucnu neopakovala, a aby jezdcům připomněl pravidla týkající se bezpečnostních vozů a červených vlajek.

Bude zaveden dynamický VSC – nová funkce, která bude měnit deltu rychlosti, kterou musí jezdec sledovat před a v sektorech, kde došlo k incidentu, což jezdcům pomůže poznat, kde byly incidenty hlášeny.

Ve spolupráci s týmy bude provedena revize trestů pro jezdce, kteří nerespektují pravidla týkající se žluté, dvojité žluté, VSC a SC podmínek.

Dojde k posouzení současného použití reklamních tabulí, jejich konstrukce, umístění a použitých materiálů, aby se zabránilo možnosti jejich utržení a vhození na trať. Gasly totiž zajel do boxů kvůli tomu, že se mu na přední křídlo dostala reklamní cedule, která se uvolnila po nehodě Sainze.

Eduardo Freitas dostal volno

Ve zbývajících závodech sezóny 2022 formule 1 nebude FIA používat systém rotace ředitelů závodu. Funkci ředitele závodu bude vykonávat jen Niels Wittich a Eduardo Freitas, který byl v Suzuce, tak dostal „volno“.

Body

Přestože se odjela jen zhruba polovina závodu, jezdci dostali plný počet bodů. Některé také překvapilo, že se nezávodilo v limitu 3 hodiny + 1 kolo. Pravidlo „+1 kolo“ ale platí jen u limitu dvou hodin.

FIA k tomu uvedla, že „při Velké ceně Japonska byl správně aplikován článek 6.5 Sportovních předpisů formule 1, který se týká časového limitu závodu a rozdělování bodů. Znění předpisu však bude přehodnoceno s cílem vnést do něj více jasnosti během příští revize Sportovního řádu.“

Doporučujeme

Články odjinud